بیمه شخص ثالث چه خساراتی را پرداخت می‌‌کند؟

بیمه شخص ثالث چه خساراتی را پرداخت می‌‌کند؟

حوادث رانندگی در تعطیلات نوروز سال ۱۴۰۰، بیش از ۲۱ هزار مصدوم برجای گذاشته است. اکثر تصادفات منجر به جرح هزینه سنگینی بر روی دست راننده می‌گذارد. بیمه شخص ثالث برای جبران خسارات تشکیل شده است.

به گزارش چابک آنلاین، اما بیمه شخص ثالث چه خساراتی را پرداخت می‌کند؟ در این متن به این سوال پاسخ می‌دهیم. امیدواریم هیچ‌گاه نیاز به استفاده از بیمه شخص ثالث نداشته باشید.

بیمه شخص ثالث چیست؟ پیشگیری بهتر از درمان است!

تصادفات منجر به جرح یا فوت نیازمند پرداخت دیه است. بیمه شخص ثالث به منظور پوشش حوادث تشکیل شده است. نرخ بیمه شخص ثالث به صورت سالانه توسط بیمه مرکزی تعیین می‌شود. شرکت‌های بیمه‌ نیز مطابق قوانین در تصادفات جاده‌ای ملزم‌به جبران خسارت هستند.

معرفی انواع خسارت در بیمه شخص ثالث

بر اساس قانون خسارات را می‌توان به دو دسته مالی و جانبی تقسیم کرد. منظور از خسارت جانی آسیب‌دیدگی، نقص عضو یا فوت شخص است. منظور از خسارت مالی هم گم‌شدن، معیوب‌شدن یا از بین رفتن یک شی است.

دیه خسارات در سال ۱۴۰۰ چقدر است؟

بیمه مرکزی نیز نرخ خسارت در سال ۱۴۰۰ را به شرح زیر تعیین کرده است:

· خسارت جانی شخص ثالث معادل ۶۴۰ میلیون تومان است.

· خسارت جانی راننده مقصر حادثه ۴۸۰ میلیون تومان است.

· خسارت مالی تا سقف پوشش بیمه خریداری شده توسط بیمه‌شونده است. حداقل خسارت ۱۶ میلیون تعیین شده است.

منظور از سقف پوشش بیمه چیست؟

۱۶ میلیون تومان حداقل سقف پوشش است و همه شرکت‌های بیمه ملزم به رعایت آن هستند. اما شرکت‌های بیمه می‌توانند مبالغ بیشتری از این سقف را هم پوشش داده و به مشتریان خود ارائه کنند. سقف پوشش بیمه هم توسط بیمه مرکزی اعلام می‌شود و در سال ۱۴۰۰ این مبلغ ۳۲۰ میلیون تومان است. شرکت‌های بیمه حق ندارند بالاتر از این سقف را پوشش دهند. شرکت بیمه ایران یکی از بالاترین سقف‌های پوشش مالی بیمه شخص ثالث را در اختیار دارد. با مراجعه به صفحه نرخ بیمه شخص ثالث بیمه ایران می‌توانید اطلاعات کاملی در این خصوص کسب کنید.

حادثه و خسارت در بیمه شخص ثالث

بر اساس قوانین بیمه مرکزی به هر نوع دیه یا ارش (دیه‌ای که مقدار آن مشخص نیست) که در اثر آن آسیب، شکستگی، نقص عضو، از کارافتادگی یا فوت شخص ثالث اتفاق بیفتد، مشمول بیمه شخص ثالث است. در قانون بیمه شخص ثالث حادثه، سانحه‌ای ناشی از وسایل نقلیه است که در اثر آن تصادم، تصادف، سقوط، واژگونی، آتش‌سوزی یا انفجار رخ دهد. بیمه شخص ثالث موظف است که تمامی هزینه‌های درمانی و جانبی را جبران کند.

61904714

۷ موردی که بیمه خسارتی پرداخت نمی‌کند

قانون بیمه شخص ثالث ۷ مورد را مشخص کرده که در این موارد هیچ‌گونه خسارتی از سمت شرکت بیمه پرداخت نمی‌شود. به عبارت دیگر این موارد جزء خدمات شرکت بیمه شخص ثالث نیستند.

۱. خسارات وارده به خودرو مقصر و محموله در حال حمل خودرو تحت پوشش بیمه شخص ثالث نیست.

۲. خسارت مستقیم و یا غیرمستقیم ناشی از تشعشعات اتمی و رادیواکتیو

۳. در صورتی که تصادف به قصد خودکشی و سقط جنین باشد، خسارتی پرداخت نخواهد شد.

۴. در صورتی که تصادف به قصد انتقام‌گیری و آسیب‌رسانی عمدی به دیگران باشد و موضوع در دادگاه ثابت شود، خسارتی پرداخت نمی‌شود.

۵. اگر راننده وسیله نقلیه مقصر فاقد گواهینامه بیمه شخص ثالث باشد یا گواهینامه او متناسب با نوع وسیله نقلیه نباشد، شرکت بیمه‌گر هیچ تعهدی نسبت به پرداخت خسارت ندارد.

۶. در صورتی که وسیله نقلیه سرقتی باشد و راننده از سرقتی بودن وسیله آگاه باشد، خسارتی پرداخت نمی‌شود.

۷. در صورت تغییر کاربری خودرو (مثلا استفاده از خودرو شخصی به عنوان خودرو مسافرکشی) بیمه شخص ثالث تعهدی در برابر پرداخت خسارت ندارد.

۸. در صورتی که ظرفیت یک خودرو به عنوان مثال ۵ نفر باشد و بیشتر از ظرفیت در خودرو حاضر باشند و تصادفی رخ دهد. شرکت بیمه صرفاً موظف به پرداخت خسارت همان ۵ نفر است. خسارت مابقی اشخاص توسط صندوق خسارت‌های بدنی پرداخت و بعداً از مقصر حادثه باز پس گرفته خواهد شد.

۹. در صورتی که سرنشینان در قسمت‌های غیر استاندارد خود باشند (مثل صندوق عقب) شرکت بیمه هیچ خسارتی را پرداخت نمی‌کند. در این موارد نیز خسارت از سمت صندوق پرداخت و سپس از مقصر حادثه باز پس گرفته خواهد شد.

61904715

همین الان برای خرید یا تمدید بیمه شخص ثالث اقدام کنید!

بیمه شخص ثالث چه خساراتی را پرداخت می‌کند؟ این مهم‌ترین سوالی بود که در این متن به صورت کامل و جزئی به آن پاسخ دادیم. حدس می‌زنیم اطلاعات ارائه‌شده در متن شما را بیش از پیش به اهمیت بیمه شخص ثالث آشنا کرده است.

برای خرید و تمدید بیمه شخص ثالث می‌توانید به سایت آیتول مراجعه کنید. آیتول، سامانه جامع خودرو من خدمات متنوعی را به کاربران خود ارائه می‌کند. سامانه استعلام خلافی خودرو، خرید بیمه شخص ثالث، پرداخت عوارض و خرید طرح ترافیک تنها بخشی از خدمات آیتول است. علاوه بر سایت از طریق اپلیکیشن نیز می‌توانید به خدمات آیتول دسترسی داشته باشید. برای شروع کافی است همین الان عبارت «آیتول» را در گوگل جستجو کرده و وارد سامانه جامع خودرو من شوید. با آیتول تمامی کارهای خودرو خود را به صورت آنلاین مدیریت کنید. 

ارسال نظر