شناسه خبر : 16769

یک دوم دشت‌های کشور در مرحله بحرانی فرو نشست‌ها قرار دارند

یک دوم دشت‌های کشور در مرحله بحرانی فرو نشست‌ها قرار دارند

معاون وزیر صمت گفت: از ۶۰۰ دشت کشور، ۳۰۰ دشت در منطقه ممنوعه و مرحله بحرانی فرو نشست‌ها قرار دارند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا شهیدی رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان هواشناسی کشور، سازمان نقشه‌برداری کشور، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی و سازمان فضایی ایران با بیان اینکه با تولید اطلاعاتی که توسط سازمان‌ها انجام می‌شود، این سازمان اطلاعات پایه‌ای را در تمامی بخش‌های کشور از جمله بخش‌های عمرانی و زیر ساخت‌ها ارائه می‌دهد، گفت:  بر این اساس می‌توانیم از نقشه‌های مورد نیاز در این حوزه استفاده کنیم.

او ادامه داد: ما به‌ عنوان سازمان زمین‌ شناسی متولی شناسایی مخاطرات هستیم و اطلاعات ارزشمندی را در این حوزه تهیه می‌کنیم، بنابراین با این هم‌افزایی که بین داده‌ها و اطلاعات کشور توسط سازمان ارائه می‌شود، مانع افزایش اثرات ناشی از این مخاطرات طبیعی باید شویم.

شهیدی با بیان اینکه ۴۳ نوع مخاطره در دنیا وجود دارد که ۳۴ مخاطره از این نوع مخاطرات در کشور ما وجود دارد به طوری که در کمربند پرخطر، مخاطرات طبیعی قرار دارد، گفت: ایران از لحاظ مخاطرات تنوع بسیار زیادی دارد که مهم‌ترین آن تغییرات اقلیمی است که پیامد‌های آن باعث ایجاد خشکسالی در ایران شده‌ است و در حال‌حاضر هم در دنیا همین تغییرات اقلیمی و آب‌وهوایی باعث شده سیل‌های سهمگین در کشور‌هایی از جمله آلمان و اتریش رخ دهد.

معاون وزیر صمت توضیح داد: در کشور ایران هم شاهد آن هستیم که بارندگی‌ها در مناطق خشک شدت یافته و باعث ایجاد سیل شده به طوری که در مناطق شمالی کشور که باید شاهد افزایش باران باشیم، شاهد خشکسالی هستیم و در حال حاضر خشکسالی و بی آبی بزرگ‌ترین بحران برای کشور شده‌ است.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با اشاره به اینکه وجود چاه غیرمجاز در استان‌ها و افزایش سطح آبیاری‌ها و منابع آبی خارج از توان چاه‌ها و برداشت‌های غیرمجاز باعث شده که شاهد فرونشست‌های بسیار زیادی در کشور باشیم، گفت: فرونشست‌های زمین از لحاظ گیاهی و جانوری اثرات بسیار زیان‌ باری به وجود می‌آورد و ما در آینده شاهد از بین رفتن حیات جانوری و گیاهی کشور خواهیم بود.

شهیدی تاکید کرد: خالی شدن جمعیت از بسیاری از شهر‌های کشور از دیگر معضلاتی است که این تغییرات ایجاد می‌کند که باعث به خطر افتادن امنیت کشور می‌شود و این موضوع بسیار خطرناک است.

او یادآور شد: بحران فرونشست سطح زمین خطرناک شده به‌طوری‌که از ۶۰۶ دشت کشور هم‌اکنون ۳۰۰ دشت جزء مناطق ممنوعه است، به دلیل آنکه بحران فرونشست در حال افزایش است و ممکن است در آینده تعداد آن‌ها هم افزایش پیدا کند.

معاون وزیر صمت تاکید کرد: در دو استان کشور این بحران ایجاد شده و سایر دشت‌ها در استان اصفهان هم به مرحله بحران رسیده‌‌اند و ما شاهد آن هستیم که حادترین فرونشست‌ها در این مناطق رخ می‌دهند.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور تصریح کرد: بسیاری از زیرساخت‌ها و مقررات نقش بسیار عمده‌ای در فرونشست‌های زمین دارند و با ارائه راهکار‌هایی مانع از فرونشست و کم شدن میزان آب منابع زیر زمینی می‌شوند.

او ادامه داد: بعد از فرونشست ما هم‌اکنون با مشکل ریزگرد‌ها و گردوخاک روبه‌رو هستیم؛ به‌طوری‌که هم‌اکنون ایران خود منبع اصلی ریزگرد‌ها و گرد و خاک به کشور‌های همسایه شده، این مشکل در حال حاضر به کشور‌هایی از جمله پاکستان و افغانستان نیز رسیده است.

شهیدی بیان کرد: مجموعه‌ای از مخاطرات در ایران وجود دارند، اما باید مسئولان راهکاری داشته باشند و به مقابله با آن‌ها بپردازنند.

او اضافه کرد: زور طبیعت نسبت‌به انسان بیشتر است و ما باید با طبیعت کنار بیاییم، فرونشست و تخریب اقلیم وجود دارد، اما با اطلاعاتی که در سطح کلان تولید می‌شود و با چهار سازمان اصلی که اطلاعات پایه‌ای را ارائه می‌دهند، می‌توانیم خوراک موردنیاز پژوهشگران و راهکار‌های مناسب برای آن‌ها را تامین کنیم.

 

ارسال نظر