شناسه خبر : 16736

بخش قابل توجهی از معلمین قرآنی در انتظار برقراری بیمه هستند

بخش قابل توجهی از معلمین قرآنی در انتظار برقراری بیمه  هستند

مدیر عامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور گفت: راه اندازی صندوق قرآنیان گامی جدی است که با مشارکت دستگاه‌های قانونی باید برداشته شود چرا که جامعه قرآنی نیاز به یک صندوق مستقل دارد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، سید محمد انجم شعاع مدیر عامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در خصوص انتظارات جامعه قرآنی گفت: مهمترین دغدغه مؤسسات قرآنی آن است که دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی از ورود و دخالت در امور اجرایی در این حوزه پرهیز کنند و رسالت اصلی خود یعنی سیاست گذاری خط مشی دهی نظارت و پشتیبانی بپردازند اما دستگاه‌های مربوطه همچنان تصدی گری غالب امور را به عهده دارند و نسبت به واگذاری امور اجرایی و اقدامات میدانی تاکنون اقدام جدی انجام نپذیرفته است. بنابراین به عنوان مهمترین درخواست از دولت آینده آن است که نسبت به واگذاری تمامی امور اجرایی قرآنی به بخش‌های مردم نهاد و اتحادیه‌های کشوری و استانی تصمیم جدی گرفته شود هرچند در این بخش دستگاه‌هایی مانند سازمان اوقاف و امور خیریه کمیسیون تبلیغ و ترویج گام‌های قابل قبولی را برداشته‌اند.

انجم شعاع با اشاره به درخواست دیگری گفت: راه اندازی صندوق قرآنیان گام جدی است که با مشارکت دستگاه‌های قانونی باید برداشته شود. جامعه قرآنی نیاز به یک صندوق مستقل دارد و اعتبارات نیز به‌صورت مستقل باید در اختیار این صندوق قرار گیرد.

این فعال قرآنی افزود: رسیدگی به وضع معیشت معلمان قرآنی که در خدمت قرآن آموزان هستند و از دستگاه‌های ذیربط حقوق دریافت نمی‌کنند از دیگر مطالباتی است که باید در دولت آینده مرتفع شود. موضوع بیمه معلمان قرآنی یکی از دغدغه‌های جدی ماست.وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون ۴۸۰۰ نفر از معلمین قرآن را بیمه کرده است و جای تشکر نیز دارد اما هنوز بخش قابل توجهی از این معلمین در انتظار و در صف برقراری بیمه آنها هستند. علاوه بر معلمین قرآن، وضعیت بیمه کادر اجرایی مؤسسات و مدیران و فعالان قرآنی مؤسسات نیز همچنان بلاتکلیف مانده است. جذب و استخدام معلمین کارآمد در بدنه آموزش رسمی کشور می‌تواند علاوه بر ارتقا سطح قرآنی فرزندان این مرز و بوم، گامی جدید در شایسته سالاری و استفاده از سرمایه‌های انسانی کارآمد برمبنای «إِنَّ اللَّهَ یَأمُرُکُم أَن تُؤَدُّوا الأَماناتِ إِلیٰ أَهلِها» باشد.

وی حضور مؤثر ساختارهای مردم نهاد در چیدمان تبلیغی و فضاسازی شهری را از دیگر مطالبات مؤسسات قرآنی دانست و اشاره کرد: این ظرفیت عظیم مردمی توانایی قرارگیری در ردیف بودجه‌های دولت را دارد و سازمان برنامه و بودجه باید در اعتبارات سرمایه خود ردیف مستقلی برای مؤسسات مردم نهاد و اتحادیه کشوری به نمایندگی از آنان داشته باشد. دغدغه مدیران قرآنی مشکلاتی است که در حوزه سازمان امور مالیاتی وجود دارد و امیدواریم با اقدام مؤثر دولت آینده در سنوات اولیه دولت مرتفع شود. از دیگر دغدغه‌هایی که دولت آینده باید به آن بپردازد وضعیت توانمندسازی اقتصادی مؤسسات قرآنی است. درصد و میزان اتکای مؤسسات به درآمدهای نفتی برای ماندگاری باید به حداقل برسد. انجم شعاع با تاکید بر اینکه پشتیبانی و توجه خاص خواص به مناطق محروم مرزی یکی دیگر از درخواست‌ها و مطالبات حوزه نهادهای مردمی قرآنی است، اظهار داشت: عضویت نمایندگان مؤسسات مردمی یعنی اتحادیه‌های استانی و کشوری در ساختارهای فرهنگی اصلی همچون شورای فرهنگ عمومی با تصویب آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی دیگر از مطالبات مؤسسات مردم نهاد می‌باشد.

این پیشکسوت قرآنی در پایان تصریح کرد: شاید مهمترین دغدغه‌های ما در بخش انتخاب مدیران قرآنی آینده است که معتقدیم باید مردمی و از ساختارهای مردم نهاد آگاهی داشته باشند. ما امیدوار هستیم مدیران قرآنی آینده دردها و دغدغه‌ها و همچنین کارآمدی مؤسسات قرآنی را به خوبی درک کنند و برای رفع موانع احتمالی برنامه داشته باشند.

 

ارسال نظر