شناسه خبر : 16361

ضریب نفوذ بیمه کشاورزی در خراسان شمالی پایین است

ضریب نفوذ بیمه کشاورزی در خراسان شمالی پایین است

مدیر شعب بانک کشاورزی خراسان شمالی گفت: ضریب نفوذ بیمه کشاورزی در استان با وجود فعالیت چند دهه ای صندوق بیمه این بانک، پایین است و تاکنون تولیدکنندگان استقبال خوبی از آن نداشته اند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، حسین نفتی روز سه شنبه به خبرنگاران اظهار داشت: صندوق بیمه بانک کشاورزی همواره چندبرابر میزان حق بیمه دریافتی از کشاورزان، غرامت پرداخت می کند اما این تولیدکنندگان همچنان از خدمات این بیمه استقبال نمی کنند.

وی گفت: بیمه گذاران بخش کشاورزی انتظار دارند تا خسارت های وارد شده به درآمد، جبران شود اما صندوق بیمه تنها هزینه ها را جبران می کند، البته کشاورزان بابت حق بیمه، مبلغ بسیار کمی پرداخت می کنند از این رو غرامت ها کم بوده و نمی تواند به میزان جبران خسارت ها باشد.

مدیر شعب بانک کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: البته امسال اقبال دامداران به بیمه دام، بسیار بیشتر شده است.

نفتی خاطرنشان کرد: این بانک آمادگی دارد تا برای توسعه اقتصادی، تسهیلات مورد نیاز فعالان بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی و تکمیلی این بخش را تامین کند.

وی گفت: مصارف شعب بانک کشاورزی استان همواره بیش از منابع بوده است به طوری که میزان منابع این بانک در استان ۱۳ هزار  و ۱۹۰ میلیارد ریال است اما میزان مصارف حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال است به دیگر سخن این بانک هفت هزار میلیارد ریال از اعتبار مورد نیاز برای پرداخت تسهیلات را از سایر استان ها قرض کرده است.

کمتر از ۱۰ درصد تسهیلات بانک کشاورزی استان بازنگشته است

نفتی درباره بازپرداخت تسهیلات بانک کشاورزی اظهار داشت: در پایان سال گذشته ضریب ریسک در این شعب این بانک ۹.۸ درصد بود و اکنون این رقم کمتر از ۱۰ درصد است به این معنا که کمتر از ۱۰ درصد از وام و تسهیلات پرداختی بازنگشته است.  

پرداخت ۲هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات

مدیر شعب بانک کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: امسال سه هزار و ۲۴۷ فقره تسهیلات به میزان  ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان پرداخت شده است.

وی گفت: در صورتی که سپرده های مردمی به این بانک سوق یابد، تمام این منابع در اختیار بهره برداران بخش کشاورزی، تامین منابع مالی و برای توسعه این بخش  صرف می شود.  

نفوذ پایین بیمه کشاورزی در استان 

معاون خدمات بیمه‌ای مدیریت شعب بانک کشاورزی خراسان شمالی هم در این نشست گفت: در این اساان ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام سبک و سنگین نگهداری می شود که از این تعداد ۳۹۰ هزار راس زیر پوشش بیمه است که ۱۶ درصد از این جمعیت را شامل می شود.

محمدعلی حسین پور  افزود: ۲۴ درصد از سطح  ۲۵۷ هزار هکتاری کشتزارهای استان معادل حدود ۶۰ هزار هکتار بیمه است و از ۴۸ هزار هکتار عرصه باغی استان هم ۲۷ درصد معادل ۱۲ هزار و ۷۸۰ هکتار بیمه شده است.

وی درباره اقبال دامداران به بیمه دام ها گفت: شمار دام های بیمه شده استان نسبت به سال زراعی ماقبل ۲۲۵ درصد رشد داشته است و سطح بیمه عرصه های زراعی هم ۱۲۶ درصد افزایش یافته است.  

معاون خدمات بیمه‌ای مدیریت شعب بانک کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: استان در زمینه بیمه محصولات زراعی رتبه ۱۶، بیمه محصولات باغی رتبه ۱۵ و بیمه دام رتبه ۱۰ میان استان های کشور را به خود اختصاص داده است.  

میزان مصارف بیش از منابع 

معاون اعتبارات شعب بانک کشاورزی خراسان شمالی هم در این نشست بااشاره به اینکه نسبت میزان مصارف به منابع در این بانک ۱۷۰ است گفت: این بانک آمادگی دارد تا برای تامین مالی طرح های کشاورزی، حمایت های لازم را داشته باشد.

سیدمحمود سیدالحسینی درباره گلایه ها از درخواست تضمین برای پرداخت تسهیلات اظهار داشت: بانک کشاورزی سهل ترین شرایط را برای دریافت ضمانت و ترهین برای متقاضیان دارد، این بانک زمین های مشاع کشاورزان، زمین دولتی اجاره ای محل اجرای طرح و حتی محدثات نصب نشده را در پرداخت تسهیلات می پذیرد. 

خرید بیش از ۵ هزار تن گندم 

معاون امور مشتریان و بانکداری عمومی مدیریت شعب بانک کشاورزی خراسان شمالی هم در این نشست به خرید تضمینی گندم از کشاورزان استان اشاره کرد و گفت: تا کنون پنج هزار و ۶۶۲ تن از محصول این تولیدکنندگان خریداری شده است.

رجبعلی چیلان با بیان اینکه خرید تضمینی گندم با عاملیت بانک کشاورزی در حال انجام است اظهار داشت: تا کنون ۲ میلیارد ریال بابت وجوه گندم خریداری شده از کشاورزان استان به حساب این تولیدکنندگان واریز شده است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد. ۴۴ درصد از جمعیت ۸۶۳ هزار نفری این استان در روستاها سکونت دارند.

 

ارسال نظر