شناسه خبر : 15435

یکی از معضلات صنف قنادان و شیرینی فروشان حق بیمه‌هاست

یکی از معضلات صنف قنادان و شیرینی فروشان حق بیمه‌هاست

رئیس اتحادیه قنادان، شیرینی فروشان و کافه قنادی تهران می‌گوید : فروشگاه‌های نان‌های حجیم و نیمه حجیم حق ندارند زولبیا بامیه و شیرینی بفروشند

به گزارش چابک انلاین به نقل از ایلنا، علی بهره مند، رئیس اتحادیه قنادان، شیرینی فروشان و کافه قنادی تهران گفت: این صنف با هزار و 170 واحد قنادی‌ لوازم فنادی و تولید شیرینی دارای پروانه کسب فعال است و 200 تا 230 واحد نیز درحال دریافت پروانه کسب هستند.

وی با بیان اینکه سال گذشته به دلیل ورود کرونا سال خوبی برای هیچ کدام از اصناف نبود، افزود: با ورود کرونا نتوانستیم تولیدات و محصولات خود را به فروش برسانیم و بسیاری از همکاران ما سرمایه های خود را از دست دادند البته زیان کمتری نسبت به پارسال تحمل کردند

وی درخصوص مشکلات صنف قنادان در سال گذشته گفت: دغدغه تهیه مواد اولیه در اواخر سال 99 گریبانگیر این صنف شد مثل شکر و روغن؛ هرچند دولت با قیمت 11 هزار و 500 تومان در اختیار صنف قرار می‌دهد که با هزینه حمل از شهرستان برای تولیدکننده 12 و خرده‌ای در می‌آید اما دولت برای ما یارانه ای درنظر نگرفت.

بهره مند با بیان اینکه در کشور کمبود مواد اولیه نداریم اما از بحث توزیع مشکل داریم. افزود: قناد مواد اولیه خود را به صورت آزاد باید تامین کند چراکه شکر مصرف خانوار 8700 تومان به فروش می‌رسد اما شکر مصرف صنعت و اصناف به قیمت 11500 تومان که با احتساب هزینه حمل و نقل تفاوت چندانی با قیمت آزاد ندارد.

رئیس اتحادیه قنادان، شیرینی فروشان و کافه قنادی تهران ادامه داد: روغن یکی از مشکلات بغرنجی بود که سال گذشته با آن در گیر بودیم. عمده مصرف روغن ما تخصصی است و روغن خانوار به درد قنادی نمی‌خورد. روغن در بازار آزاد بود اما با قیمت دو سه برابر! با پیگیری‌های انجام شده مقداری روغن به ما دادند که قابل توجه نبود و مجبور شدیم نیاز صنف را از طریق بازار آزاد تامین کنیم.

وی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت اقلام مصرفی گاهی تا 70 درصد می‌رسید، گفت: قیمت کلیه اقلامی که شامل سیاست گذاری می‌شد در سال 99 نسبت به سال گذشته 30 درصد افزایش قیمت یافت؛ با این وجود باتوجه به وضعیت جامعه امروز که سفره  امروز کوچک شده تلاشمان بر درنظرگرفتن جامعه بود.

بهره‌مند درپاسخ به اینکه در سال 1400 که به نام "تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدائی‌ها" نامگذاری شده، جه توقعی از دولت دارید، گفت: ما تا جائی که وظیفه داشتیم بر اساس مانع زدائی در مسیر صدور پروانه‌های قنادان عمل کردیم اما از دولت هم توقع داریم که در تهیه و تامین مواد اولیه و تعیین میزان مالیات ما را کمک کنند چون توان پرداخت مالیات را همکاران ما ندارند حتی مواردی داشتیم که به خاطر عدم توان پرداخت مالیات  مجبور به تعطیلی واحد خود شده اند.

وی با انتقاد از عدم کمک دولتی باوجود شرایط سخت اقتصادی در دوران کرونا گفت: علی رغم اینکه صنف قنادان جزو مشاغل آسیب دیده از کرونا محسوب شد اما تا امروز حتی یک ریال هم از سوی دولت به ما کمک نشده است حتی در حوزه مالیات و بیمه هم نه تنها کمکی نشد بلکه میزان آن را هم افزایش دادند که با ادامه این روند قطعا به مشکل برمی خوریم.

بهره مند از فعالیت مستقیم 80 هزار نفر در تهران در صنف قنادان گفت: یکی از معضلات صنف ما حق بیمه‌هاست قنادی شغل بسیار اشتغالزایی است که ضریب اشتغال و امنیتش نسبت به سرمایه گذاری انجام شده حتی از صنایع کوچک هم بالاتر است.

وی با بیان اینکه ما جزو مشاغل یک ستاد کرونا و بیرون بر حساب می‌شویم، تصریح کرد: طبق آیتم‌های کمیسیون فنی، واحدهای قنادی و شیرینی فروشی براساس  فرآیند تولید مواداولیه و نیروی انسانی و فضای فروشگاه به درجه یک و دو تقسیم می شوند.

بهره مند هرواحد صنفی را موظف به نصب تابلوی درجه کیفیت خود در مغازه دانست و افزود: نبود این تابلو در هر واحدی جریمه دارد و مردم می‌توانند براساس این رتبه بندی محصول خود را تهیه کنند؛ این درجه بندی ربطی به منطقه ندارد اما قیمت گذاری را تعیین می‌کند مثلا قیمت هر کیلو شیرینی‌تر در واحدهای درجه یک 60 هزارتومان و در واحدهای درجه دو 50هزارتومان به فروش می رسد.

وی در مورد چگونگی رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی قنادان گفت: باهدف رعایت پروتکل های بهداشتی منشورهایی به اعضا داده شده و 30 بازرس فعال در مناطق از سوی صنف مشغول هستند و به طور صددرصد اطمینان می دهم که واحدهای دارای پروانه کسب، گذشته از رصد اتحادیه تمام توصیه های ستاد کرونا را رعایت کرده و مردم می توانند با اطمینان خاطر از آن ها محصول تهیه کنند.

بهره مند با انتقاد از فروش شیرینی از سوی نانوایان فانتزی گفت: وزارت بهداشت همه جا را نظارت نمی کند تنها واحدهایی که مجوز داشته و ما استعلام گرفته ایم را مورد نظارت قرار می دهد؛ متاسفانه برخی به طور زیرزمینی در کارگاه ها و واحدهایی مشغول کار قنادی هستند.

این عضو صنفی با بیان اینکه در ماه رمضان حتی آهنگری داریم که زولبیا می فروشد گفت: این کارگاه های غیربهداشتی و بدون مجوز را به اتاق اصناف معرفی کرده ایم اما هنوز با آن ها برخوردی نشده است و نظارتی روی کارشان نیست و محصولاتشان را به  سایر صنوف که مجاز به فروش محصولات قنادی نیستند می فروشند و تداخل صنفی بوجود می آید

وی از تداخل صنفی به عنوان یکی دیگر از مشکلات قنادان نام برد و گفت: فعالیت این واحدها با قنادان تداخل داشته است و رسته های شغلی در قانون نظام صنفی برای همه صنوف شفاف شده است اما متاسفانه بسیاری از مشاغل رعایت نمی‌کنند .

بهره مند خاطرنشان کرد: نانوایی ها کارشان شیرینی نیست و از موقعیت و  سوبسید خود سواستفاده می کنند و کسی هم با آن ها برخورد نمی کند؛  آردی که ما 300هزارتومان می خریم و آن ها 40 هزار تومان می‌خرند، کارگری که نکات بهداشتی را رعایت نمیکنند و روغن های سوخته ای که استفاده می‌شود، از دلایل محکمی است که تائید می کند مردم باید برای خرید شیرینی چه خشک و چه تر از قنادی خرید کنند.

وی در پاسخ به اینکه چرا با این مسئله برخورد نمی شود، گفت: شمشیر اشتغال همواره بالای سرمردم و مصرف کننده است و درصورت اعتراض ، نانوایان حجیم بحث اشتغال را مطرح خواهند کرد؛ در حالیکه دغدغه ما سلامت مردم است.

 

ارسال نظر