شناسه خبر : 16313

اختصاصی چابک آنلاین؛

صدور بیمه نامه با کمک استارت‌آپ‌ فاقد مجوز خلاف قانون است

صدور بیمه نامه با کمک استارت‌آپ‌ فاقد مجوز خلاف قانون  است

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی،گفت: به بازاریابان برخط بیمه فرصت داده شد تا خود را با آیین‌نامه‌های مقرراتی همسو کرده و مجوز دریافت کنند و اگر هرشرکت بیمه‌ای به کمک استارت‌آپ‌های فاقد مجوز بیمه‌نامه صادر کند،خلاف قانون عمل کرده است.

چابک آنلاین، زهرا نامداری، دو روز پیش بیمه مرکزی با صدور بخشنامه‌ای به مهلت ارائه شده به بازاریابان برخط (استارت‌آپ‌های بیمه‌ای) برای اخذ مجوزهای لازم اشاره و همکاری شرکت‌های بیمه با استارت‌آپ‌های فاقد مجوز را از اول تیرماه ممنوع کرد.

"سیدقاسم نعمتی"، در اتاق مدیریت پیشرفته صنعت بیمه در کلاب هاوس با موضوع بررسی خاتمه یافتن فعالیت غیرقانونی استارت‌آپ‌های غیرمجاز، به خبرنگار چابک‌آنلاین گفت:بیمه‌نامه را شرکت های  بیمه صادر می‌کنند وقرارداد را هم نماینده و یا کارگزار می‌بندد و نمی‌توانند بگویند که از نحوه فعالیت استارت‌آپ ها اطلاعی ندارند.

به گفته نعمتی،اگر شرکت‌های بیمه با استارت‌آپ‌های بیمه‌ای همکاری نکنند این استارت‌آپ‌ها نمی‌توانند بیمه‌نامه‌ای صادر کنند بنابراین در این مورد خود شرکت‌های بیمه هم مقصرهستند.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی، با بیان اینکه "بیمه مرکزی به دلیل صحبت‌های شبکه فروش به ماجرای استارت‌آپ‌های بیمه‌ای وارد شد،گفت: بیمه مرکزی هنگامی که متوجه شکل‌گیری استارت‌آپ‌های بیمه‌ای شد باید برای ورود آنها یک ساختار تعریف می‌کرد و نمی‌توانست به یکباره عمل کند تا ذهنیت بدی برای مشتریان صنعت بیمه که از این استارت‌آپ‌ها خرید کرده بودند، ایجاد نشود.

نعمتی، ادامه داد: بیمه مرکزی بهترین کاررا انجام داد یعنی کارگزار آنلاین را ایجاد ودر عین حال تاکید کرد اگر هر شرکتی که می‌خواهد به‌صورت کارگزاری آنلاین فعالیت کند باید تمامی مجوزها را دریافت کرده باشد.

وی، افزود: بیمه مرکزی به استارت‌آپ‌های بیمه‌ای که از قبل فعال بوده‌اند اجازه داد به سبک قبلی خود ادامه فعالیت دهند اما فرصتی به آنها داده شد تا خود را با آیین‌نامه مقرراتی همسو کرده و مجوزهای لازم را بگیرند و بخشنامه اخیر بیمه مرکزی درخصوص منع فعالیت استارت‌‍آپهای بدون مجوز، در راستای همین امر بود.

رئیس مرکز فاوای بیمه مرکزی، اذعان داشت: درحال حاضر بیمه مرکزی یک خطی را مشخص کرده و از اینجا به بعد، هرشرکت بیمه‌ای به کمک استارت‌آپ‌های فاقد مجوز بیمه‌نامه صادر کند خلاف قانون عمل کرده و شبکه فروش هم حق ندارد با شرکت کارگزاری آنلاینی که مجوز ندارد، کار کنند.

نعمتی معتقداست: بیمه مرکزی بدون وارد کردن تنش به صنعت بیمه درمسیرخود حرکت می‌کند واگر از همان فردای شکل‌گیری این استارت‌آپ‌ها، آنها را تعطیل می‌کرد به مقابله با دولت الکترونیک متهم می‌شد اما اکنون  هم قانون‌های بالادستی درجای خود اجرایی شده و هم کسی نمی‌تواند صنعت بیمه را به حرکت خلاف جهت دولت الکترونیک محکوم کند.

سرعت پیشرفت فناوری در صنعت بیمه با انتظارات فاصله دارد

وی  به خبرنگار چابک‌آنلاین  گفت که به هیچ وجه صنعت بیمه در حرکت به سمت فناوری درجا نمی‌زند.

رئیس مرکز فاوای بیمه مرکزی، صنعت بیمه یکی را از مستعدترین صنایع درحوزه فناوری خواند و افزود: صنعت بیمه فعالیت‌های بسیار خوبی را شروع کرده اما سرعت پیشرفت آن با انتظارات و توانمندی‌هایی که از این صنعت انتظار می‌رود فاصله داشته و شرکت‌های بیمه سرمایه‌گذاری مناسبی در حوزه فناوری اطلاعات نمی‌کنند.

نعمتی، معتقداست که به مرور زمان 5یا 6 استارت‌آپ بزرگ بیمه‌ای تشکیل خواهند شد که نه تنها در حوزه‌ شخص ثالث بلکه حتی ممکن است چهره خیلی از رشته‌های بیمه و آیین‌نامه‌ها و مقررات را تغییر دهند و صنعت بیمه را دراختیار خود بگیرند.

وی،حلقه مفقوده صنعت بیمه درشکل گیری استارت‌آپ‌های بیمه‌ای را برگزار نشدن نشست مشترک شبکه فروش و استارت‌آپ‌ها دانست و گفت که با یک چنین گفتگویی مدل بسیار خوبی به صورت برد برد برای بیمه‌گذار، شبکه فروش و استارت‌آپ‌ها ایجاد خواهد کرد.

نعمتی، خاطرنشان کرد: صنعت بیمه درحرکت به سمت فناوری اطلاعات درجا نمی‌زند و حرکت‌های خوبی در حوزه بلاکچین و ارتباط بانک و بیمه شکل گرفته و شرکت‌های بیمه‌ای درحال شکل‌گیری هستند که طرح جامع آنها فناورانه و دیجیتال است وسه سال دیگر ،چهره صنعت بیمه دگرگون خواهد شد.

 

ارسال نظر