شناسه خبر : 16824

۴۲ هزار نفر از ایرانیان خارج از کشور تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند

۴۲ هزار نفر از ایرانیان خارج از کشور تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند

معاون توسعه بیمه اداره کل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی، در ارتباط با وضعیت بیمه ایرانیان خارج از کشور، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، مجید حسن زاده، گفت: برقراری شرایط یکسان بیمه پردازی برای همه ایرانیان اعم از داخل و خارج از کشور به صورت غیر حضوری، حفظ برقراری و تعامل دوسویه فیمابین سازمان و مخاطب با توجه به تحولات کلان کشور و رسیدگی به درخواست‌های مکرر هموطنان مبنی بر نحوه برقراری بازنشستگی و امور مرتبط با بازماندگان و فرزندان اناث آنان از جمله حیات، ممات، نحوه تصدی شغل، میزان درآمد و…، از مهم‌ترین موضوعات در بیمه ایرانیان خارج از کشور است.

وی در پاسخ به این سوال که مشمولین بیمه ایرانیان خارج از کشور چه کسانی است، افزود: تمامی اتباع ایرانی اعم از شاغل در فعالیت‌های مختلف و یا غیر شاغل خارج از کشور که فاقد نظام بیمه‌ای نزد سایر صندوق‌ها و سازمان تأمین اجتماعی هستند، مشمول بیمه ایرانیان خارج از کشور می‌شوند.

حسن زاده در مورد نحوه و شرایط پذیرش تقاضا بیمه ایرانیان خارج از کشور، گفت: حداکثر سن پذیرش درخواست برای مردان و زنان در زمان ثبت تقاضا ۵۰ سال تمام است.

وی ادامه داد: چنانچه سن متقاضی در زمان ثبت تقاضا بیش از سن مذکور باشد، پذیرش درخواست وی منوط به دارا بودن سابقه پرداخت حق بیمه قبلی معادل مدت مازاد سنی مقرر خواهد بود.
ضمن اینکه پذیرش درخواست آن عده از متقاضیانی که قبل از تاریخ ارائه تقاضا حداقل دارای ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه هستند از اعمال شرایط سنی مقرر معاف خواهند بود.

حسن زاده تاکید کرد: حداقل سن متقاضی در تاریخ ثبت تقاضا ۱۸ سال تمام شمسی بوده مگر اینکه گواهی رشد از مراجع ذی صلاح ارائه نمایند.

وی در ارتباط با نرخ پرداخت حق بیمه و تعهدات بیمه‌ای بیمه ایرانیان به هموطنان خارج از کشور، گفت: مشمولین با پرداخت حق بیمه مقرر می‌توانند از تعهدات مندرج در قانون تأمین اجتماعی مصوب تیر ماه ۱۳۵۴ و تغییرات بعدی آن در داخل ایران برخوردار گردند.

الف: بیمه بازنشستگی و فوت با نرخ حق بیمه ۱۶ درصد (۱۴ درصد سهم بیمه شده + ۲ درصد سهم دولت)

ب: بیمه بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت با نرخ حق بیمه ۲۰ درصد (۱۸ درصد سهم بیمه شده +۲ درصد سهم دولت)

حسن زاده افزود: برخورداری بیمه شدگان از مستمری بازنشستگی، از کارافتادگی، فوت و درمان حسب شرایط مقرر در قانون تأمین اجتماعی و تغییرات بعدی آن خواهد بود. پرداخت وسایل کمک پزشکی (پروتز و ارتز) و هزینه کفن و دفن به این قبیل از بیمه شدگان در صورت دارا بودن حمایت درمانی در زمان ارائه درخواست بهره‌مندی از تعهدات مذکور با رعایت تمامی شرایط قانونی بلامانع بوده و ارائه سایر تعهدات کوتاه مدت با توجه به تعاریف مندرج در قانون تأمین اجتماعی موضوعیت نخواهد داشت.

معاون توسعه بیمه اداره کل امور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی درباره نحوه ارائه تقاضا و ضوابط انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه ایرانیان خارج از کشور، گفت: ارائه درخواست مطابق فرم تهیه شده توسط متقاضی و یا وکیل قانونی وی و ثبت آن در دبیرخانه شعبه صورت می‌پذیرد.

حسن زاده ادامه داد: وکیل متقاضی با ارائه وکالت نامه قانونی (تنظیمی در دفتر اسناد رسمی کشور) و یا وکالت نامه‌ای که به تأیید نمایندگی سیاسی، کنسولگری و یا وابسته کار جمهوری اسلامی ایران در محل اقامت متقاضی رسیده باشد، می‌تواند نسبت به ارائه تقاضا، انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه اقدام نماید.

به گفته وی، مراجعه به کارگزار رسمی برون مرزی تأمین اجتماعی در کشور محل سکونت، در کشورهای که کارگزار تعیین شده است با مراجعه به کارگزار رسمی برون مرزی تأمین اجتماعی.( اطلاعات تماس تلفنی، ایمیل و…، با کارگزاران رسمی برون مرزی تأمین اجتماعی از طریق سایت به آدرس: mss.tamin.ir، ورود به سامانه متمرکز بیمه ایرانیان خارج از کشور از طریق سایت به آدرس mss.tamin.ir

حسن زاده در پاسخ به این سوال که آیا هزینه‌های تشخیصی و درمانی ایرانیان خارج از کشور و افراد تحت تکفل قانونی آنان که در خارج از کشور صورت گرفته قابل پرداخت است، افزود: هزینه‌های تشخیصی و درمانی بیمه شده و افراد تحت تکفل قانونی وی در خارج از کشور پس از تأیید نمایندگی سیاسی، کنسولگری و یا وابسته کار جمهوری اسلامی ایران در محل اقامت بر اساس تعرفه‌های داخل کشور همانند سایر بیمه شدگان توسط دفاتر اسناد پزشکی قابل پرداخت خواهد بود.

وی در ارتباط با شرایط برقراری مستمری بازنشستگی برای بیمه ایرانیان خارج از کشور، اظهار داشت: دارا بودن حداقل ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه و ۶۰ سال سن برای مردان و ۵۵ سال سن برای زنان. داشتن ۳۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه با ۵۰ سال سن برای مردان و ۴۵ سال سن برای زنان. داشتن ۳۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه بدون شرایط سنی. به هر حال بهره‌مندی از تعهدات قانونی مطابق قانون و تغییرات بعدی آن انجام خواهد شد.

حسن زاده در ارتباط با برقراری مستمری بازماندگان بیمه شده متوفی، گفت: بیمه شده متوفی ظرف ۱۰ سال قبل از تاریخ فوت حداقل دارای یک سال سابقه پرداخت حق بیمه بوده، مشروط بر اینکه ۹۰ روز آن مربوط به آخرین سال حیات باشد. بیمه شده متوفی حداقل ۲۰ سال سابقه قابل قبول داشته باشد. در صورتی که بیمه شده متوفی فاقد شرایط مذکور بوده لیکن دارای سابقه پرداخت حق بیمه بین ۱ تا ۲۰ سال باشد بازماندگان واجد شرایط وی استحقاق دریافت مستمری به نسبت سنوات پرداخت حق بیمه (بدون الزام به رعایت ماده ۱۱۱ قانون تأمین اجتماعی موضوع پرداخت حداقل مستمری) و به نسبت سهام مقرر در ماده ۸۳ قانون را خواهند داشت.

وی با اعلام اینکه در حال حاضر بیش از ۴۲ هزار نفر از ایرانیان خارج از کشور در قالب بیمه ایرانیان خارج از کشور، صاحبان حرف و مشاغل آزاد، بیمه زنان خانه دار، بیمه دانشجویان و…، بیمه پردازان این سازمان محسوب می‌شوند، افزود: تعداد مستمری‌‬ بگیران بالغ بر ۱۸ هزار نفر است.

حسن زاده با عنوان این مطلب که در حال حاضر ۲۸ کارگزار در ۲۱ کشور جهان مبادرت به ارائه خدمات می‌نمایند، ادامه داد: این تعداد با توجه به توسعه امور به کارگزار در حال افزایش است.

به گفته معاون توسعه بیمه اداره کل امور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی، بیمه ایرانیان خارج از کشور شامل مستمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی، بازماندگان، درمان داخل کشور، پرداخت کمک هزینه وسایل کمک پزشکی (اوروتز و پروتز)، کمک هزینه کفن و دفن می‌شود.

ارسال نظر