شناسه خبر : 16795

اشتباه سهوی بیمه تامین اجتماعی در حق نانوایان اصفهانی

اشتباه سهوی بیمه تامین اجتماعی در حق نانوایان اصفهانی

اداره کل تامین اجتماعی اصفهان قصد دارد به‌منظور ساماندهی وضعیت نانوایی‌ها، پرونده‌ بیمه نانوایان این دیار را که سال‌ها در شُعبه یک این شهر مستقر بوده است بین شعبه‌های مختلف توزیع کند تا تحت عنوان "نظارت" بیشتر روی فعالیت این صنف، از آمار نانوایان یارانه‌بگیر دولت بکاهد.

به‌ گزارش‌ چابک آنلاین به نقل از ایرنا، هفت‌ هزار کارگر هم اکنون در نانوایی‌های سطح شهر اصفهان مشغول فعالیت هستند که دولت ۲۰ درصد از حق بیمه آنها را می‌پردازد.

به گفته نانوایان، بدنبال حذف یارانه آنها، سنگ‌ِ بنای اختلاف بین اعضای این صنف و اداره کل تامین اجتماعی در اصفهان گذاشته شده است.

غیرمتمرکز شدن پرونده‌ بیمه کارگران نانوایی در شعبه‌های مختلف، علت اختلاف یکساله دو نهاد اعلام و رسیدگی به این موضوع حتی به استانداری، فرمانداری و رسانه‌ها نیز کشیده شده است.

سرپرست اداره کل بیمه تامین اجتماعی استان اصفهان در باره این اختلاف که هر روز هم سنگین‌تر می‌شود و نیز چرایی احتراز از پذیرش فهرست بیمه کارگران نانوایی‌ها گفت: دولت از اواخر سال گذشته یارانه ۳۶ صنف را قطع کرد که نانواها هم شامل آن می‌شود.

محسن ریاضی  بیان داشت: دولت در سال‌های گذشته برای حق بیمه نانوایان، یارانه می‌پرداخت و بابت هزینه هنگفت یکسال گذشته خود نیز به بیمه بدهکار است.

وی گفت: توزیع پرونده‌ بیمه نانوایی‌ها بین شعبه‌های مختلف برای اعمال نظارت بیشتر و جلوگیری از منفعت‌طلبی نانوایی‌هاست اما این اظهارنظر وی در حالیست که متولیان این صنف نظر دیگری دارند.

اشتباه سهوی بیمه تامین اجتماعی در حق نانواها

رییس انجمن صنفی کارگران نانوایی اصفهان در باره دلیل مخالفتش با غیرمتمرکز ساختن پرونده نانوایان در شُعب مختلف بیمه گفت: تا قبل از سال ۷۸، بیمه کارگران نانوایی بصورت دستی ثبت و ضبط می‌شد اما از آن بعد بصورت الکترونیکی درآمد و این در حالیست که مقدار قابل ملاحظه‌ای از سوابق بیمه تعداد زیادی از آنها تا قبل از این تاریخ حذف شده است.

 غلامرضا کارگران افزود: اما از آنجایی که بیمه این کارگران در یک شعبه متمرکز بود با پیگیری و رایزنی توانستیم بسیاری از این مشکلات را حل کنیم با این حال اگر پرونده‌ بیمه نانوایان در شعب مختلف پخش شود و از حالت متمرکز به غیرمتمرکز تغییر یابد، دیگر امکان پیگیری و دستیابی به سوابق بیمه این قشر زحمتکش وجود ندارد.

وی اعلام کرد: سه رسته شغلی کارگران نانوایی‌ها شامل سختی کار می‌شود که از آن جمله می‌توان به "شاطر"(کسی که نان را به تنور می‌چسباند)، "وابَر"(کسی که نان را پهن می‌کند) و "نان‌گیر"(کسی که نان را در می‌آورد) اشاره کرد که در فهرست بیمه آنها بیش از ۲۰ سال عبارتِ "عنوان نامشخص" در حالی درج شده است که در مقام پاسخ به چرایی موضوع، تنها آن را یک خطای ساده قابل اصلاح و سهوی اعلام می‌کنند.

کارگران با بیان‌اینکه "خمیرگیر"(چونه‌گیر) و "نان فروش" از رسته‌های دیگر شغل نانوایی است که جزو مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب نمی‌شود، گفت: برغم رواج عناوین تمام رسته‌های شغلی در نانوایی‌ها از گذشته تاکنون، اشکالات ناشی از کاربرد قید "عنوان نامشخص"  شغلی در دفترچه بیمه نانوایان، با همکاری متولیان بیمه شعبه یک و انجمن صنفی کارگران رفع و رجوع می‌شده است.

وی گفت: کارگران بصورت چرخشی در نانوایی‌های مختلف مشغول کارند یعنی ۳۰ سال خدمتشان صرفا در یک مغازه نیست که بخواهند با اجرای طرح غیرمتمرکز کردن پرونده بیمه‌اشان مدت مدیدی انتظار بکشند تا سوابق بیمه خود را جمع آوری کنند و درخواست بازنشستگی بدهند که این کار در عمل سبب سرگردانی آنها  از این شعبه به شعبه دیگر می‌شود.

اعتراض کارگران نانوایی اصفهان به اشکال‌تراشی بیمه

هرچند سرپرست اداره کل بیمه تامین اجتماعی اصفهان معتقد است که نانوایی‌ها بابت ساماندهی بیمه خود نداشته باشند و ما وعده حل این مشکلات را داده‌ایم اما انجمن صنفی و اتحادیه نانوایان اصفهان می گویند:"امروزه کارگران نانوایی بر سر کار نمی‌آیند و ابراز می‌کنند که مگر اختلافات ما با بیمه رفع یا تکلیف بیمه ما مشخص شده است که باید بر سر کار حاضر شویم."

این نهاد صنفی تاکید کرد: این در حالیست که هم‌اکنون در اصفهان با کمبود شدید شاطر، وابر و نان‌گیر مواجهیم زیرا که یک شغل فنی است و هر کس از عهده این کار برنمی‌آید.

غلامرضا کارگران، رییس انجمن صنفی نانوایان شهر اصفهان ادامه داد: بدنبال توزیع پرونده بیمه نانوایی‌ها در شعبه‌های مختلف، روند نظارت‌ها از سر گرفته می‌شود و در جریان این کار احتمال‌اینکه نام بسیاری از نانوایی ها از فهرست اخذ یارانه دولتی حذف بشود، وجود دارد.

وی برای اثبات استدلال از نانوایانی نام برد که پروانه کسب به اسم پدر خانواده بوده و بعد از فوت او، خانواده‌اش مسوولیت نانوایی را برعهده گرفته و سال‌ها با همان پروانه، یارانه آرد دولتی دریافت و به رونق اقتصادی اصفهان کمک کرده اند و همواره نیز تحت پوشش بیمه دولتی بوده‌اند.

رییس انجمن صنفی نانوایان شهر اصفهان گفت: در نظارت‌های جدید بیمه، چون پروانه کسب به اسم همسر فرد متوفا یا فرزندش قید نشده است، این نانوایی از فهرست بیمه دولتی حذف می‌شود که تاکنون تمام این موارد بصورت کدخدامنشی رفع و رجوع می‌شده است.

محمود پهلوان‌زاده رییس اتحادیه کارفرمایان نانوایان اصفهان نیز خاطرنشان کرد: بیمه کارگران و کارفرمایان نانوایی‌های شهر اصفهان از سال۱۳۴۰ تاکنون در شعبه یک تامین اجتماعی تمرکز صنفی داشته است اما اخیرا سرپرست تامین اجتماعی استان بدون هماهنگی و در نظر گرفتن مشکلات مربوطه، اقدام به توزیع پرونده‌های آنها که اغلب نیز بصورت دستی ثبت و ضبط شده، در سایر شعب کرده است که این عامل باعث نابودی سوابق بیمه کارگران و سرگردانی کارفرمایان مذکور می‌شود.

دیدگاه تامین اجتماعی در باره سواستفاده احتمالی نانواها از تمرکز شُعب بیمه 

اما سرپرست اداره کل تامین اجتماعی استان اصفهان نظری دیگری دارد و در باره علت مخالفت نانوایان با ساماندهی نظام بیمه مدعی شد که دلیل مخالفت اعضای این صنف با اجرای طرح یاد شده به خطر افتادن منافع و سوءاستفاده‌های احتمالی از سوی آنهاست.

محسن ریاضی گفت: نانواها تمام تلاش خود را کردند که تامین اجتماعی این طرح را اجرا نکند و به استانداری، وزارت اطلاعات، فرمانداری و رسانه‌ها مراجعه کردند که ما هر باری پاسخ پرسش هایی آنها را دادیم.

این گفته وی در حالیست که نایب رییس اول اتحادیه صنف نانوایان اصفهان گفت: تاکنون سه جلسه با حضور مدیران فرمانداری و استانداری برگزار کرده‌ایم که جلسه نخست با حضور معاونان بیمه تامین اجتماعی استان و دو جلسه بعد با سرپرست اداره کل بیمه تامین اجتماعی به همراه معاونانش برپا شد که در تمام این جلسات وعده دادند که هیچ اقدامی را بدون هماهنگی با اتحادیه نانوایان انجام ندهند با این حال پس از برگزاری آخرین جلسه در ۲۸ اردیبهشت، از اول خرداد از پذیرش فهرست بیمه خودداری کردند به گونه‌ای که با مراجعه کارگران نانوایی به شعبه یک، از دریافت حق بیمه آنها پرهیز می‌کنند.

محمدحسینی گفت: نانوایان وقتی به شعب دیگر بیمه هم مراجعه کردند چون هنوز پرونده آنها تکمیل نشده بود از پذیرش پرونده آنها سرباز زدند.

وی تاکید کرد: بدهی سنگین دولت به تامین اجتماعی برای پرداخت یارانه نانواها، باعث شده است که تامین اجتماعی زیر بار بیمه کارگران نانوایی نرود.

تامین اجتماعی زورش به دولت نمی‌رسد کم نانوا می‌گذارد

نایب رییس اول اتحادیه صنف نانوایان اصفهان با اشاره به اینکه بیمه تامین اجتماعی زورش به دولت نمی‌رسد کم نانوا می‌گذارد، گفت: سوابق بیمه‌ کارگران زحمتکش نانوایی ها که ۲۴ ساعته کار می‌کنند و در غیر این صورت درب نانوایی آنها پُلمب می‌شود از طریق این طرح ضایع می‌شود.

وی ادامه داد: تضییع حق و حقوق کارگران و کارفرمایان نانوایان اصفهان توسط اداره کل تامین اجتماعی صورت گرفته است و هیچیک از ارگان های دولتی مثل استانداری و فرمانداری نیز پاسخگوی این امر و رسیدگی به کار نانوایان نیستند.

حسینی ادعا کرد: "تامین اجتماعی اصفهان در عمل به ما رکب می‌زند و ما را فریب می‌دهد و با وجودی که در جلسات وعده حل مشکل بیمه کارگران را می‌دهد اما پس از خروج از جلسه، شعبه های آنها از دریافت لیست بیمه کارگران نانوایی پرهیز می‌کنند.

وی گفت: اقدام خودسرانه و سلیقه‌ای سرپرست تامین اجتماعی اصفهان بطور قطع آسیب‌های جبران ناپذیری را در حوزه نان به بار خواهد آورد.

پیگیری خبرنگار  از فرمانداری اصفهان برای کسب اطلاعات بیشتر در باره موضوع مورد بحث در حالی بود که روابط عمومی آن، با این رسانه همکاری نکرد و سهیلا اثنی عشر معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری نیز حاضر به گفت‌وگو  در این باره نشد و این در حالیست که به گفته مسوولان اتحادیه و انجمن صنفی نانوایان استان، فرمانداری اصفهان در جریان کامل داستان بیمه نانوایان است.

احتمال گرانی نان 

حسینی نایب رییس اول اتحادیه صنف نانوایان گفت: بدنبال خروج نانوایان از فهرست یارانه بگیرانی که تاکنون تحت پوشش دولت بوده‌اند، به بهانه‌های مختلف و انداختن آنها در پیچ و خم بروکراسی‌های سخت اداری، کارگران از حدود دو ماه پیش تاکنون حاضر به کار در نانوایی‌ها نشده‌اند.

محمدرضا خواجه نایب رییس انجمن علوم و فنون غلات اصفهان نیز گفت: آنچه مُحرز و مشخص است اینکه بدنبال حذف یارانه ۲۰ درصدی دولت از سهم بیمه کارگران و ۲۰ درصدی یارانه آرد دولتی، دود این کار تنها به چشم مصرف‌کننده می‌رود و در عمل قیمت نان  حتی ممکن است تا ۴۰ درصد نیز گرانتر شود.

وی هشدار داد: افزایش نیافتن قیمت نان باعث می‌شود نانوا از کیفیت نان بکاهد و نان سفید را در نظام مصرف خانواده‌ها رواج دهد چون قادر به خرید "آرد قوی"(با کیفیت) یا خواب کامل آرد برای رسیدن به نان کامل نیست.

خواجه گفت: این خروجی کاری است که تامین اجتماعی در حق نانواها در پیش گرفته است.

کارگران رییس انجمن صنفی کارگران نانوایی شهر اصفهان نیز در پایان با اعلام اینکه نان یک کالای سیاسی و راهبردیست و بطور مستقیم با رزق و روزی و سفره مردم سروکار دارد، اتخاذ یک تصمیم نادرست
می‌تواند اثرات جبران ناپذیری بر زندگی مصرف کنندگان وارد سازد.

وی گفت: "سرپرست تامین اجتماعی استان اصفهان اذعان کرد که دولت یارانه ۲۰ درصدی تخصیصی به نانواها را به موقع نمی‌پردازد و صنف نانواها برای سازمان تامین اجتماعی نیز عوایدی ندارند.

در هر صورت، از دیدگاه کارشناسان اجتماعی، داعیه تصمیم دولت برای کاهش نقش خود در حوزه آرد و نان و سوق نانوایی‌ها به آزادپزی در حالیست که اجبار نانوایان به عدم افزایش قیمت نان و ثبات قیمت به نفع مصرف‌کننده سبب ورشکستگی خیلی از اعضای این صنف، افزایش بیکاری و بالمآل احتمال بروز اعتراضات اجتماعی می‌شود.

 

ارسال نظر