شناسه خبر : 15867

خسارت وارده به کشاورزان توسط بیمه کشاورزی جبران خواهد شد

خسارت وارده به کشاورزان توسط بیمه کشاورزی جبران خواهد شد

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: سال آینده توسعه طرح جهش تولید به ۲ میلیون هکتار از دیم زارهای کشور خواهد رسید.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، جواد وفابخش در حاشیه بازدید از مزارع طرح جهش تولید در دیمزارهای شهرستان‌های مراغه و هشترود با بیان اینکه در نظام کشت دیم سیستم زراعی و طبیعی شکننده است، اظهار داشت: این روش نیاز به تفکر و ایده‌هایی دارد که در شرایط اقلیمی و آب و هوایی مختلف بتواند گیاه را سرپا نگه داشته و منجر به تولید محصول شود.

وی با اشاره به اقدامات و برنامه‌ریزی‌های انجام شده در طول پنج سال گذشته و نتایجی که تحقیقات مؤسسه‌های علمی بین‌المللی به‌دست آمده، گفت: خوشبختانه این اتفاقات باعث افزایش تولید در بخش دیم کشور شده و با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در توسعه این تحقیقات، طرح عملی با تغییر و توسعه ارقام، ایجاد تنوع گیاهی، کشاورزی حفاظتی و استفاده از محلول‌پاشی باعث افزایش در تولید محصولات دیم شده است.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اجرای این طرح برای اولین بار و به‌صورت پایلوت در کشور، نتایج به‌دست آمده با توجه به خشکسالی موجود را بسیار موفقیت‌آمیز دانست و متذکر شد: در سال‌های آینده با توسعه ارقام بیشتر و بهتر و بهزراعی می‌توان توان تولید محصولات دیم را در منطقه افزایش داد و به شرایط بسیار ارزنده‌ای دست یافت.

وفابخش گفت: خوشبختانه نتایج این طرح نشان می‌دهد که ابزارهای لازم برای تولید و توسعه وجود دارد و با پشتکار و اراده و مسوولیت‌پذیری کشاورزان و آموزش‌های کارشناسان میزان تولید می‌تواند به آنچه مدنظر است، برسد.

وی به بیمه کشاورزان تاکید کرد و افزود: خسارت وارد شده به کشاورزان در این طرح، توسط بیمه کشاورزی جبران خواهد شد و این اطمینان به کشاورزان داده می‌شود که در طرح جهش تولید در دیمزارها، می‌توانند با کشت انواع محصولات دیم مانند محصولات علوفه‌ای و روغنی زنجیره ارزش برای خودشان ایجاد کنند که این زنجیره باعث توسعه و تولید بیشتر در منطقه خواهد شد.

وفابخش با بیان اینکه کم‌آبی مشکل بزرگی است که در خیلی استان‌ها وجود دارد، یادآور شد: باید از ظرفیت کشت دیم در استان آذربایجان‌شرقی استفاده شود، چرا که این استان شرایط مناسبی برای تولید محصولات کشاورزی دیم بدون نیاز به آب می‌باشد و بازدیدهای انجام شده از استان‌ها جهت صحت‌سنجی اقدامات انجام شده در این راستا می‌باشد.

وی در ارتباط با توسعه طرح جهش تولید در دیمزارها گفت: این طرح در سال اول شامل ۶۵۰ هزار هکتار بوده و در سال آینده به بیش از ۲ میلیون هکتار خواهد رسید و تعداد گیاهان که در این طرح تحقیق، تولید و توسعه می‌یابند زیاد بوده که اصلی‌ترین آنها شامل گندم، جو، گیاهان دارویی، حبوبات و دانه‌های روغنی و گلرنگ می‌باشد.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در ارتباط با خرید گندم خاطرنشان کرد: میزان خرید گندم حدود یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار تن بوده که حدود ۷۸ درصد وجه آن به کشاورزان از طریق شرکت بازرگانی دولتی پرداخت شده است.

وفابخش با تاکید بر پیش‌بینی و پیشگیری از آسیب‌های طبیعی بیان داشت: باید در شرایط خشکسالی و ترسالی برنامه‌ریزی‌هایی وجود داشته باشد که این موضوع به عنوان یک نظام اساسی در کشاورزی ایران وجود خواهد داشت.

 

ارسال نظر