شناسه خبر : 15315

حمایت بیمه‌ای توانبخشی معلولان در استان گیلان کافی نیست

حمایت بیمه‌ای توانبخشی معلولان در استان گیلان کافی نیست

مدیرکل بهزیستی گیلان با بیان اینکه تنها بخشی از خدمات توانبخشی تحت پوشش بیمه هستند گفت: باید اعتبارات بیشتری برای این امر اختصاص یابد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از تسنیم، حسین نحوی‌نژاد، درباره کمک بهزیستی گیلان به معلولین استان در راستای خرید وسایل کمک توانبخشی اظهار داشت: تقریبا همه تجهیزات کمک توانبخشی اعم از عصا، واکر و سایر موارد در کشور تولید می‌شود و تنها سمعک در کشور تولید نمی‌شود و در چند سال اخیر افزایش قیمت آن ما را با مشکل  مواجه کرده است.

مدیرکل بهزیستی گیلان با بیان اینکه این تجهیزات یکی از محورهای اساسی توانمندی معلولین است افزود: با تمهیدات بهزیستی کشور و ‌پیگیری بهزیستی گیلان در سال گذشته بیش‌از 5 هزار و 500 حلقه باتری سمعک و 400 دستگاه سمعک از انواع پیشرفته دیجیتال خریداری و بین افراد توزیع شد.

وی افزود: همچنین برای افرادی که نتوانستیم برایشان سمعک تهیه کنیم کمک هزینه باتری سمعک که سالانه 250 هزار تومان است در نظر گرفته شده که خود توانخواه بتواند آن را تهیه کند از طرفی برای امورات درمانی مانند فیزیوتراپی، شنوایی‌شناسی، کار درمانی و گفتار درمانی حدود 500 میلیون تومان به افراد اعطاء شده تا زمانی که بیمه بتواند این پوشش را دهد این افراد بتوانند از خدمات درمانی استفاده کنند.

مدیرکل بهزیستی استان گیلان خاطرنشان کرد: در کنار تجهیزات نام برده شده پای مصنوعی، دست مصنوعی و کفش‌های طبی هم مورد نیاز معلولین است که در این حوزه بهزیستی گیلان حدود 500 میلیون تومان هزینه کرده و برای خرید کل تجهیزات 2 میلیارد و 200 میلیون تومان هزینه شده تا مشکلات افراد تا حدودی برطرف شود.

نحوی‌نژاد با بیان اینکه تولیدکنندگان داخلی باید برای تولید تجهیزات توانبخشی مانند سمعک تشویق شوند تا نیازی به واردات در این حوزه نداشته باشیم گفت: به‌دنبال این هستیم که مشارکت خیرین را در خرید تجهیزات جلب کنیم؛ خیرین ترغیب بیشتری به مشارکت در ساخت مسکن و مراکز نگهداری معلولین و سالمندان دارند که باید آن‌ها را در جهت مشارکت در تهیه تجهیزات مورد نیاز معلولین تشویق کنیم.

مدیرکل بهزیستی گیلان با بیان اینکه امیدوارم با پیگیری‌هایی که از سوی سازمان برنامه و بودجه انجام می‌شود اعتبارات مربوط به تأمین تجهیزات برای معلولین افزایش پیدا کند افزود: ماده 6 قانون حمایت از معلولان وزارت بهداشت را مکلف کرده که تمام خدمات توانبخشی و تجهیزات را زیر پوشش بیمه ببرد.

نحوی‌نژاد با اشاره به اینکه در سال گذشته کارهای اولیه در این حوزه صورت گرفت و حدود 300 میلیارد تومان در کشور در اختیار بیمه سلامت قرار گرفت عنوان داشت: این اعتبار می‌تواند بخشی از خدمات توانبخشی را تحت پوشش قرار دهد اما کفایت نمی‌کند و باید این مسئله در بودجه بیشتر مورد توجه قرار گیرد. 

وی خاطرنشان کرد: از طریق ستاد اجرایی فرمان امام و بیمه برکت حدود 10 هزار نفر از معلولین که مشکل بیشتری داشتند را بیمه تکمیلی کردیم که تا پایان شهریور امسال اعتبار دارد و در حال استفاده از خدمات بیمه‌ای و رفاهی بیمه برکت هستیم که تا حد زیادی مشکلات معلولین را برطرف می‌کند.

مدیرکل بهزیستی گیلان با تاکید بر اینکه کسی که با معلولیت به دنیا می‌آید تنها یک تفاوت ظاهری با دیگران دارد و این به معنی عدم کارآمدی آن فرد نیست افزود: نباید همه خدمات برای این افراد را از دولت خواست بلکه همه جامعه باید در این امر مشارکت داشته باشند؛ اکنون مناسب‌سازی برای سهولت رفت و آمد و زندگی معلولین یک نیاز است و ضمن پیگیری‌های دولت باید خود مردم نیز در این زمینه کوشا باشند.

 وی با بیان اینکه فردی که در خانه از معلول و سالمندی مواظبت می‌کند باید فضای خانه را به نحوی ترتیب دهد که این افراد با راحت‌ترین وضعیت زندگی کنند افزود: نیاز واقعی جامعه تکریم معلولین و سالمندان است که این امر باید مورد توجه همه مردم باشد از طرفی این کارهای بزرگ نیاز به اهتمام همه دستگاه‌ها داشته و همه نهادها باید در کنار سازمان بهزیستی باشند و خیلی از همکاری‌ها نیز الزام قانونی دارند.

 مدیرکل بهزیستی گیلان با تأکید بر لزوم آگاه‌سازی درباره عارضه اتیسم تصریح کرد: اتیسم یک بیماری معلولیت خالص نیست و طیف‌های متنوعی را دربر می‌گیرد در این رابطه بهزیستی گیلان تلاش می‌کند تا هم آموزش‌های لازم و آگاه‌سازی‌های مربوط به این افراد را ارائه دهد و هم مسائل رفاهی آن ها را تأمین کند.

 نحوی‌نژاد با بیان اینکه در استان گیلان حدود 560 کودک دچار اختلال طیف اتیسم تحت پوشش بهزیستی گیلان هستند ابراز داشت: بسیاری از این کودکان در مراکز روزانه در حال آموزش بوده و از یارانه‌های بهزیستی برخوردارند همچنین  NGO 4 در رشت، بندرانزلی و رضوانشهر برای کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم در گیلان وجود دارد.

 وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی سامانه‌ای را برای غربالگری ایجاد کرده که از 6 ماهگی به بعد اتیسم در کودک را تشخیص دهند گفت: از خانواده‌ها دعوت می‌شود به این سامانه به آدرس Autism.behzisti.net مراجعه کرده و به سوالات جواب دهند زیرا هر چه زودتر روند شناسایی انجام شود راحت‌تر می‌توان این عارضه را به حداقل رساند.

 

ارسال نظر