شناسه خبر : 16985

کارگران ساختمانی بیمه شده، یک سوم تعداد واقعی است

کارگران ساختمانی بیمه شده، یک سوم تعداد واقعی است

مدیرعامل اتحادیه تامین نیاز صنفی استادکاران و کارگران ساختمانی کشور گفت: صنعتی شدن و پویایی صنعت ساختمان در گرو اجرای طرح «نظام استادکاری» است و نه صرفا بیمه تامین اجتماعی.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایلنا، جمشید دیوسالار گفت: پس از گذشت یک دهه ازآغاز طرح ساماندهی استادکاران و کارگران ساختمانی و عجین شدن این طرح با نیازهای موجود جامعه کارگری از جمله بیمه کارگران ساختمانی، همچنان به نظر می‌رسد این طرح به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی مشکلات موجود در صنعت ساختمان و استادکاران مربوطه در این بخش باشد.

به گفته وی؛ محدود شدن فعالیت تدریجی تشکلهای صنفی مربوطه (تعاونی‌های صنفی و انجمن‌های صنفی) در سراسر کشور، این دفاتر در حال حاضر کاری جز ثبت نام و اخذ عضویت و گاهاً تحقیق برای راستی آزمایی بین استادکاران و کارگران ساختمانی واقعی از افرادی که صرفاً برای استفاده از بیمه ثبت نام کرده و دارای مدرک درجه ۲ یا ۳ از سازمان فنی و حرفه‌ای می‌باشند، ندارند. با این حال با ادامه روند فعلی، دفاتر تشکلهای صنفی، کاری در جهت نظام‌مند کردن فعالان صنعت ساختمان که رکن اصلی رشد و توسعه کار دراین حوزه است، انجام نداده‌اند.

دیو سالار ادامه داد: اقداماتی که تاکنون از سوی انجمن‌های صنفی و تعاونی‌های صنفی صورت گرفته از مرحله شناسایی یا طبقه‌بندی استادکاران و کارگران ساختمانی فراتر نرفته است.

او افزود: مشکل اصلی طرح ساماندهی استادکاران و کارگران ساختمانی این است که هیچ استادکار یا کارگر ساختمانی خود را ملزم به عضویت در تشکل‌های صنفی نمی‌داند، بجز آن دسته از کارگران ساختمانی که برای برخورداری از بیمه تامین اجتماعی از ترس نگرفتن تایید به در سامانه، نسبت به پرداخت حق عضویت و تداوم آن اقدام می‌گنند. نکته حائز اهمیت آنکه تعداد کارگران ساختمانی بیمه شده، یک سوم تعداد واقعی در سراسر کشور می‌باشند.

به گفته این فعال کارگری؛ در صنعت ساختمان با بررسی حلقه‌های موجود در تکمیل زنجیره صنعت ساختمان که شامل (نظام مهندسی، راه و شهرسازی، شهرداری، بنیاد مسکن، فنی و حرفه‌ای، تامین اجتماعی و سایر دستگاههای مرتبط) می‌باشد، یک حلقه که همان حلقه مفقوده است برای تکمیل و اتصال سایر حلقه‌ها و ایجاد وحدت رویه جهت خدمتی درخور و بهینه به نیروهای زحمتکش و بستر ساز جامعه، ضرور و لازم به نظر می‌رسد.

دیوسالار در ادامه تصریح کرد: پس از ساماندهی استادکاران و کارگران ساختمانی و تهیه بانک اطلاعاتی که به برکت وجود بیمه انجام شده است، شخص من بامطالعه و نیازسنجی دقیق، طرحی از جهت نظام‌مند نمودن این بخش تحت عنوان «نظام استادکاری» تهیه نموده‌ام که به زودی در سراسر کشور بطور همزمان به مرحله اجرا درخواهد آمد. طرحی که طی جلسات با کارشناسان آکادمیک و تجربی طوری تهیه شده که بتواند به کلیه نیازهای استادکاران و کارگران ساختمانی پاسخگو بوده و در آن خدمات شایانی برای قشر عظیم استادکاران و کارگران ساختمانی لحاظ گردیده است.

به گفته وی؛ از مزایای اصلی طرح نظام استادکاری که خواستگاه اصلی شاغلان بخش صنعت ساختمان می‌باشد؛ برخورداری فوری و بدون نوبت از بیمه می‌باشد که با اجرای این طرح تحقق می‌یابد. این طرح مزایای دیگری همانند برخورداری از جواز نظام صنفی استادکاری، راه‌اندازی سامانه جامع استادکاران و کارگران ساختمانی واقعی، الزام تامین نیروی ساختمانی از سوی کارفرمایان و سازندگان مسکن از دفاتر تعاونی‌ها و انجمن‌های صنفی، در اولویت بودن کارگران بومی نسبت به کارگران مهاجر و افغانی، تعیین نرخ دستمزد درآیتم‌های مختلف، برخورداری از مزایای مختلف بانکی با ارائه جواز نظام استادکاری، کفالت دادگستری و سایر خدمات رفاهی، آموزشی، حقوقی و… دارد.

دیوسالار اضافه کرد: این طرح سنگ بنای بدعتی نو در صنعت ساختمان است که برای همیشه به مشکلات حوزه صنعت ساختمان که همواره دغدغه اصلی جامعه بوده پایان خواهد داد و صنعت ساختمان و فعالان این بخش را از مسیر سنتی دیروز به جامعه نظام‌مند و خدمتگزار امروز هدایت خواهد نمود.

او اظهار داشت: به عنوان مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های صنفی استادکاران و کارگران ساختمانی سراسر کشور از کلیه دست اندرکاران و مدیران تعاونی‌های صنفی دعوت می‌نمایم طی همراهی و هماهنگی با دفتر مرکزی اتحادیه تعاونی، نسبت به چگونگی عضویت در اتحادیه و کسب مجوز صدور پروانه فعالیت صنفی و جواز نظام استادکاری، اطلاع حاصل نمایند تا پس از تشکیل پرونده واخذ آموزش‌های لازم، نسخه کامل آیین نامه اجرای طرح نظام استادکاری را دریافت نمایند.

دیوسالار در خاتمه افزود: به مجرد فراگیر شدن طرح در اکثر شهرهای کشور، آیین نامه اجرایی طرح نظام استادکاری در قالب مجمع فوق العاده با حضور کلیه مدیران تعاونی‌های صنفی سراسر کشور، تصویب و اجرایی می‌شود.

 

ارسال نظر