شناسه خبر : 15977

بیمه‌ لازمه زندگی کارگران است

بیمه‌ لازمه زندگی کارگران است

بازرس کانون انجمن‌های صنفی کارگری استان تهران از رئیس جمهور و دولت آینده خواست، مسیر بیمه تامین اجتماعی کارگران ساختمانی را هموار کرده و موانع را بردارد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایلنا، کاظم احمدیان، گفت: بیمه تامین اجتماعی، همچنان یکی از دغدغه‌های مهم برای بسیاری از صنوف است و در این بین به عنوان یکی از مهمترین مشکلات و دغدغه جدی، همچنان گریبانگیر بسیاری از کارگران فصلی و روزمزدی صنعت ساختمان است.

نماینده کارگران تهران افزود: این روزها گرانی و مشکلات اقتصادی، زندگی را برای همه مردم سخت کرده است و در این بین، این مشکلات برای کارگران ساختمانی که از حداقل‌ها محروم مانده‌اند و نه تنها از حداقل حقوق محروم هستند؛ بلکه از بیمه تامین اجتماعی و بیمه بیکاری و درمان تامین اجتماعی هم جا مانده‌اند؛ سخت‌تر شده است.

او گفت: در میان انبوه معضلاتی همچون نبود امنیت شغلی، عدم مساوات در پرداخت حقوق و دستمزد و بسیاری از موارد دیگر که از سوی کارگران ساختمانی به عنوان مشکل بیان می‌شود؛ بیمه تامین اجتماعی پررنگتر از بقیه موارد است و به عنوان مهمترین دغدغه از سوی کارگران به عنوان پشتوانه مهم، عنوان می‌شود.

به گفته وی؛ بیمه‌ای که اگرچه لازمه زندگی کارگران است؛ اما شاید به دلیل وجود برخی از مشکلات و نبود اعتبارات، عملیاتی نشده و همچنان از دغدغه اصلی و مهم بسیاری از صنوف و از جمله کارگران روزمزد و فصلی است.

به گفته احمدیان ؛ بیشترین تعداد حوادت شغلی در ایران مربوط به کارگران ساختمانی است و سالانه شمار زیادی از این کارگران کشته و مصدوم می‌شوند.

وی با انتقاد از نحوه عملکرد دولت‌ها در خصوص بیمه کارگران ساختمانی، عنوان کرد: متاسفانه دولت نمی‌خواهد از کانال وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی نسبت به بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی اقدام کند.

او اضافه کرد: در طی چند سال گذشته بارها فعالان کارگری صنعت ساختمان چه از طریق مستقیم و غیر مستقیم و از طریق رسانه موضوع مشکلات بیمه کارگران ساختمانی را به گوش مسئولان دولتی رسانده‌اند اما متاسفانه هیچ  گوش شنوایی وجود نداشته و کوچکترین توجهی به مطالبات آنها نشده است.

همچنین بازرس کانون کارگری استان تهران با اشاره به موانع در انجام شکل گیری انجمنهای صنفی کارگری ساختمانی تخصصی، بیان کرد: در راستای اجرای ماده ۱۳۱ قانون کار و آئین نامه مرتبط بعضا برخی ادارات کار استانها و شهرستانها به سلیقه خود موانعی در رابطه با تاسیس انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی بویژه تخصصی ایجاد کرده‌اند که قوانین مرتبط را به چالش کشانده است.

احمدیان در پایان، گفت: خواسته‌های صنفی و قانونی از دولت آینده فقط به دو موضوع مطروحه خلاصه نمی‌شود، اما همین دو مورد بنظر من ویترین مسایل صنفی کارگران ساختمانی به شمار می‌رود.

 

ارسال نظر