شناسه خبر : 16825

بیمه‌های تکمیلی از مصوبات شورای‌عالی بیمه تبعیت نکردند

بیمه‌های تکمیلی از مصوبات شورای‌عالی بیمه تبعیت نکردند

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران گفت: فقر حرکتی، چاقی مفرط و پوکی استخوان از دوران کرونایی میان قشر‌های مختلف جامعه به‌ویژه کودکان و نوجوانان رو به افزایش بوده و این زنگ خطری برای سلامت جامعه است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از روابط عمومی این انجمن، احمد موذن زاده به مناسبت روز ملی فیزیوتراپی دوم مرداد (روز استقلال حرفه‌ای فیزیوتراپی) افزود: فقر حرکتی به دنبال قرنطینه خانگی، تغذیه نامناسب، چاقی مفرط و کاهش فعالیت بدنی و ورزشی از دوران همه گیری ویروس کرونا تاکنون روز به افزایش است و این بیماری می‌تواند منجر به ساییدگی مفاصل و پوکی استخوان در آینده شود. 
وی اظهار داشت: نقش فیزیوتراپی در محیط کار و زندگی برای پیشگیری از بیماری‌ها از جمله فقر حرکتی در دوران همه گیری کرونا بسیار اهمیت دارد. انجمن فیزیوتراپی ایران در مدت یکسال و نیم‌کلیپ‌ها و ویدئو‌های آموزشی در فضای مجازی تهیه کرد تا افراد مختلف به ویژه کودکان و نوجوانان در قرنطینه خانگی فعالیت‌های بدنی و فیزیکی را انجام دهند. 
این فیزیوتراپیست با بیان اینکه کاهش رفت و آمد‌های اجتماعی و ورزشی برای اعضای خانواده مشکلاتی حرکتی را به وجود آورده است، گفت: ضعف عضلات، چاقی مفرط و پوکی استخوان از عوارض مشکلات حرکتی است که در صورت تداوم آن و انجام ندادن فعالیت فیزیکی خطراتی را برای سلامت ایجاد خواهد کرد. 
موذن زاده تصریح کرد: همچنین کرونا در مبتلایان عوارض تنفسی ایجاد کرده و بیماران دچار ناتوانی فیزیکی خواهند شد که در اینجا فیزیوتراپی نقش مهمی در پیشگیری و درمان این ناتوانی دارد. در بخش‌های بستری و سرپایی همکاران فیزیوتراپیست در کنار کادر درمان در مراکز درمانی مشغول کار هستند و تاکنون ۴۰۰ نفر از این همکاران به کرونا مبتلا شده و هفت نفر نیز شهید مدافع سلامت شده اند. 
به گفته وی، از زمان شیوع کرونا تاکنون حدود ۴۰ درصد بار مراجعات مردم به مراکز فیزیوتراپی کاهش یافت و این انجمن تلاش کرده برای درمان بیماران در سنین بالاتر و دارای بیماری‌های زمینه‌ای برنامه‌های ورزشی را تهیه و به آن‌ها آموزش دهد. 
موذن زاده با بیان اینکه رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در تمام مراکز فیزیوتراپی ضروری است، افزود: تمام ملزومات بهداشتی با اینکه هزینه زیادی را برای مراکز ایجاد کرده برای حفظ سلامتی مراجعه کنندگان تهیه شده همچنین با اینکه اکثریت فیزیوتراپیست‌ها واکسن دوز اول و دوم را تزریق کرده اند؛ همچنان اصول بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی را رعایت می‌کنند. 
 

افزایش سطح ارائه بسته‌های خدمات به بیمه نیرو‌های مسلح 

وی تصریح کرد: ۸۵ درصد بیماران کرونایی نیاز به بستری پیدا نمی‌کنند و می‌تواند با کمک فیزیوتراپیست در محیط سربسته منزل فعالیت‌های فیزیکی و تنفسی را انجام دهند؛ زیرا عامل اصلی مرگ و میر بیماران مبتلا به کرونا مشکلات تنفسی است. 

این فیزیوتراپیست به همکاری انجمن فیزیوتراپی ایران با بیمه خدمات درمانی نیرو‌های مسلح (ساخد) اشاره کرد و گفت: سطح ارایه بسته‌های خدمات فیزیوتراپی با نیرو‌های مسلح افزایش یافته و آماده همکاری با سایر سازمان‌های بیمه‌ای نیز هستیم، اما بیمه‌های تکمیلی از مصوبات شورای عالی بیمه تبعیت نکرده و همکاران ما را مجبور به عقد قرارداد با تعرفه کمتر از مصوبات این شورا می‌کنند که امیدواریم به این موضوع مسئولان نظام سلامت رسیدگی کنند. 

موذن زاده با اشاره به ارتقای رشته فیزیوتراپی بر اساس استاندارد‌های جهانی در کشور، اظهار داشت: متاسفانه مقطع دکتری حرفه‌ای فیزیوتراپی در ساختار وزارت بهداشت جایگاه مناسبی ندارد و امیدواریم در دولت آینده توجه بیشتری به این موضوع شده و سیاست گذاری در این زمینه بهتر شود. در حال حاضر کشور‌های امارات، پاکستان، قطر، عر بستان و لبنان این مقطع را اجرا کرده اند و این بحث جایگاه و مرجعیت علمی ایران را در منطقه تهدید می‌کند باید زمینه و بستر‌های لازم برای اجرایی شده دکترای حرفه‌ای فیزیوتراپی در کشور فراهم شود. 
وی افزود: باید در بازه زمانی محدود سطح علمی هشت هزار فیزیوتراپیست را در مقطع دکترای حرفه‌ای ارتقا دهیم تا بتوانیم در بعد آموزشی در سطح منطقه مرجع شود و حرف اول را بزنیم.
ارسال نظر