شناسه خبر : 16126

کروکی‌ الکترونیک تا آبان ماه در اکثر استان‌های کشور اجرایی می‌شود

کروکی‌ الکترونیک تا آبان ماه در اکثر استان‌های کشور اجرایی می‌شود

رییس پلیس راهور ناجا با اشاره به دستاورهای مثبت استفاده از ترسیم کروکی‌های الکترونیک گفت: امیدواریم بتوانیم تا پایان آبان‌ماه در اکثر استان‌‌های کشور از این دست‌افزار برای ترسیم کروکی در تصادفات استفاده کنیم.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایلنا، «سردار سید کمال هادیانفر» رییس پلیس راهور ناجا درباره تاثیرگذاری استفاده از دست‌افزارهای الکترونیک به ویژه ترسیم کروکی‌های الکترونیک در کاهش تصادفات و کنترل ترافیک گفت: یکی از برنامه‌هایی که ما دنبال می‌کنیم، بحث تحول سیستمی و هوشمندسازی پلیس است.

وی ادامه داد: ما به لطف خدا در دو سال گذشته بالغ بر ۸ هزار دست‌افزار در بین همکاران‌مان در پلیس راهور و پلیس راه در استان‌ها توزیع کرده‌ایم.

رییس پلیس راهور ناجا خاطرنشان کرد: تقریبا حدود نزدیک به ۷۰ درصد اعمال جریمه به صورت الکترونیک و کمتر از ۳۰ درصد به صورت دستی انجام می‌شود. با تلاش‌هایی که صورت می‌گیرد با توسعه ظرفیت دست‌افزارها و کامل شدن آن‌ها، دیگر اعمال جریمه به صورت دستی نخواهیم داشت.

سردار هادیانفر تصریح کرد: استفاده از دست‌افزارها مزایای بسیار فوق‌العاده‌ای دارد و پلیس نسبت وقایع کاملا هوشمند است و از طریق این دست افزارها می‌توان خودروهای سرقتی، تحت تعقیب و خودروهای فاقد بیمه را شناسایی کند، چراکه تمام این موارد در سیستم موجود است. همچنین براساس پیش‌فرض‌هایی که در دست افزار وجود دارد، سرعت اعمال جریمه به میزان ۶۰ درصد افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به حوزه تحول سیستمی در پلیس راهور ناجا تصریح کرد: یکی از اقدامات تحولی که در پلیس راهور ناجا انجام می‌شود، ترسیم کروکی‌های الکترونیکی است، ما در سال به بالغ بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار تصادف رسیدگی می‌کنیم که تقریبا بیش از ۷۰ درصد این تصادفات نیازمند ترسیم کروکی است و توسط همکاران ما باید در جاده‌ها و شهرها این کروکی‌ها ترسیم شود.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا تاکید کرد: کروکی‌ها بر مبنای ترسیم کروکی به صورت سنتی و دستی بود و اطلاعات آن تجمیع نمی‌شد و مشکلات زیادی در این بخش داشتیم. یکی از کارهایی که ما برای ساماندهی این بخش انجام دادیم، این بود که نرم‌افزار ترسیم کروکی الکترونیک را آماده کردیم و در حال حاضر ماژول چهارم آن در حال استفاده است.

سردار هادیانفر با بیان اینکه استان قم برای پایلوت این طرح انتخاب شد، ادامه داد: تمام همکاران پلیس راهور و پلیس راه ما در این استان صددرصد در تصادفات کروکی‌ها را به صورت الکترونیک ترسیم می‌کنند و هیچ کروکی به صورت کاغذی ترسیم نمی‌شود.

وی ادامه داد: جلسه‌ای در این استان به مدت سه روز برای آموزش نیروها در نظر گرفته شد. همچنین جلسه‌ای توجیهی با شرکت‌های بیمه در قم برگزار کردیم و براساس این جلسات بیش از دو ماه و نیم است که پایلوت این طرح در استان قم انجام می‌شود.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا خاطرنشان کرد: گاهی اوقات با گپ‌هایی مواجه می‌شویم که با تغییر ماژول نرم‌افزار این اشکالات برطرف شده و نرم‌افزار ارتقا پیدا می‌کند. در حال حاضر نیز بر روی تحلیل داده‌های تصادفات قم که تقریبا نزدیک به ۳ هزار کروکی در این مدت بوده است، کار می‌کنیم. قصد داریم با بررسی این داده‌ها به تحلیل‌های نقطه‌ای برای کاهش تصادف و ایمنی محورها برسیم و بتوانیم مشخص کنیم که براساس این داده‌ها کدام نقاط پرتصادف هستند و بیشترین علت و منشاء چیست و در چه ساعت و زمانی رخ می‌دهد. این نکات می‌تواند به راهبردهای پلیس راهور در راستای مدیریت صحیح ترافیک و کاهش تصادفات کمک کند.

سردار هادیانفر در پاسخ به این سوال که آیا استفاده از دست‌افزارهای الکترونیکی برای ترسیم کروکی به شناسایی تصادفات ساختگی کمک می‌کند، تصریح کرد: قطعا استفاده از این دست‌افزار می‌تواند در این مورد نیز موثر باشد. یکی از موضوعاتی که باعث نگرانی است، همین موضوع تصادفات ساختگی است و براساس گزارشات بیمه سالانه نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان بابت تصادفات ساختگی خسارت پرداخت می‌کنند.

وی تاکید کرد: قطع به یقین یکی از اهدافی که بحث ترسیم این کروکی‌های الکترونیک دارد، با توجه به اینکه دیگر سندی در دست مقصر و غیرمقصر داده نمی‌شود، داده‌ها به صورت الکترونیک برای بیمه‌ها ارسال می‌شود و صرفا پیامک برای افراد مقصر یا غیر مقصر ارسال می‌شود. افراد دیگر هیچ دستی در کروکی نمی‌توانند ببرند و نمی‌توانند تصادف ساختگی را ایجاد کنند.

رییس پلیس راهور ناجا خاطرنشان کرد: اما آن چیزی که مهم است و به توسعه و گسترش این کار کمک می‌کند تعامل بین ما، بیمه مرکزی و سایر بیمه‌ها است. ما جلسات زیادی را با دوستان بیمه داشته‌ایم، الحمدلله توافقات بسیار خوبی صورت گرفته است و با همکاری که بیمه مرکزی و سندیکا و تمامی بیمه‌ها در سراسر کشور با ما خواهند داشت، این برنامه را استان به استان ارتقا می‌دهیم و این پروژه توسعه پیدا خواهد کرد. امیدواریم تا آبان ماه بتوانیم در اکثر استان‌های کشور از ظرفیت ترسیم کروکی‌های الکترونیکی استفاده کنیم و خروجی‌های مطلوب آن را در اختیار بیمه‌ها قرار دهیم به جهت خسارت‌های مازادی که پرداخت می‌کنند.

سردار هادیانفر همچنین در پاسخ به این سوال که آیا قطعی مکرر برق در افزایش تصادفات شهری و جاده‌ای تاثیرگذار بوده است، گفت: نامه‌ای به وزیر نیرو نوشتیم و اعلام کردیم چنانچه علائم و چراغ‌های راهنمایی و روشنایی‌ها در شبانه‌روز قطع شده و منجر به بروز تصادف شود، قطعا ما به عنوان مسبب در تصادفات سهم تقصیر برای این وزارت‌خانه در نظر خواهیم گرفت.

 

ارسال نظر