شناسه خبر : 16757

فرصت پرداخت ۳ ماهه حق بیمه کارگران ساختمانی افزایش می‌یابد

فرصت پرداخت ۳ ماهه حق بیمه کارگران ساختمانی افزایش می‌یابد

اکبر شوکت درباره جلسه نمایندگان انجمن صنفی کارگران ساختمانی با تامین اجتماعی گفت: مدیران سازمان با دیدی مثبت به پای میز مذاکره آمده بودند که درباره بیمه کارگران ساختمانی به جمع‌بندی‌های مثبتی رسیدیم.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایلنا، جلسه بررسی وضعیت بیمه کارگران ساختمانی با حضور نمایندگان انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی و سازمان تامین اجتماعی روز چهارشنبه (۲۳ تیرماه) برگزار شد و مواردی مثل اشکالات بخشنامه‌های سال ۹۹، مدت زمان تعیین‌شده برای پرداخت حق بیمه، نحوه بازرسی‌ها و سهمیه بیمه کارگران ساختمانی مورد بررسی قرار گرفت. 

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور درباره این جلسه توضیح داد: مباحثی در ارتباط با بخشنامه‌های صادره از سوی سازمان تامین اجتماعی مطرح شد و به توافقات خوبی رسیدیم. تامین اجتماعی با صدور بخشنامه‌ای، بیمه‌ی لوله‌کشان آب و گاز را قطع کرد؛ تصمیم بر این شد تا بیمه کارگران واقعی این گروه‌های شغلی دیگر قطع نشود. آن‌ها مجبور هستند برای اخذ جواز کسب، مغازه‌ای ولو کوچک داشته باشند که بیشتر نقش انباری دارد و در اکثر اوقات بسته است. اگر این مکان‌ها فعالیت صنفی مثل خرید و فروش لوله، تجهیزات یا نقش واسطه‌ای داشته باشند، بیمه فرد قطع خواهد شد، در غیر اینصورت بیمه آن‌ها همچنان برقرار خواهد ماند. 

شوکت با تاکید بر اینکه فرصت زمانی سه ماهه برای پرداخت حق بیمه افزایش خواهد یافت، تصریح کرد: برای افزایش بازه زمانی فرصت پرداخت حق بیمه نیز به توافق رسیدیم. پیشنهادهای مختلفی ارائه شد اما تصمیم نهایی در جلسه‌ای با محمد محمدی (معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی) در هفته جاری گرفته می‌شود. تصمیم بر این است، اگر کارگری توانایی پرداخت حق بیمه خود را نداشته باشد، بیمه به صورت تعلیق درآید و دیگر قطع نشود. به طور قطع، این بازه زمانی افزایش خواهد یافت، پیشنهاداتی مبنی بر فرصت ۶ و ۹ ماهه ارائه شد. انجمن صنفی فرصت زمانی ۹ ماهه را ارائه داد اما تامین اجتماعی با آن مخالفت کرد. 

وی با تاکید بر اینکه مبحث انتقالی سوابق بیمه تا حدودی حل شد، اظهار کرد: موضوع انتقال سوابق بیمه نیز به صورت مکانیزه مورد بررسی قرار خواهد گرفت. اگر کارگری محل سکونت خود را تغییر دهد، دیگر بیمه او قطع نخواهد شد و سوابق بیمه‌پردازی به صورت مکانیزه مورد بررسی قرار خواهد گرفت. 

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور درباره آخرین تصمیم‌گیری‌ها برای کارگران در صف انتظار بیمه بیان داشت: مجلس باید پیشنهاد کمیسیون اجتماعی خود را تایید کند تا مشکل بیمه کارگران ساختمان حل شود. در این صورت، افرادی که در لیست انتظار قرار دارند تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت. اگر چنین اقدامی صورت گیرد، منابع مالی سازمان تامین اجتماعی مرتفع خواهد شد و حدود ۴۰۰ هزار کارگر می‌توانند از مزایای تامین اجتماعی استفاده کنند. 

شوکت ادامه داد: مجلس از دعوت نمایندگان کارگری امتناع کرد که موضوعی ابهام برانگیز است. شنیده‌ها حاکی از آن است، معاونان مالی شهرداری‌های استان‌های تهران و قم در این جلسه حضور داشته‌اند و با اصلاح ماده ۵ مخالفت کرده‌اند. شهرداری‌ها که هیچ ارتباطی با بیمه کارگران ندارند، می‌توانند در این جلسه شرکت کنند اما اعضای انجمن صنفی که نماینده‌های جامعه هدف هستند از شرکت در جلسه محروم می‌شوند. بهتر است تعدادی سهیمه به صورت علی‌الحساب تخصیص داده شود تا مراحل اصلاح ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی در مجلس تکمیل شود. 

عضو کارگری هیات امنای تامین اجتماعی توضیح داد: تصیم گرفتیم برای ابلاغ تصمیمات اتخاد شده، ویدئوکنفرانسی با حضور مسئولان نام‌نویسی تامین اجتماعی و انجمن‌های صنفی ساختمانی در سطح استان‌ها برگزار کنیم تا از هرگونه ابهام و تفسیر به مطلوبی جلوگیری کنیم.

 

ارسال نظر