اختصاصی چابک آنلاین؛

جای خالی بیمه‌گران درحمایت از بیماران سوختگی

جای خالی بیمه‌گران درحمایت از بیماران سوختگی

دست رد بیمه‌گران بر سینه بیماران سوختگی؛هیچ سازمان بیمه‌گری پاسخ مکاتبات آنها را نمی‌دهد.

چابک آنلاین، زهرا نامداری، از سوختگی  به عنوان یکی از  15 بیماری شایع در کشوری یاد می شودکه ششمین عامل مرگ و میر و سومین عامل اختلال روانی در کشورهم محسوب می‌شود.

براساس آمارها سوختگی در ایران حدود هشت برابر متوسط جهانی است.

دراین بین استان‌های تهران، خوزستان و مشهد بیشترین آمار سوختگی را به خود اختصاص  داده اند.

سوختگی با پیامدهای جانی و مالی بسیاری همراه است که این عوارض اغلب تا آخر عمر گریبانگیر فرد خواهد بود و به‌دنبال آن این افراد برای حضور در جامعه هم دچار مشکلاتی می‌شوند.

حتی بدشکلی‌های ناشی از سوختگی به خصوص در چهره یا مناطق درمعرض دید باعث انزوای تدریجی فرد از اجتماع و ایجاد مشکلات روانی می‌شود.

سوختگی تنها خود بیمار را درگیر نکرده بلکه مسائل جانبی زیادی را هم برای خانواده بیمار به همراه می‌آورد.

ازاین رو درمان دقیق و پیگیری مداوم و حمایت همه جانبه از فرد سوخته حائز اهمیت بسیاری است.

در این میان، یکی از مهمترین نیازهای بیماران سوختگی پوشش‌های بیمه‌ای است چراکه طبق آمارها بیشتر افراد درگیر با سوختگی، اغلب  ازاقشار ضعیف جامعه هستند.

ازسوی دیگر درمان بیماران ناشی از سوختگی بسیار هزینه‌بر است چراکه این بیماران نیاز به مراقبت‌های ویژه و خاص داشته و درصد بالایی از آنها نیاز به چندین بار جراحی خواهند داشت.

دست اندرکاران امر،تاکید دارند که پوشش‌های بیمه‌ای بیماران ناشی ازسوختگی باید افزایش پیدا کند زیرا سازمان‌های بیمه‌گر، حمایت‌های حداقلی از این بیماران انجام می‌دهند.

حتی نحوه پوشش و حمایت سازمان‌های بیمه‌گر از بیماران سوختگی باعث گلایه سید حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر سابق بهداشت، هم شده وگفته بود که همه درد ما این است که بیمه‌ها در حوزه سوختگی کمترین حمایت را دارند.

رییس هیات مدیره انجمن ققنوس (جمعیت حمایت از بیماران سوخته) به چابک‌آنلاین، گفت: درمان بیماران ناشی از سوختگی به دو گروه سطحی و عمقی تقسیم می‌شود و بیماران ناشی از سوختگی‌های سطحی با پانسمان‌های خاص درمان می‌شوند.

محمدجوادفاطمی، بیان کرد: اگر سوختگی فرد عمقی باشد نیاز به جراحی و پیوند پوست پیدا می‌کند که در این مورد هم باید از پانسمان‌های خاصی استفاده کرد.

به گفته وی، پانسمان‌های نوین، دارای تکنولوژی نانو بوده و به دلیل پلیمرهایی که در آن استفاده شده همزیستی بهتری با بدن داشته و به دلیل آنتی بیوتیک‌هایی که در خود پانسمان وجود دارد زخم‌های بیماران زودتر بهبود می‌کند.

رییس هیات مدیره انجمن ققنوس با بیان اینکه" استفاده از پانسمان‌های نوین درکشورهای توسعه یافته سبب کاهش عوارض ناشی از سوختگی در این کشورها شده است." افزود: این پانسمان‌ها بسیار گران بوده و تکنولوژی اغلب آنها در ایران موجود نیست و اگر بیمار بخواهد از این پانسمان‌ها استفاده کند هربار تعویض پانسمان برای آنها بین 5 تا 10 میلیون تومان هزینه دارد.

فاطمی، افزود: بیمه‌ها پانسمان‌های نوین را پوشش نمی‌دهند و درنتیجه بخاطر قیمت بالا و اینکه اغلب بیماران از قشر ضعیف جامعه هستند توانایی خرید این پانسمان‌ها را ندارند و به همین روی در اغلب بیمارستان‌های کشور از روش‌های قدیمی پماد و  پانسمان 2 بار در روز استفاده می‌شود.

وی،تصریح کرد: تعویض پانسمان‌های روزانه و قدیمی فرآیند سختی داشته وگاهی عوارض روحی بدی برای بیمار به  دنبال دارد درحالیکه پانسمان‌های نوین هر 3 تا 4 روز یکبار تعویض می‌شوند، به بافت سوخته نچسبیده ودرنتیجه علاوه بر تاثیر بهتربر بیمار،درد کمتری داشته و کیفیت زندگی وی هم بهتر می‌شود.

فاطمی،با اشاره به اینکه "در برخی اوقات بیماران سوخته در اعمال جراحی پلاستیک هم دچار اشکال می‌شوند" اذعان داشت:بیمه‌ها معتقدند که جراحی پلاستیک بیماران ناشی از سوختگی حتی برای فردی که صورت او سوخته و دهانش بد باز می‌شود عمل زیبایی است درحالیکه این جراحی‌ها در اغلب اوقات برای بهبود عملکرد است.

وی، تاکید کرد: تمام عمل‌های بیماران ناشی از سوختگی باید ازمحدوده زیبایی خارج شود و بیمه‌ها به‌خصوص بیمه‌های مکمل در بیمارستان‌های خصوصی و دولتی این بیماران را تحت پوشش قراردهند.

رییس هیات مدیره انجمن ققنوس، عنوان کرد: حتی پمادهای سوختگی به‌خصوص پمادهایی که در مراحل مزمن سوختگی استفاده می‌شوند تا چسبندگی‌ها را کاهش دهند هم تحت پوشش بیمه نیستند و اغلب اینها هم گران و خارجی هستند.

رییس هیات مدیره انجمن ققنوس، گفت که سالانه 30 هزار نفر درکشور بابت سوختگی شدید در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند که 40 درصد آنها را کودکان تشکیل می‌دهند و سالیان طولانی‌تری با عوارض سوختگی مواجه هستند.

وی اظهار کرد: برای برقراری پوشش‌های بیمه‌ای برای بیماران ناشی از سوختگی با احمد میدری، معاون رفاه سازمان تامین اجتماعی جلسه گذاشتیم و توضیحاتی ارائه کردیم، همچنین با وزارت بهداشت، بیمه سلامت، بیمه مرکزی و شورایعالی بیمه هم مکاتبه کردیم اما متاسفانه هیچ پاسخی نگرفتیم.!

براساس آمارها،سالانه سه هزارنفر درکشور براثر سوختگی فوت می کنند که این امر، ناشی از ناکار آمد بودن در جلوگیری و پیشگیری از امر سوختگی و صحیح نبودن فرآیند درمان است.

واقعیت این است که بهبود روند درمان بیماران سوختگی نیازمند حمایت جدی سازمان‌های بیمه‌گر است و پشتیبانی صحیح از این بیماران می‌تواند ریسک‌های بعدی برای فرد، خانواده و جامعه را کاهش دهد.

فراموش نکنیم که با توجه به اینکه آمار سوختگی در ایران بالاتر از آمار جهانی است نیاز است که تمام دستگاه‌ها در بخش آموزش و پیشگیری از سوختگی فعال‌تر و حساس‌تر عمل کنند.

 

ارسال نظر