شناسه خبر : 1518

مدیر کل سازمان انتقال خون استان اصفهان:

دریافت پول به ازای ارائه کیسه خون به بیماران تخلف بیمه است

دریافت پول به ازای ارائه کیسه خون به بیماران تخلف بیمه است

مجید زینلی گفت: نباید پولی در ازای ارائه خون به بیماران گرفته شود و با توجه به اینکه بیمه ۹۶ درصد هزینه ها را باید پرداخت کند، این کار تخلف بیمه ها به شمار میرود.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، مجید زینلی دوشنبه در نشست خبری که به مناسبت فرارسیدن روز انتقال خون، با اصحاب رسانه برگزار شده بود، گفت: با توجه به اینکه اهدای خون رایگان است بنابراین سازمان انتقال خون تنها به ازای خدماتی مثل نگهداری خون از بیمارستان پول دریافت می کند و در داخل بیمارستان ها نباید پولی به ازای کیسه خون گرفته شود بلکه هزینه بابت خدماتی همچون تزریق خون باید گرفته شود.

وی بیان داشت: اگر پولی دریافت می شود تخلف بیمه است زیرا هر کیسه خونی که به بیمار داده می شود تا ۹۶ درصد را باید بیمه بپردازد و اگر بیمه این میزان را پرداخت نمی کند، آنها تخلف کرده اند که باید پیگیری شود.

مدیرکل سازمان انتقال خون استان اصفهان در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که در حال حاضر شاهدیم که مبلغ ۷۰۰ هزار تومان به ازای کیسه خون از بیماران دریافت می شود، گفت: تعرفه‌ها مشخص است و بر پایه کتاب تعرفه ها هزینه های خدمات تنها گرفته می شود.

وی با بیان اینکه موضوع خام فروشی خون را نداریم، گفت: آلمان و آمریکا و غالب کشورهای دنیا تمایل دارند از پلاسمایی که تولید داخلی آنهاست استفاده و آن را تبدیل به دارو کنند تا اینکه ایران، پلاسما را ارسال کند.

اهدای خون از طریق برپایی کانکس باید حذف شود

زینلی با اعلام اینکه مسئله فنی اهدای خون به بخش خصوصی تاکنون مطرح نشده است، اظهار داشت: از یکسال گذشته تاکنون به علت خرابی یکی از دستگاه ها مجبور شدیم که برای تزریق خون به بیماران تالاسمی مثلا تعدادی کیسه خونی را به صورت دستی آزمایش کنیم که ببنیم کدام یک از کیسه های خون به این بیمار تالاسمی می خورد و پس از اطمینان خون مورد نظر به بیمار تزریق شود.

وی با اشاره به اینکه دیگر تمایل نداریم که از طریق کانکس، اهدای خون صورت بگیرد و نیازمند توسعه مراکز جامع اهدای خون در سطح استان اصفهان هستیم، افزود: اولویت اول ما کیفیت خون است و حاضر نیستیم در هر شرایط اهدای خون صورت بگیرد بلکه باید مراکز جامع و استاندارد راه اندازی شود.

مدیر کل سازمان انتقال خون استان اصفهان با اشاره به اینکه شاخص بیماری ایدز در استان اصفهان کمتر از میانگین کشوری است، ادامه داد: در سطح کشور به ازای یک هزار نفر، ۲۵ نفر اهدای خون می کنند که در استان اصفهان این رقم به ۲۷ نفر می رسد.

وی با بیان اینکه مراکز فعال اهدای خون در تمام شهرستان های استان اصفهان نداریم بنابراین آماری از بیشترین و کمترین میزان اهدای خون به صورت تفکیک شده در همه شهرستان ها وجود ندارد، اعلام کرد: در حال حاضر در چهار شهرستان کاشان، نجف آباد و شهرضا و خوانسار پایگاه اهدای خون و در گلپایگان و خمینی شهر و نایین مرکز اهدای خون داریم.

حضو کمرنگ بانوان اصفهانی در اهدای خون

زینلی تعداد مراجعان اهدای خون در استان اصفهان در سال گذشته را ۱۷۱ هزار و ۷۴۰ نفر خواند که نسبت به سال گذشته دو درصد افزایش یافته است و بیان داشت: از این تعداد ۱۳۳ هزار و ۸۸۸ نفر موفق به اهدای خون شدند و ۲۲ درصد از اهداکنندگان خون مردود شدند.

وی اظهار داشت: میزان فرآورده های خونی در سال گذشته ۳۵۹ هزار و ۲۷۸ بوده است.

مدیر کل سازمان انتقال خون استان اصفهان حضور کم‌رنگ بانوان در میان اهداکنندگان خون را از ضعف‌های استان اصفهان برشمرد و یادآور شد: تنها ۳.۵ درصد از بانوان استان اصفهان برای اهدای خون به مراکز انتقال خون استان مراجعه می‌کنند که در این امر باید فرهنگ‌سازی انجام گیرد.

وی در پایان ابراز داشت: نزدیک به ۶۰ درصد اهداکنندگان خون استان اصفهان، اهداکنندگان مستمر هستند، یعنی حداقل سالانه دو مرتبه برای اهدای خون به سازمان انتقال خون مراجعه می‌کنند.

 

ارسال نظر