شناسه خبر : 16490

پرداخت ۲۰ درصد سهم بیمه کارفرما برای تعاونگران کلید خورد

پرداخت 20 درصد سهم بیمه کارفرما برای تعاونگران کلید خورد

معاون امور تعاون وزیر کار گفت: دولت در راستای حمایت از تعاونی‌ها با پرداخت ۲۰ درصد سهم کارفرما از بیمه تعاون‌گران، در گام نخست برای ۱۱ هزار شاغل در تعاونی‌ها اقدام می‌کند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از فارس، محمدجعفر کبیری، در مورد اشتغال ایجادشده در بخش تعاون در سال گذشته گفت: در حال حاضر 97 هزار شرکت تعاونی فعال در کشور در رشته‌های تولید، توزیع و خدماتی فعالیت دارند که 52 درصد تعاونی‌ها تولیدی با اشتغال بالا هستند.

وی گفت: در سال گذشته در راستای ایجاد اشتغال و حمایت از مشاغل موجود چند گام مهم برداشتیم، در همکاری با معاونت اشتغال وزارت کار برای تثبیت اشتغال در دوران کرونا در بخش تعاون 4 هزار نفر را در 4 هزار تعاونی شناسایی کرده و یارانه دستمزد به آنها پرداخت شد.

معاون امور تعاون وزیر کار اظهار داشت: همچنین در تفاهم‌نامه‌ای با معاونت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار بر این شد بر اساس قانونی که می‌گوید دولت 20 درصد سهم کارفرما برای بیمه شاغلان تعاونی را می‌تواند قبول کند، برای اولین بار در تعاونی‌های زنان، دانش‌بنیان، توان‌یابان، قرار شد 20 درصد تخفیف برای سهم بیمه کارفرما در نظر بگیریم، به این شرط که فرد هم شاغل در تعاونی و هم عضو شرکت تعاونی باشد و در گام نخست برای 11 هزار نفر این یارانه بیمه کارفرما را پرداخت می‌کنیم.

کبیری گفت: سال گذشته خط اعتباری متفاوت از محل صندوق توسعه ملی ماده 52 و نیز در تلفیق با منابع داخلی بانک توسعه تعاون، مبلغ 20 هزار و 500 میلیارد تومان تسهیلات در طول سال 99 از سوی بانک توسعه تعاون پرداخت شد که 70 درصد این تسهیلات به شرکت‌های تعاونی پرداخت شد.

وی افزود: این تسهیلات هم برای تثبیت اشتغال و هم ایجاد اشتغال جدید بود که در هفته تعاون و دهه فجر این طرح‌ها راه‌اندازی می‌شود که ارزش این طرح‌ها 3 هزار میلیارد تومان بود که از زمستان 97 تاکنون برای بخش تعاون پرداخت شده است.

معاون امور تعاون وزیر کار تصریح کرد: از سال 97 تاکنون 1800 طرح تعاونی به بهره‌برداری رسیده که باعث ایجاد اشتغال برای 87 هزار نفر شده است.

کبیری همچنین گفت: خط اعتباری با نرخ ترجیحی برای شرکت‌های تعاونی دانش بنیان، تعاونی زنان، جوانان و توان‌یابان، در نظر گرفته شده است.

* پرداخت هزار میلیارد تومان از منابع اشتغال زنان روستایی

وی در مورد ایجاد اشتغال در تعاونی‌های زنان و روستایی گفت: هزار میلیارد تومان از محل منابع ایجاد اشتغال روستایی به تعاونی‌ها پرداخت شد که 10 هزار و 500 شرکت تعاونی از این منابع استفاده کردند و عمده این شرکت‌ها تعاونی‌های زنان است که حداقل نیمی از اعضای آن را زنان تشکیل می‌دهند.

معاون امور تعاون وزیر کار اظهار داشت: یکی دیگر از خدمات ما به شرکت‌های تعاونی‌ها اختصاص خط اعتباری و ضمانت وام‌های تعاونی تا سقف 500 میلیون تومان که این ضمانت توسط صندوق ضمانت تعاون انجام می‌شود و اعضای تعاونی فقط چک و سفته برای دریافت این وام‌ها پرداخت می‌کنند.

کبیری همچنین در مورد راه‌اندازی سامانه جامع تعاون و برگزاری مجامع به صورت الکترونیک گفت: درست است که مجامع الکترونیکی خیلی راحت برگزار می‌شود، اما برای استفاده از خدمات دولت الکترونیک و مجامع الکترونیکی باید فرهنگ‌سازی شود و توسط اعضای تعاونی‌ها کلاس آموزش آنلاین برگزار می‌کنیم که با سامانه جامع بخش تعاون و نیز نحوه برگزاری مجامع الکترونیکی شرکت‌ها آشنا شوند و این آموزش‌ها از طریق شبکه آپارات به تعاون‌گران ارائه می‌شود.

ارسال نظر