شناسه خبر : 15946

خدمات درمانی و تأمین اجتماعی قانون خدمات مامایی را اجرا نمی‌کنند

خدمات درمانی و تأمین اجتماعی قانون خدمات مامایی را  اجرا نمی‌کنند

عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به تلاش‌های چندین ساله در خصوص بیمه خدمات مامایی گفت: این خدمات چهار ماه پیش در شورای عالی بیمه مصوب شد و وزیر بهداشت هم ابلاغ کرد ولی سازمان‌های بیمه‌گر، خدمات درمانی، تأمین اجتماعی و نیروهای مسلح اجرا نمی کنند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از آنا، فرحناز سعادت، گفت: اعتماد و اتکا به مشاوره ماماها عامل اساسی برای افزایش نرخ باروری در کشور است.

وی تاکید کرد: تجربه تاریخی نشان داده است زمانی که کار تخصصی مشاوره تنظیم خانواده را به ماماها سپردیم موفق بودیم؛ ماماها چه در مراکز درمانی و چه در مطب‌ها با زنان سر و کار دارند و در واقع در خط اول مشاوره تنظیم خانواده هستند.

عضو شورای عالی نظام پزشکی افزود: در دهه هفتاد و زمانی که ما به یک‌باره با افزایش جمعیت مواجه شده و نیاز به تنظیم خانواده با هدف کاهشی بودیم ماماها شروع به مشاوره کردند و جمعیت به خوبی کنترل شد.

سعادت به اشاره به این‌که در حال حاضر به دلیل عدم اقدام به موقع در تعویض روند کاهش جمعیت با کاهش نرخ باروری مواجه هستیم گفت: می‌توانیم با سپردن مشاوره تخصصی به ماماها زنان را که مرکز ثقل خانواده برای انتقال موارد آموزشی به کل خانواده هستند آموزش داده و به افزایش نرخ باروری کمک کنیم.

عضو شورای عالی نظام پزشکی بیان کرد: به طور کلی خانم‌ها و مادران ورودی‌های آموزش به یک خانواده بوده و در انتقال مفاهیم و تغییر نگرش و رفتار اعضای خانواده بسیار موثر هستند و ما این تاثیر را در انتقال پیام های بهداشتی مربوط به کرونا شاهد هستیم.

وی تاکید کرد: ما دلایل علمی و منطقی از جنبه های مختلف روان‌شناسی، پزشکی و آماری برای ارائه به خانواده‌ها و مادران برای اعمال سیاست فرزندآوری داریم و با توجه به اینکه ماماها با زنان و مادران سروکار زیادی دارند، به راحتی می‌توانند این تغییر نگرش و رفتار را برای خانواده ایجاد کنند.

سعادت حمایت‌های عاطفی و مشاوره‌های روانشناسی به مادران را از مهمترین بخش های مشاوره تنظیم خانواده عنوان کرد و توجیه معایب تک فرزندی یا حتی دو فرزندی و نداشتن خواهر و برادر در آینده و ایجاد ضربه های روحی به فرزندان از طریق ماماها که همواره مورد اعتماد مادران جامعه هستند را ضروری دانست.

عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به اینکه در سایر کشورها برای ترغیب فرزندآوری معمولا از مباحث اقتصادی استفاده می‌شود افزود: در کشورمان با توجه به مشکلات عدیده اقتصادی خانواده ها رغبتی برای اضافه کردن فرزند دیگر ندارند لذا بهترین روش در کشور ما مشاوره و تغییر رفتار و آموزش فرد به فرد و توجیه دلایلی منطقی برای خانواده هاست.

وی گفت: اگر خانواده‌ها متوجه لطمات روحی تک‌فرزندی برای همان یک فرزند شوند قطعاً ترغیب می‌شوند تا فرزند دیگری را به خانواده اضافه کنند.

سعادت تصریح کرد: از مواردی که ما به آن رسیدیم این است که یکی از دلایلی که یک خانواده تمایل به آوردن بچه بعدی دارد، اصرار فرزندان قبلی برای داشتن خواهر و برادر است و ما به روش های افزایش جمعیت کاملا آگاهیم اما متاسفانه از ما نظرخواهی نمیشود.

عضو شورای عالی نظام پزشکی با بیان اینکه راهکارهای بسیار موثری در زمینه افزایش جمعیت داریم به سیستم قهری برای افزایش جمعیت نیز اشاره کرد.

وی افزود: مثلا کسانی که با نزدیک به هزینه سالانه ۲۰ میلیون تومان فرزندان خود در مقطع ابتدایی را در مدارس غیرانتفاعی ثبت‌نام می‌کنند به احتمال قریب به یقین دارای مشکلات اقتصادی نیستند بنابراین با سیاست هایی مثل عدم ثبت نام تک فرزندها در مدارس غیر انتفاعی می‌توان به هدف سیستم کمک کرد.

سعادت ادامه داد: ماماها با شناختی که از آن زن و آن خانواده دارند، حتی گاهاً با مسائل اقتصادی‌شان هم آشنا هستند. می‌دانند کسی که در مقابل فرزندآوری مقاومت می‌کند این توان را دارد که فرزند بیاورد یا در اثر تبلیغات مسمومی که برای کاهش فرزندآوری دارد انجام می‌شود دارد مقاومت می‌کند.

عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به مشکلات ماماهای مطب دار و دارای دفتر مشاوره حل این گونه مشکلات را راه حل مراجعه بیشتر زنان به مطب های مامایی دانست.

وی افزود: اگر خدمات مامایی تحت پوشش بیمه قرار گیرد زنان بیشتری در ارتباط نزدیک با ماماها قرار می‌گیرند و به راحتی می‌توانند این مشاوره را دریافت کنند. در حال حاضر یک سونوگرافی که توسط ماما نوشته می‌شود مورد پذیرش بیمه نیست.

سعادت با اشاره به تلاش های چندین ساله در خصوص بیمه خدمات مامایی گفت: این خدمات چهار ماه پیش در شورای عالی بیمه مصوب شد و وزیر بهداشت هم ابلاغ کرد، الان نوبت اجراست و سازمان‌های بیمه‌گر، خدمات درمانی، تأمین اجتماعی و نیروهای مسلح موظف به اجرا هستند ولی متاسفانه اجرا نمی کنند.

وی در خصوص مهارت های ماماها در انواع زایمان گفت: در مراکز دولتی و خصوصی ماماها زایمان‌های طبیعی و فیزیولوژیک را به شکل بسیار خوبی انجام می‌دهند و بیش از ۷۰ درصد زایمان‌های طبیعی در کل کشور توسط ماماها انجام می‌شود.

عضو شورای عالی نظام پزشکی افزود: ماماها در مراکز بهداشتی و درمانی و مراکز ناباروری مستقر و به مشاوره، راهنمایی و آموزش مشغول هستند.

وی با اشاره به این که متخصصان زنان همکاران شریف ما هستند گفت: کار متخصص زنان مشاوره نیست، مشاوره کار ماماست؛ در هر زمینه‌ای، سلامت زنان از بلوغ تا یائسگی، تشویق به فرزندآوری، تنظیم خانواده، همه اینها در شرح وظایف و توانمندی‌های ماماهاست.

سعادت تصریح کرد: تنها راه نجات جامعه از اینکه به جمعیت میانسالی نرسیم مشاوره چهره به چهره با زنان خانواده است. وقتی که یک زن در خانواده مجاب شود که آوردن فرزند دوم یا سوم به سلامتی روان بچه یا بچه‌های قبلی کمک خواهد کرد، قطعاً این از خودگذشتگی را انجام خواهد داد که فرزند دیگری را به خانواده اضافه کند.

 

ارسال نظر