شناسه خبر : 17267

کمبودی در داروهای درمان کروناوجود ندارد

کمبودی در داروهای درمان کروناوجود  ندارد

مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در حال حاضر کمبودی از لحاظ داروهای درمان کرونا به خصوص رمدسیویر نداریم، گفت: اکنون مصرف داروی رمدیسیور در بیماران کرونایی هشت برابر افزایش یافته و بخشی از مشکل نیز تجویز غیرمنطقی این دارو است.

 به گزارش چابک آنلاین به نقل از  ایرنا، محمدی روز دوشنبه در یک نشست خبری که بصورت مجازی برگزار شد، افزود: هشت تولید کننده داخلی رمدسیویر در کشور است و در مرداد ماه امسال به دلیل افزایش بیماران کرونایی مصرف این دارو به ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار عدد رسید در حالیکه به لحاظ تجویز منطقی دارو، شاید برخی از بیماران کرونایی نیاز به مصرف آن نداشتند.

وی اظهار داشت: مصرف داروی فاویپیراویر نیز در ۶ ماهه دوم سال ۹۹ به ۱۱ میلیون رسید این در حالی است که فقط تیرماه امسال ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار عدد این دارو توسط بیماران مصرف شد.

وی تصریح کرد: داروی توسیلیزومب نیز از اقلامی است که برای بیماری کرونا استفاده می شود و در فاز التهابی شدید کرونا مصرف شده و باید پزشکان در صورت عدم اثرگذاری کورتون‌های دیگر، آن را تجویز کنند.

محمدی گفت: شاهد هستیم که مصرف غیر منطقی و بی رویه این داروها افزایش یافته است.

 مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو ادامه داد: در حال حاضر کمبودی از لحاظ داروهای درمان کرونا به خصوص رمدسیویر نداریم و واردات نیز علاوه بر تولید داخل انجام می شود.

وی گفت: مصرف سرم به دلیل گرما افزایش یافته و اقدام به واردات کردیم بطوریکه اکنون یک میلیون و ۵۰۰ هزار عدد سرم به داروخانه ها توزیع شده و تا یک ماه دیگر برنامه ریزی برای واردات سرم انجام شده است.

وی در مورد دپوی داروها در انبار گمرک گفت: برخی از اقلام و داروی های موجود در انبار گمرک بدون گرفتن مجوز واردات و توسط برخی از بازرگانان و تجار انجام شده و وزارت بهداشت نیز در جریان نبوده است، تمامی داروهایی که دارای مجوز از وزارت بهداشت بودند ترخیص شده و مشکلی وجود نداشته است.

وی خاطرنشان کرد: برخی از داروها نیز مورد نیاز اساسی مردم نبوده و حتی می تواند سلامتی مردم را تهدید کند و بعضی از اقلام نیز مواد اولیه داروها نبوده و هیچ مجوزی هم نداشتند و گمرک اصرار داشت آنها را ترخیص کنیم در حالیکه اصالت و سلامت آنها برای ما در اولویت است.

محمدی افزود: از موجودات انبارهای گمرک تنها پنج قلم دارو بود که ما آن ها را کمتر از ۲۴ ساعت از انبار گمرک ترخیص کردیم و جوسازی ها در این زمینه درست نبوده است.

ارسال نظر