اکثر پروژه‌های نفت، گاز یا پتروشیمی کشور بیمه شده‌اند

اکثر پروژه‌های نفت، گاز یا پتروشیمی کشور بیمه شده‌اند

صنعت نفت وحوزه انرژی یکی ازموثرترین و بزرگترین صنایع درکشور بوده که نقش مهمی را دراقتصاد ملی ایفا می‌کند.

به گزارش چابک‌آنلاین، همواره پوشش بیمه ای دراین صنعت بزرگ به عنوان یک موضوع مهم مورد بحث و تبادل نظر بوده که در این بین، واگذاری ریسک صنایع نفت و انرژی به بیمه‌گران بین‌المللی و یا پوشش بیمه ای آن در داخل تحت تاثیراین موضوعات قرار گرفته است.

براستی پوشش بیمه ای صنعت نفت با همه گستردگی های آن چگونه است؟

غلامعلی جهانگیری، عضوهیات عامل و معاون اتکائی بیمه مرکزی دراین خصوص توضیح داده که از نظرمی‌گذرد:

آقای جهانگیری در حال حاضر ارتباط صنعت بیمه با صنایع حوزه انرژی چطور است؟

جهانگیری: پروژه های حوزه نفت و گاز و پتروشیمی و صنایع وابسته پروژه های سنگینی هستند و شرکت‌های بیمه نمی توانند به تنهایی درباره آنها نرخی ارائه دهند؛ بنابراین نرخ و شرایط دراین نوع پروژه ها با توافق بیمه مرکزی به صنعت بیمه ارائه می‌شود.

این نرخ و شرایط مقداری از نرخ و شرایط بین المللی انحراف دارد؛ البته انحراف آن معنادار نیست .

نرخ ها دور از نرخ های بین المللی نیستند و اجازه ندادیم نرخ ها خیلی پایین یا بالا بروند. شرایط تغییر کرده است؛ اما امیدوارم با مذاکره شرکت‌های بیمه با بیمه گذاران به سمت شرایط بهینه تر حرکت کنیم تا با برداشته شدن تحریم ها انحراف معناداری با بازارهای بین المللی نداشته باشیم.

به طور خلاصه همه سعی و تلاش ما این است که در پروژه های حساس نفت و انرژی از بازارهای بین المللی فاصله زیادی نداشته باشیم.

بازار گاها از سمت بیمه گذار وشرکت‌های بیمه تیرگی‌هایی دارد؛ ولی همیشه با گفت وگو حل می شود، اکثر پروژه های حساس کشور چه در بخش نفت، گاز یا پتروشیمی بیمه شده اند تعداد معدودی از آنها هنوز بیمه نیستند؛ بنابراین تعامل وجود دارد؛ ولی شاید در برخی موارد کمرنگ تر شده باشد.

چرا وزیر نفت در همایش روز بیمه و توسعه مجددا از صنعت بیمه گله کردند.؟

جهانگیری: به نظرم؛ اگر این دو صنعت بیشتر با یکدیگر گفت وگو کنند و رفت و آمد بیشتری با یکدیگر داشته باشند واجازه بازدید بیشتری داده شود و دو طرف بتوانند ریسک‌ها را به خوبی ارزیابی کنند به افق بالاتری دست یابیم؛ ولی معنی این جملات این نیست که تعامل میان این دوصنعت در وضعیت بدی قرار دارد.

به اندازه کافی خوب نیست.

جهانگیری: امیدوارم در آینده با تعاملات دو طرف بهبود پیدا کند.

گاهی کارشناسان بین المللی و تراز اول را برای بازدید از پروژه های صنعت نفت می آوردیم؛ اما با درهای بسته مواجه می شدیم حال به نظر شما تعامل یعنی چه؟

تعامل یعنی اگر صنعت بیمه کارشناس بین المللی را برای بازدید پروژه می آورد باید صنعت نفت اجازه بازدید و بررسی بدهد؛ ولی واقعیت این است که از ۱۰ پروژه این صنعت فقط از یک پروژه بازدید صورت گرفت.

این روند متعلق به قبل از تحریم های سنگین اخیر بود.

آنها انتظار بیشتری از شما دارند؛ ولی برای شما مقدورنیست.

جهانگیری: انتظار همیشه وجود دارد؛ ولی باید واقعیت ها را بپذیریم؛ اگر مشکلی در یک کشتی ایجاد شود همه باید برای رفع آن تلاش کنند نه فقط ناخدا.

درکشور با افزایش نرخ ارز، مشکلات بورس، تورم، نقدینگی و ... مواجهیم و چون صنعت بیمه خوب کار می کند همه انتظار دارند این مشکلات را مرتفع کند.

مثلا امروز در کشور،همه صنایع مایل اند بیمه نامه های شان ارزی صادر شود؛ اما آیا صنعت بیمه با محدودیت ارزی مواجه نیست؟

ما باید به جایی متصل باشیم تا به تعهدات ارزی خود عمل کنیم. همه صنایع داوطلب شده اند بیمه نامه های شان را ارزی دریافت کنند و ما نیز ناچار هستیم ارزی ارائه دهیم؛ حتی اگر بیمه نامه ریالی هم صادر شود آیا با افزایش سه برابری ارز، ریال آن تغییر نمی کند؟

 بیمه گذاران انتظار دارند ریال، همان مقدار قبلی باقی بماند.

 تغییرات، در افزایش ارز، درریال حق بیمه نیز تأثیر می گذارد؛ اگر کمی دانش بیمه ای در بیمه گذاران افزایش یابد بده بستان‌ها شفاف تر باشد همه آگاهی می یابند.

آقای جهانگیری می توانید دسته بندی بهتری به لحاظ دانشی و ساختاری ازچالش های موجود داشته باشید.

جهانگیری: تعریف انرژی بسیار وسیع است؛ حتی می توان آب را به عنوان انرژی در نظر گرفت؛ ولی باید از طریق سندیکا به تعریف واحدی برسیم که البته از سندیکا خواسته ایم که تعریف مشخصی برای این موضوع ارائه کند و اگر لازم است بندهای آیین نامه ۷۶ اصلاح و کارمزد نفت و انرژی و نماینده مشخص شود که حداقل از طرف صنعت بیمه با مشکل زیادی مواجه نشویم.

طبیعتا وقتی این طرف شفاف تر شویم خدمت رسانی و گلایه های بین کارگزار و نماینده شرکت بیمه حل می شود؛ ازطرف دیگر باید به یکدیگر برای ارزیابی پروژه ها کمک کنیم؛ البته با شناخت ریسک این موضوع قوی تر می شود.

بازار بیمه بازار گفتمان است، بیمه گذار باید با شرکت بیمه سر یک میز، مباحث فنی خود را بیان کنند.

این مشکلات به راحتی قابل حل هستند. درنرخ و شرایط یا بازدیدها با ارزیابی ریسک‌ها به توافق می رسند؛ اگر ریسک‌ها خوب ارزیابی شوند و سرمایه واقعی باشند قطعا شرکت‌های بیمه خسارت ها را با همان ارزش واقعی خود پرداخت می کنند؛ اگر کارشناسان دو طرف بیشتر با یکدیگر تعامل داشته باشند و مشکلات خود را مطرح کنند خیلی راحت تر حل می شود. صنایع ایران مشکلاتی دارند و صنعت بیمه نیز جزئی از کل است.

حوزه انرژی قسمت‌های مختلفی ازجمله پیمانکاران، دستگاه‌های مختلف و ... دارد و شناخت این قسمت ها به دانش عمیقی نیاز دارد؛ از این زاویه مسئله را باز کنید.

جهانگیری: دانش اصلی نفت و گاز و پتروشیمی مربوط به کشورهای خارجی است؛ ۵۰ سال است ایران، انرژی دارد؛ ولی در ۱۵ سال اخیر بیمه انرژی آغاز شده است؛ بنابراین دانش آن از خارج از مرزهای ایران وارد ایران شده و باید بومی شود.

متن بیمه نامه ها از کشورهای خارجی می آمد و اینجا ادیت و در اختیار بیمه گذاران قرار می گرفت و امضا می شد. لیدر صنعت انرژی، لیدرهای اروپایی بودند. صنعت بیمه و بیمه گذاران دنباله روی اینها بودند.بنابراین مشکلات برای دو طرف ایجاد شد؛ اگر بخواهیم این مشکلات را مرتفع کنیم هم صنعت بیمه باید این مشکلات را بررسی کند و هم بیمه گذار.

معتقدم؛ صنعت نفت باید گروهی را به صورت win to win تعریف کند. باید قبول داشته باشید که اینجا بازنده معنی ندارد. نه بیمه گذار بازنده است و نه صنعت بیمه، ما باید دور یک میز بنشینیم و گفتمانی را آغاز کنیم و بدانیم که هر دو برنده هستیم؛ در این صورت می توان پشت یک میز نشست و صحبت کرد نباید من به بیمه گذارفشار بیاورم یا بیمه گذار به من فشاربیاورد.

چطور می توان دور یک میز نشست؟

جهانگیری: صنعت نفت و سندیکا چند نفر را معرفی می کند. بیمه مرکزی هم حضور دارد؛ همه اینها در صورتی اتفاق می افتد که فکر اصلاح شود؛ گاهی شاهد بودم که صنعت بیمه به نفت و گاهی صنعت نفت به صنعت بیمه فشارآورده است؛ اما اصلاحات انجام نشده؛ بنابراین درابتدا باید دیدها را اصلاح کرد. در این صورت می توانید پای میز مذاکره بنشینید .

آیا بیمه مرکزی گزارشات مبسوطی از این تعاملات دارد؟

جهانگیری: کلیه گزارشات و بیمه نامه ها وجود دارد؛ اگر دو صنعت با یکدیگر تعامل نداشته باشند هیچ دلیلی ندارد پرتفوی بین دو صنعت جابه جا شود؛ بنابراین تعاملات مثبتی وجود دارد و همه مایلیم این دوافزایش یابند.

لطفا صحبت های خود را جمع بندی کنید؟

 جهانگیری: سندیکا کارگروه نفت و انرژی دارد،افرادی باید از صنعت بیمه و گروهی هم از صنعت نفت و نماینده ای از سوی بیمه مرکزی پای میز مذاکره بنشینند و مشکلات را مرتفع کنند.

گاهی این تعاملات قابل مکتوب شدن نیستند باید با یکدیگر صحبت کرد. معتقدم؛ باید گفتمان منطقی با دید برد- برد بین دو صنعت وجود داشته باشد در این صورت مشکلات جزئی مرتفع می شود؛ چون مشکلات عمده نیستند. شاید عده ای تصور کنند؛ چون من در صنعت بیمه فعالیت می کنم چنین صحبت هایی می کنم؛ اما تصور کنید من به عنوان کارشناس مستقل نظر بدهم.

در این اوضاع و شرایط، صنعت بیمه خسارت های سنگینی پرداخت کرده است. گاهی یک خسارت بخش صنعت نفت ۲۰ سال حق بیمه نفت و انرژی را با خود می برد؛ بنابراین صنعت بیمه توانسته ازفشار تحریم ها بیرون بیاید.

 درست است مشکلاتی دارد؛ ولی مشکلات با صحبت و گفتمان حل می شوند.

ارسال نظر