شناسه خبر : 16528

اختصاصی چابک آنلاین؛

سود صنعت بیمه نسبت به سایر صنایع بسیار پایین‌تر است/مقام ناظر نمی‌تواند مانعی در برابر حضور شرکت‌های جدید بیمه‌ای باشد

سود  صنعت بیمه نسبت به سایر صنایع بسیار پایین‌تر است/مقام ناظر نمی‌تواند مانعی در برابر حضور شرکت‌های جدید بیمه‌ای باشد

رئیس پژوهشکده بیمه، درخصوص حضور شرکت‌های بیمه‌ای جدید اظهار داشت: نگرانی برخی از شرکت‌های بیمه در این خصوص درست است اما مقام ناظر نمی‌تواند مانعی در برابر این مساله باشد و شرکت‌های بیمه ای، باید موانعی ازجنس محصول با کیفیت ارائه کنند تا کسی نتواند با آنها رقابت کند.

چابک آنلاین، زهرا نامداری، "حمید کردبچه"، در برنامه اینستاگرامی انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه،با بیان اینکه بازار بیمه از سایر بازارها متفاوت است، افزود:اولین نکته اینکه بازار بیمه یک بازار رقابتی است که شرایط متفاوتی از سایر بازارها را ایجاد می‌کند، این رقابت به‌گونه‌ای است که بازیگر شرکت بیمه است و می‌داند تصمیم وی بر روی بنگاه‌های دیگر تاثیر می‌گذارد و در تصمیم‌گیری باید با آنها توجه کند.

رئیس پژوهشکده بیمه، افزود: دربازار رقابتی، رقابت صنعت بیمه برروی قیمت است و بنگاه‌ها براساس قیمت رقابت می‌کنند و حتی اگر نخواهند هم مجبور به رقابت قیمتی می‌شوند و اینکه فکر می‌کنیم نرخ شکنی فقط  در بیمه کشور ایران است اینگونه نیست و در آمریکا و اروپا هم رخ داده است.

کردبچه،گفت: سود در صنعت بیمه نسبت به سایر صنایع بسیار پایین‌تر است که بخشی از آن ناشی از بی‌توجهی به بهره‌وری بوده و بخشی دیگری ناشی از این است که تعادل در این بازار در سطح پایین‌تری شکل می‌گیرد.

وی، ادامه داد: بازار بیمه در دنیا تنها بازاری است که تبعیض قیمت درآن مجاز است زیرا اساسا مدل کسب‌وکار بیمه‌ای به‌گونه‌ای است که قیمت را باید متناسب با ریسک داد و براساس هرفرد متفاوت می‌شود و به همین علت دولت‌هابرای رقابت قیمتی اجازه می‌دهند.

رئیس پژوهشکده بیمه، با پیچیده خواندن صنعت بیمه گفت: رفتار در این صنعت تخصص خاص خود را می‌خواهد و نمی‌شود به سادگی سیاستی که یک شرکت بیمه نسبت به شرکت بیمه دیگر درخصوص نرخ اعمال کرده را تحلیل به نرخ شکنی کرد.

صنعت بیمه در قیمت‌گذاری سنتی ضعف دارد

کردبچه، بیان کرد: پس از سال 88 که خصوصی سازی و ورود شرکت‌های بیمه جدید را داشتیم توانمندی شرکت‌های بیمه به شدت افزایش پیدا کرد که بخشی ازآن محصول رقابت است اما در مقایسه با آنچه در صنعت بانکی داریم و در مقایسه با سایر شرکت‌ها صنعت بیمه در استفاده از داده ها،  عقب است.

وی، بااشاره به اقدامات شکل گرفته در سایر کشورهای دنیا درخصوص استفاده از داده در صنعت بیمه، گفت: درصنعت بیمه ایران نه تنها دررابطه با قیمت‌گذاری بلکه در قیمت‌گذاری سنتی که براساس محاسبات اکچوئری است هم ضعف داریم.

رئیس پژوهشکده بیمه، دررابطه با استفاده از داده درصنعت بیمه،گفت: حرکاتی درصنعت بیمه شروع شده و پژوهشکده به عنوان برج دیدبانی صنعت بیمه در این زمینه پیشگام شده و توجه شرکت‌ها و سیاست‌گذاران را به این موضوع جلب کرده است.

کردبچه اذعان داشت:حدود 3 سال است که در پژوهشکده بیمه برروی علم داده کار می‌کنیم 3 متخصص هوش مصنوعی جذب کرده و همراه با 3 شرکت بیمه درحوزه‌های کشف تقلب و استفاده از علم داده کار می‌کنیم و سندیکای بیمه‌گران هم حمایت‌هایی دارد.

در دنیا، دولت‌ها مانع ورود شرکت‌های بیمه جدید نمی‌شوند

وی، درخصوص حضور شرکت‌های بیمه جدید، بیان کرد:درواقع نگرانی شرکت‌های بیمه درست است به این دلیل که وقتی یک شرکت بیمه جدید وارد می‌شود می‌خواهد از بازار سهم بگیرد آن هم در بازاری که رقابت قیمتی است و نهاد تنظیم‌گر هم نمی‌تواند کنترلی در کاهش قیمت داشته باشد.

رئیس پژوهشکده بیمه،افزود: البته ورود شرکت‌های بیمه جدید باید تحت بررسی قرارداشته باشد اما این یعنی مقام تنظیم‌گر باید احتیاط را بیشتر کند و استانداردها را بالاتر ببرد بنابراین حرف که ما باید از پایه جلوگیری کنیم غلط است و اساسا مقام تنظیم گر از نظر علمی اجازه ندارد بگوید که شما نمی‌توانید وارد شوید و تعداد کافی وجود دارد زیرا کفایت را او تعیین نمی‌کند.

وی، افزود: شرکت‌های بیمه‌ای در دنیا که نگران ورود رقبای جدید هستند موانعی از جنس محصول با کیفیت ارایه می‌کنند تا کسی نتواند با آنها رقابت کند و شرکت‌های بیمه اگر نگرانند باید کیفیت کار خود را بالا ببرند نه اینکه پشت مقام تنظیم‌گر پنهان شوند و بگویند شما اجازه نده کسی واردبازار  شود.

رئیس پژوهشکده بیمه، اظهارداشت:طبق مطالعه‌ای که در پژوهشکده بیمه انجام شد در  بدبینانه‌ترین حالت بازار ایران ظرفیت حضور حدود 55 شرکت بیمه را دارد اما تعیین این مقدار، دست پژوهشکده بیمه، شورایعالی بیمه و یا بیمه مرکزی نیست و این موضوع را خود بازار و فاکتورهایی همچون سود شرکت‌ها، رقابت ،تکنولوژی و ادغام  تعیین می‌کند.

 

ارسال نظر