شناسه خبر : 16326

اختصاصی چابک‌آنلاین؛

۲۰ درصد صنعت بیمه درفکر تحول دیجیتال هستند

پیچیدگی‌های صنعت بیمه در بسیاری از صنایع دیگر وجود ندارد

20 درصد صنعت بیمه درفکر تحول دیجیتال هستند

این روزها ،به‌خصوص پس از شیوع پاندمی کرونا سخن از حرکت صنعت بیمه به سمت فناوری دیجیتال بسیار شنیده می‌شود.

چابک‌آنلاین، زهرا نامداری، صنعت بیمه یکی از صنایعی است که باوجود  کاستی‌های مختلف، همواره به رشد خود ادامه داده اما درحال حاضراین حرکت رنگ و بوی دیگری هم به خود گرفته به‌طوریکه صنعت بیمه در مدت عمر خود چنین تفاوت های مهمی را تجربه نکرده است.

اکنون بازیگران جدیدی هم وارد عرصه صنعت بیمه شده و درآینده‌ای نه چندان دور با حضور آنها وضع  این صنعت با دگرگونی هایی هم روبه‌رو خواهد شد.

زیرابه‌نظر می‌رسد که این بازیگران، با نوآوری ها، تغییرات اساسی در زنجیره بیمه و مدل کسب و کارایجاد خواهند کرد.

به نظر می‌رسد که این تغییرات،انتظار مشتریان را از صنعت بیمه افزایش داده و حرکت این صنعت به سمت فناوری‌های دیجیتال به یک الزام تبدیل شده است.

بررسی وضعیت روند فناوری اطلاعات در صنعت بیمه، فرصت‌ها و چالش‌های آن بهانه‌‌ای شدتا گفتگویی هرچند مختصر با "سعید عظیمی"، مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت بیمه ایران معین انجام دهیم که از نظر می‌گذرد:

چابک‌آنلاین: آیا روند حرکت به سمت فناوری اطلاعات و دیجیتالی شدن در صنعت بیمه ایران به درستی شکل گرفته است؟

عظیمی: صنعت بیمه در ایران همانند سایر صنایع کشور اما  کندتر به سمت دیجیتالی شدن در حرکت است البته در سال‌های اخیر به این مساله جدی‌تر پرداخته شده  و یکسری موانع مانند زیرساخت‌های نرم افزاری و قوانین سخت وجود دارد که در حال برطرف شدن است.

پیچیدگی‌هایی که در صنعت بیمه وجود دارد در بسیاری از صنایع دیگر وجود ندارد، البته برای تسهیل این پیچیدگی‌ها راهکارهایی وجود دارد و چند شرکت استارت‌آپی هم، کم کم به سمتی حرکت می‌کنند که مشتریان را درگیر پیچیدگی‌ها، بسته بندی‌ها و گروه بندی پوشش‌ها در صنعت بیمه نکنند.

چابک‌آنلاین: صنعت بیمه در ایران در حرکت به سمت فناوری و دیجیتالی شدن با چه مشکلات و چالش‌هایی روبرو است؟

عظیمی: یکی از معضلات موجود که پیچیدگی‌های صنعت بیمه را بیشتر می‌کند رشته‌ها و دسته بندی‌هایی است که برای آنها وجود دارد زیرا گاهی این دسته بندی‌ها باعث می‌شود یک محصولی که برای مشتری در بستر دیجیتال فراهم شده، درک آن سخت باشد و برای مشتریانی که اولویت آن‌ها بیمه نیست تکمیل کردن تمام شاخه‌ها برای خرید بسیار سخت است.

در موضوع دیجیتال نیز،افراد حاضر درصنعت بیمه  که ریسک را بیمه می‌کنند و یک مقدار ریسک پذیری در تغییر را سخت می‌دانند، با این وجود در چند سال اخیر و به خصوص با حذف بیمه‌نامه کاغذی شخص ثالث، بیمه مرکزی راه را برای صنعت بیمه باز کرده و این اجازه را به صنعت بیمه داد که فکر کنند تغییر را می‌توان در این صنعت سخت هم ایجاد کرد.

از سوی دیگر حدود 20 درصد صنعت بیمه از نظر شرکت‌های بیمه‌ای  درفکر تحول دیجیتال هستند و سایر شرکت‎‌ها در انتظار عملکرد بقیه  هستند درحالیکه نسخه شرکت‌های بیمه در حرکت به سمت فناوری یکسان نیست و هرشرکت نرم‌افزارهای خاص خود را نیاز دارد.

درحال حاضر دو استارت‌آپ بیمه‌ای، مدل کسب و کارمذکور را پیش بردند اما تا حدی توانستند شرکت‌های بیمه را قانع کنند که برای نمایندگان هم باید این بستر را فراهم کرد تا آنها هم بتوانند فروش داشته باشند.

چابک‌آنلاین: آیا سبک تفکرات صنعت بیمه در زمینه آی‌تی و حرکت به سمت فناوری اطلاعات تغییر کرده است؟

عظیمی: شرکت‌های بیمه، فناوری اطلاعات  را به عنوان یک هزینه می‌بینند و یا اینکه در زنجیره ارزش آنها آی‌تی به عنوان یک واحد پشتیبان درنظر گرفته می‌شود، البته درچندسال اخیر بعضی از شرکت‌های بیمه واحد مستقلی را بنام تحول دیجیتال و یا کسب و کار دیجیتال راه اندازی کرده‌اند تا بتوانند فرایندهای داخلی خود را مکانیزه کنند.

برعکس تصوری که وجود دارد واحد آی‌تی در شرکت‌های بیمه با واحد فناوری اطلاعات تفاوت دارد و اگر واحد آی‌تی جایگاه واقعی خود را بدست بیاورد، یک سند استراتژی مدون و نقشه راه درستی داشته باشد بسیاری از فرآیندهایی که به صورت دستی انجام می‌شود تغییر خواهد کرد.

متاسفانه تاکنون حوزه آی‌تی در شرکت‌های بیمه جایگاه خودش را نتوانسته بدست بیاورد که دلایل مختلفی دارد اما علت اصلی آن بلوغ  صنعت بیمه است که نتوانسته این مساله را هضم کند اما بیمه هم می‌تواند با وجود تمام پیچیدگی‌ها در بستر اینترنت فروش داشته باشد و مشتری خود را راضی نگه دارد.

درحال حاضر، بسیاری از شرکت‌های بیمه به دنبال اَپ تلفن همراه وداشتن  چند سرویس معمولی در آن هستند اما به نظرمی رسد، شرکت‌های بیمه‌ای به جای اینکه یک موضوع را خیلی مقطعی حل کنند باید شروع به فراهم کردن زیرساخت‌های آن کنند.

مشتریان صنعت بیمه نیاز دارند که مثل بانک این اعتماد برای آنها ایجاد شود، بانک‌ها برای سوق دادن مردم به سمت استفاده از خدمات دیجیتال، تبلیغات گسترده‌ای انجام دادند و در کنارآن آموزش برای مشتری و کارمندان و زنجیره ارزش گذاشتند، صنعت بیمه هم با یک سری آموزش‌ها باید پوست اندازی کند و آموزش و بالا بردن بلوغ افراد جامعه را در دستور کار خود قراردارد.

درعین حال صنعت بیمه نیاز به هوش مصنوعی بسیار زیادی دارد واین امر هم می‌تواند تغییر زیادی در این صنعت بوجود بیاورد.

چابک‌آنلاین: آیا شما شناختی از استارت‌آپ‌های بیمه‌ای کشورهای پیشرو در صنعت بیمه جهان دارید؟ فاصله شکل گیری استارت‌آپ‌ها در صنعت بیمه ایران با ‌آنها چه میزان است؟

شرکت‌های استارت‌آپی سایر کشورهای دنیا خیلی راحت‌تر مساله را پیش می‌برند، درواقع بسیاری از کشورهای دیگر مدل کسب و کار بیمه را به این پیچیدگی نمی‌بینند، کشورهای پیشرو در حوزه استارت‌آپ بیمه چون نرم‌افزار بیمه‌گری پایدار تری دارند راحت‌تر فعالیت می‌کنند.

البته با زنجیره ارزشی که در صنعت بیمه وجود دارد یعنی با تک تک تامین کننده‌ها و آن‌هایی که نظارت و یا درخواست سرویس  می‌کنند کاملا آشنا هستم ومی‌دانم که کُرهای مختلف در کشور درحال پیشرفت هستند اما تا آن زمان که بخواهدبه مرحله اجرا برسد، کار استارت‌آپ‌ها خیلی سخت تر است.

به نظر می‌رسد ما در ابتدای راه قرار داریم و تفکر سنتی در این زمینه در کشور وجود دارد اما آگاهی مردم درحال بیشتر شدن است و تا چند سال آینده، صنعت بیمه خیز بزرگی برداشته بنابراین  با توجه به پیشرفت تکنولوژی وبلوغ مشتریان باید زودتر این سرویس‌ها را به آنها ارائه کند.

 

ارسال نظر