اختصاصی چابک آنلاین؛

جای بیمه مسئولیت در صنعت ساختمان خالی است /هزینه بیمه مسئولیت، بیشتر از بیمه نامه تضمین کیفیت است

جای بیمه مسئولیت در صنعت ساختمان خالی است /هزینه بیمه مسئولیت، بیشتر از بیمه نامه تضمین کیفیت است

رییس هیات مدیره انجمن مهندسی سازه ایران، با اشاره به جای خالی بیمه مسئولیت درحوزه ساخت وساز،گفت: مهمترین بیمه درحوزه ساخت و ساز ساختمان بیمه نامه مسئولیت حرفه‌ای است، یعنی اینکه تمامی افرادی که درساخت یک ساختمان دخیل هستند مسئولیت پذیرفته وآن را بیمه کنند.

چابک آنلاین، بهاره تاجر باشی، "غلامرضا هوایی" درگفت و گو با چابک آنلاین، گفت: بیمه موضوعی با اهمیت درصنعت ساختمان است که نه درگذشته و نه درحال به موضوع بیمه دراین صنعت به درستی پرداخته نشده و دقت لازم برای اجرای آن هم کمتر مشاهده شده است.

وی،با اشاره به جای خالی بیمه مسئولیت درحوزه ساخت و ساز، افزود:درحال حاضر وقتی اتفاقی می افتد مقصر مشخص نیست و با بیمه تضمین کیفیت هم این مشکل برطرف نمی شود زیرا ممکن است مصالح خوب باشد اما کسی که از آن استفاده می کند اینکاررا به درستی انجام ندهد.

هوایی،یکی از حسن های اجرایی شدن بیمه نامه مسئولیت درحوزه ساخت و ساز را توجه بیشتر سازندگان ساختمان به مسئولیت خود در این حوزه برشمرد و گفت: بهترین بیمه برای صنعت ساختمان، بیمه مسئولیت افراد است.

رییس هیات مدیره انجمن مهندسی سازه ایران،تصریح کرد: هزینه بیمه مسئولیت،بیشتر از بیمه نامه تضمین کیفیت است و به همین دلیل سازندگان از آن استقبال نمی کنندو توجیهی هم دارند این است که هزینه تمام شده ساختمان افزایش می یابد.

هزینه بیمه مسئولیت نباید به هزینه تولید ساختمان اضافه شود

هوایی، ادامه داد:هزینه بیمه مسئولیت نباید به هزینه تولید ساختمان اضافه شود چرا سازنده باید پول مسئولیت خود را ازمصرف کننده دریافت کند و از طرفی هزینه بیمه مسئولیت عددی نیست که سازندگان توان پرداخت آن را نداشته باشند.

وی، میزان حق بیمه را وابسته به اهمیت حرفه افراد درساخت و ساز عنوان کرد و افزود: مسئولیت هر مسئولی در امر ساخت و ساز متفاوت است و هرکسی براساس سهم خود، درصدی متفاوت می پردازد.

 رییس هیات مدیره انجمن مهندسی سازه ایران، اذعان داشت که وزارت راه و شهر سازی باید به این موضوع ورود کند و با توجه به قوانین بالا دستی که موجود است دستورالعمل های لازم را بنویسد.

هوایی، با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان موسسه ای غیر دولتی است که پشتوانه حاکمیتی برای اجرا ندارد، افزود: این سازمان می تواند برای اعضای خود یکسری باید ها و نباید ها را تدوین و ابلاغ کند اما نمی تواند برای افراد خارج از حوزه نظام مهندسی تکلیفی را مصوب کند.

وی،اظهارکرد: در یک دوره ای اقدامات خوبی در زمینه بیمه مسئولیت انجام شد ولی به هردلیلی کم بوده و باید خیلی منسجم تر و بهتر به موضوع بیمه مسئولیت حرفه ای پرداخت تا هم مصرف کننده با خیالی آسوده ساختمان را خریداری کند و هم سازنده کار خود را درست انجام دهد و همه منتفع شوند.

 

ارسال نظر