اختصاصی چابک آنلاین؛

سرعت پایین صنعت بیمه دربه روز رسانی آیین نامه کارمزد نمایندگان

سرعت پایین صنعت بیمه دربه روز رسانی آیین نامه کارمزد نمایندگان

تعداد نمایندگان صنعت بیمه در ۱۱ سال بیش از ۹ برابر شد؛ آیا همزمان با گسترش شبکه فروش، پرتفوی صنعت بیمه هم وسعت یافته است؟

چابک آنلاین، زهرا نامداری، درسال‌های گذشته صنعت بیمه از شعبه محوری به سمت نماینده محوری حرکت کرده و به‌دنبال آن شبکه نمایندگان صنعت بیمه رشدی قابل توجه داشت.

به‌طوریکه تعداد آنها دربین سال‌های 1387 تا 1391 از 8500 نماینده به 33 هزار نماینده رسید.

روند افزایش تعداد نمایندگان و گسترش شبکه فروش صنعت بیمه همزمان به ورود شرکت‌های بیمه ای جدید نیز پیوند خوردو تا پایان سال 98 تعداد نمایندگان بیمه‌ای کشور به بیش از 77 هزار نماینده رسید.

به نظرمی رسد که همزمان با این افزایش تعداد نمایندگان، میزان بازار بکرکشف شده توسط صنعت بیمه ، رشد چندانی نداشته ورشته بیمه اجباری شخص ثالث و تکمیل درمان ، همچنان بیشترین سهم از بازار صنعت بیمه رابه خود اختصاص داده است.

تردیدی نیست که شرکت‌های بیمه‌ای برای معرفی برند تجاری،کسب سهم بیشتر از بازار و سهولت دسترسی مشتریان به خدمات بیمه‌ای، همواره در تلاش‌اند تا نمایندگان بیشتری را در نقاط مختلف کشور جذب کنند، اما آیا تنها جذب نماینده برای این منظورکافی است؟

مدیرکل نظارت برشبکه خدمات بیمه‌ای بیمه مرکزی به چابک آنلاین گفته که در یک مقطعی(از آبان سال 87 تا سال 91) جذب نمایندگی کاملا به شرکت‌های بیمه واگذار شد اما شرکت‌های بیمه آموزش وآزمون را جدی نگرفتند و در مسیری رفتند که فقط از نظر کمی تعداد نمایندگان آنها افزایش یافت.

مهردادرضایی، به شرکت‌های بیمه‌ای توصیه کردکه درمراحل مصاحبه‌ متقاضیان نمایندگی ،دقیق تر عمل کنندتا افرادی را که می‌خواهند جذب کنند شرایط اولیه را به عنوان فروشنده داشته باشند چراکه ظرفیت یک فروشنده بیمه باید بسیار بالا باشد.

شبکه مویرگی نمایندگان صنعت بیمه، یکی از کانال‌های اصلی و مهم حفظ و توسعه روابط شرکت‌های بیمه با مشتریان و جذب پرتفوها و بیمه‌گذاران جدید است.

ساده‌تر اینکه بخش مهمی از درآمدهای شرکت‌های بیمه‌ای متکی به فعالیت نمایندگان بوده و جذب 70 درصدی پرتفوی تولیدی بیمه توسط شبکه فروش،خود گواه این موضوع است.

ناگفته نماند یکی از عوامل مهم که باعث کمرنگ تر شدن رغبت شبکه فروش در جذب بسیاری از پرتفوها شده  کارمزدهای صنعت بیمه است.

رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی نمایندگان بیمه ایران، به چابک‌آنلاین گفت که وضعیت کارمزد نمایندگان بیمه‌ای با توجه به تورم و هزینه‌ها مطلوب نیست و اگر نمایندگان انگیزه‌ای نداشته باشند فعالیتی هم نخواهد بود.

ابوالفضل سعیدی، تصریح کرده که بهبودشرایط معیشتی نمایندگان بر ضریب نفوذ بیمه تاثیرگذار است و شرکت‌های بیمه برای ایجاد انگیزه در نمایندگان خود باید کارمزدها را افزایش دهند.

فراموش نکنیم که مدت طولانی است که علاوه برنمایندگان صنعت بیمه، مدیران شرکت‌های بیمه‌ای هم خواهان بازنگری و اصلاح آیین‌نامه شماره 83 شورایعالی بیمه و یا همان آیین نامه کارمزد هستند.

 هرچندکه درپاسخ به این خواسته شرکت‌های بیمه وشبکه فروش،بارها گفته شده که این مساله در کمیته تخصصی بیمه مرکزی مطرح شده و پس از آن برای تصویب به شورایعالی بیمه می‌آید.

مدیرامور شعب، شبکه فروش و بازاریابی شرکت بیمه میهن، به چابک‌آنلاین گفت: مسائلی مانند کارمزد دولتی و پلکانی باعث شده تا نمایندگان شرکت‌های بیمه‌ای به سمت یکسری از پرتفوها نروند.

"سعید صمدی‌فر" با مطرح کردن این پرسش که"آیین نامه 83 کارمزد شورایعالی بیمه برای چه سالی است و آیا تورم موجود را پاسخگو است؟"، اظهارداشت: تغییرات و شرایطی به‌وجود آمده که اگر بیمه مرکزی بتواند در این مورد کمکی به نمایندگان صنعت بیمه کند  اتفاقات خوبی در صنعت بیمه می‌افتد وبا انگیزه‌ای که ایجاد می‌شود ضریب نفوذ بیمه هم افزایش پیدا خواهد کرد.

وی، توضیح داد: هنگامی که نماینده‌ بیمه‌ای می‌بیند از یک پرتفوی 20 میلیارد تومانی دولتی 50 میلیون تومان کارمزد به وی تعلق می‌گیرد انگیزه چندانی برای  جذب آن پرتفوی نداردچراکه هزینه خدمات آن هم درنمی‌آید.

مدیرامور شعب، شبکه فروش و بازاریابی شرکت بیمه میهن، بابیان اینکه نمایندگان صنعت بیمه مورد بی‌مهری واقع می‌شوند،گفت: حمایت از شبکه فروش موضوع مهمی است که شرکت‌های بیمه می‌توانند با رعایت مواردی مانند پرداخت به‌موقع کارمزد آن را انجام دهند.

صمدی‌فر،یکی دیگر از مشکلاتی که سبب شده همزمان با رشد تعداد نمایندگان، کشف بازارهای بکر در صنعت بیمه صورت نگیرد را، مساله آموزش عنوان کرد.

وی، معتقداست که (مدیر) نمایندگان شرکت‌های بیمه‌ای باید از جنس شبکه فروش باشد تا راهکارها را بداند چراکه با پشت میز نشستن کاری درست نمی‌شود.

صمدی‌فر،افزایش شبکه فروش را تبلیغات برای صنعت بیمه دانست و تاکید کرد: اگر شبکه نمایندگان صنعت بیمه توانمندتر شوند در مساله فرهنگ سازی هم بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

صمدی‌فر، معتقد است که بهترین فرهنگ سازی بیمه‌ای از طریق تبلیغات کلامی و توسط نمایندگان صنعت بیمه می‌تواند انجام شود.

وی، همچنین جایگاه علم و فن‌آوری را در صنعت بیمه کمرنگ عنوان کرد و گفت: روی آوردن به فضای مجازی به‌خصوص در شرایط کرونا بسیار اهمیت دارد.

واقعیت این است که توسعه شبکه فروش و افزایش تعداد نمایندگان بیمه‌ای همواره  باعث آگاهی بیشتر افراد جامعه حتی در دورافتاده ترین مناطق کشور از خدمات بیمه‌ای می‌شود.

شاید بتوان گفت که با توانمندترکردن شبکه نمایندگان صنعت بیمه، تحولی عظیم درجذب پرتفوهای خرد هم رقم خواهد خورد.

هرچندکه گسترش پرتفوی صنعت بیمه همزمان با رشد خانواده این صنعت، نیازمند همکاری بیشترارکان مختلف در این صنعت است.

 

ارسال نظر