شناسه خبر : 17272

اختصاصی چابک آنلاین؛

دارایی های ملموس منابع طبیعی کشور بیمه نامه ندارند / صدور بیمه نامه برای گونه های جانوری حیات وحش فراموش شد

دارایی های ملموس منابع طبیعی کشور بیمه نامه ندارند / صدور بیمه نامه برای گونه های جانوری  حیات  وحش  فراموش شد

رییس اتحادیه انجمن های علمی منابع طبیعی و محیط زیست ایران، اظهارکرد: درمنابع طبیعی کشور ظرفیت بیمه ای زیادی وجود دارد ولی شرط اول قبل از ظرفیت، ایجاد فرهنگ بیمه ای درمسئولین و مردم است که بیمه گر در ترویج این فرهنگ نقشی اساسی دارد.

چابک آنلاین ، بهاره تاجر باشی؛ "علی سلاجقه" درگفت وگو با چابک آنلاین، گفت: پوشش های بیمه ای در خیلی از بخش های شخصی و مالکیت فردی افراد فرهنگ سازی نشده  بنابراین چه انتظاری می شود در بخش  منابع ملی که در سطوح وسیعی هستند داشت.؟

وی، با بیان اینکه منابع طبیعی و محیط زیست کشور دربیمه جایگاه خاصی ندارند، افزود: همیشه این موضوع که منابع ملی کشور باید تحت پوشش بیمه باشد مطرح بوده اما از طرف اتحادیه  تنها درحد توصیه می تواند باشد و حق ورود به کار اجرایی را ندارد .

رییس اتحادیه انجمن های علمی منابع طبیعی و محیط زیست ایران، خاطرنشان کرد که دربخش اجرایی منابع طبیعی، قسمت سازه های آبخیزداری در حدود 15 سال قبل  کارشناسان بیمه ای کشور جلساتی برگزار کرده وسازه های آبخیزداری هم  همانند سدها که قابلیت بیمه شدن دارند، بیمه شدند.

سلاجقه، با بیان اینکه دارایی های ملموس منابع طبیعی را براحتی  می توان بیمه کرد، اظهارداشت: بخش های غیر بازاری عدد بسیار بزرگی می شود که امیدواریم کشور به آن نقطه برسد که تمامی منابع طبیعی را بیمه کند که اتفاقی خارق العاده خواهد بود.

وی، اذعان داشت که درحال حاضر در بخش جنگل  و مرتع و هرجایی که پوشش گیاهی است، مباحث بیولوژیک کاشت نهال و بسیاری از بخش های دیگر قابلیت بیمه شدن وجود دارد اما بیمه سیلاب  بیشتر به مالکیت های خصوصی تسری داده شده است ومنابع ملی که هدررفت منابع آب و خاک است اصلا پوشش بیمه ای ندارد.

رییس اتحادیه انجمن های علمی منابع طبیعی و محیط زیست ایران، گفت: بسیاری از این بخش ها قابلیت ارزش گذاری ریالی دارند و صنعت بیمه می تواند به این قسمت ها ورودکند و معضل آلاینده های آب، خاک و هوا بسیار جدی است و اگر پوشش بیمه ای داشته باشد اقدام خوبی  خواهد بود.

بسیاری از منابع طبیعی کشور قابلیت بیمه شدن دارند

سلاجقه ، با اشاره به ظرفیت های موجود بیمه پذیری در منابع طبیعی کشور گفت: تمامی این ظرفیت ها وجود دارد اما قبل از آن باید فرهنگ بیمه در مسئولین و مردم ایجاد شود و صنعت بیمه هم باید توقع خود را از منابع ملی به عنوان سرمایه های عام و مشترک کاهش دهد و با قیمتی معقول این منابع را در بخش های مختلف بیمه کند.

وی، یکی از بخش هایی که صنعت بیمه می تواند به راحتی در آن ورود کند را حیات وحش برشمرد و گفت: گونه های مختلف جانوری را از زمانی که زاد و ولد می کنند می توان بیمه کرد زیرا تمامی این جانوران شناسنامه دارند.

رییس اتحادیه انجمن های علمی منابع طبیعی و محیط زیست ایران، افزود: تمامی موارد مطرح شده قابلیت بیمه شدن دارند به شرطی که بیمه گذار و بیمه گر به نقطه ای مشترک برسند.

سلاجقه، تصریح کرد: بیمه گذار در ابتدا باید لیست مواردی را که قابلیت بیمه شدن دارند تهیه کند و موارد محیط زیست را براساس اولویت لیست کرده و بعد با بیمه گر به توافق برسد.

وی، با بیان اینکه قسمت بزرگی از مناطق مسکونی  و جمعیتی فاقد بیمه کشور  در آبخیزها هستند، گفت: اگر مناطق آبخیز کشور بیمه شوند رهاورد عالی است که درصورت رخ دادن  چنین اتفاقی برای منابع طبیعی، یک امکان حداقلی برای ترمیم این مناطق وجود خواهد داشت.

ارسال نظر