شناسه خبر : 14651

۱۰ هزار دستیار پزشکی در حال تحصیل مشمول بیمه نیستند

10 هزار دستیار پزشکی در حال تحصیل مشمول بیمه نیستند

معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت از تلاش برای افزایش وام ودیعه مسکن دانشجویان علوم پزشکی خبر داد و گفت: مجموع وام ها بیش از ۵۰ درصد رشد داشته است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از مهر، سیماسادات لاری امروز سه شنبه ۱۴ بهمن در نشست خبری مجازی درباره فعالیت های حوزه دانشجویی و فرهنگی دانشگاه های علوم پزشکی و وزارت بهداشت گفت: در دوران کرونا دانشجویان علوم پزشکی همپای مدافعان سلامت زحمت بسیاری را متقبل شدند.

وی با اشاره به وام ها و تسهیلات برای دانشجویان علوم پزشکی گفت: وام های دانشجویی در حوزه وزارت بهداشت رشد ۵۰ درصدی داشته است و با منابعی که صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت پیش بینی کرده امیدواریم این میزان افزایش به ۶۰ درصد برسد.

تمرکز اصلی بر روی وام ودیعه مسکن دانشجویان

لاری افزود: برخی از وام ها به میزان ۶۰ تا ۷۰ درصد در مهرماه ۹۹ افزایش داشته اند اما تمرکز اصلی صندوق رفاه دانشجویان بر روی وام ودیعه مسکن است.

وی درباره وام دستیاری خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۴۵ میلیارد تومان سهم بودجه و ۱۵ میلیارد تومان سهم صندوق رفاه در  یکی از بانک ها سرمایه گذاری شده است که بتوانیم با این ۶۰ میلیارد تومان به دستیاران وام بدهیم. این وام به مبلغ ۱۵ میلیون تومان است که تاکنون توانسته ایم به نیمی از دستیاران وام بدهیم.

معاون فرهنگی دانشجویی وزارت بهداشت یادآور شد: تلاش کردیم این اعتبار ۶۰ میلیارد تومانی را به رقم ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش دهیم که تصویب شد و در سال آینده به همه دستیاران وام ۱۵ میلیون تومانی می دهیم. البته امسال هم سعی داریم با اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی که قرار است از سوی معاونت توسعه به ما داده شود به همه دستیاران وام دهیم.

وی افزود: تلاش می کنیم این اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان برای بیمه تامین اجتماعی و وام دستیاری همه دستیاران تخصیص یابد.

تعریف بسته بیمه تکمیلی برای دستیاران تخصصی پزشکی

لاری از تعریف بسته بیمه تکمیلی برای دستیاران تخصصی پزشکی خبر داد و گفت: در این بیمه تکمیلی موضوع دندانپزشکی، درمان های نازایی و سایر موارد مورد نیاز تعریف شده است.

وی درباره افزایش شاخص خوابگاه های متاهلی گفت: با وجود تلاش برای افزایش شاخص خوابگاه های دانشجویی در دانشگاه های علوم پزشکی هنوز این شاخص در خوابگاه های متاهلی مطلوب نیست و تنها ۲۰ درصد شاخص خوابگاه های منتاهلی را رشد داده ایم که بسیار ناچیز است. 

معاون وزیر بهداشت گفت: از همین رو قصد داریم وام ودیعه مسکن را افزایش دهیم. اکنون ۴.۱۴ میلیارد برای وام ودیعه مسکن اختصاص می یابد که تلاش داریم این میزان به ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد تا بتوانیم مبلغ بیشتری به دانشجویان متاهل وام دهیم ولی هنوز سرنوشت این ۱۰۰ میلیارد تومان در کمیسیون بودجه مشخص نیست.

وی درباره وام کارورزان و دانشجویان اینترن گفت: این دانشجویان اغلب تحت پوشش خانواده ها هستند اما باید ارزیابی دقیقی بکنیم که چه میزان از دانشجویان تحت پوشش بیمه هستند. در مورد دستیاران نیز از ۱۷ هزار دستیار پزشکی در حال تحصیل، ۷ هزار دستیار مشمول بیمه شدند.

بازگشایی خوابگاه ها و دانشگاه های علوم پزشکی به شرایط بیماری و استان بستگی دارد

لاری درباره شرایط بازگشایی خوابگاه ها و دانشگاه های علوم پزشکی در ترم بهمن ماه ۹۹ گفت: بازگشایی ها به شرایط بیماری و شرایط هر استان بستگی دارد و ما به رنگ بندی و استاندارد های موجود توجه داریم. آموزش اصلی به صورت مجازی است و بازگشایی تنها برای برنامه های آموزش کلینیکی و بالینی صورت می گیرد.

وی افزود: ابتدای موضوع کرونا چالش هایی برای تامین مواد ضد عفونی کننده در دانشگاه ها داشتیم اما اکنون این چالش حل شده است و برای همه دانشجویان مواد ضدعفونی و حفاظتی در دسترس است.

معاون وزیر بهداشت یادآور شد: در هر شرایطی که بازگشایی صورت گیرد اساس این است که حداقل در هر اتاق ۲ نفر باشند، غذاها در پک ارائه می شود و همه دانشگاه ها برای ایزوله کردن کرونا اتاق اختصاص داده اند. هر دانشجوی جدیدی که وارد خوابگاه می شود تست می دهد و هر دانشجویی که می خواهد به شهر خود برود هم تست می دهد و اگر منفی بود می تواند برود.

وی از اجرای برنامه «هم قدم» برای مشاوره مجازی در دوران کرونا در دانشگاه های علوم پزشکی خبر داد و گفت: برنامه های مشاوره ادامه یافت و غربالگری سلامت روان دانشجویان نیز در بستر مجازی صورت گرفت.

لاری از تاسیس باشگاه مجازی ورزشی در دانشگاه های علوم پزشکی خبر داد و گفت: این موضوع به اسم وزارت بهداشت ثبت شده است و فعالیت ورزشی دانشجویان در منزل ادامه یافت و فیلم های ضبط شده در المپیادهای ورزشی شرکت داده شد.

وی از چاپ سه کتاب بهداشت روان در حوزه رهایی از اضطراب، رهایی از استرس و هوش هیجانی خبر داد و گفت: ۴۵ هزار کتاب در دانشگاه های علوم پزشکی توزیع شده است.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت تاکید کرد: تلاش می کنیم که در مدتی که از دولت باقی مانده است منابع مالی طرح های نیمه کاره را تامین کنیم.

۶۰۰ نفر از دانشجویان خوابگاهی ابتلا به کرونا داشتند

وی در مورد میزان ابتلای دانشجویان علوم پزشکی به کرونا یادآور شد: ۲۴۰ هزار دانشجوی علوم پزشکی داریم که در یک طرح مشاوره از دانشجویان سئوال شد که آیا خودشان به کرونا مبتلا شده اند، آیا خانواده ها آنها به کرونا مبتلا شده اند و آیا از نزدیکان و خانواده کسی به علت کرونا فوت کرده است؟ که بیش از ۴۰ هزار دانشجو به این سئوالات پاسخ دادند.

لاری افزود: ۱۱ درصد اعلام کردند که خودشان مبتلا شدند، ۱۶ درصد ابتلای اعضای خانواده را اعلام کردند و ۵.۵ درصد فوتی کووید را اعلام کردند.

معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: همچنین از دانشجویانی که در خوابگاه ها حضور داشته اند و حدود ۶۰ هزار دانشجو بودند سئوال شد که در نهایت ۶۰۰ نفر از دانشجویان خوابگاهی ابتلا به کرونا داشتند اما تاکنون هیچ دستیار و دانشجویی را به علت کووید از دست نداده ایم. 

ارسال نظر