اختصاصی چابک آنلاین؛

کم کاری محیط زیست پای صندوق بیمه کشاورزی را به خسارت وحوش باز کرد

کم کاری محیط زیست پای صندوق بیمه کشاورزی را به خسارت وحوش باز کرد

جبران خسارات وارده از حمله وحوش به دامداران و کشاورزان در دستور کار مجلس قرار گرفت، سازمان محیط زیست اما از پرداخت خسارت‌های وارده امتناع کرده است.!

چابک آنلاین، زهرا نامداری، هرساله شاهد حمله حیوانات وحشی به افراد،‌ دام‌ها، مزارع و باغات هستیم و این کار موجب بروز خسارت‌هایی به کشاورزان و دامداران می‌شود.

به همین دلیل در قانون مقرر شده خساراتی که از ناحیه وحوش به افراد، باغات،‌مزارع وارد می‌شود با پوشش‌های بیمه‌ای جبران شود.

سازمان محیط زیست، هم موظف است خساراتی که به انسان‌ها، مزارع، باغات و دام‌ها توسط وحوش وارد می‌شود را جبران کند.

همواره این احتمال وجود دارد تا برخی افراد خسارت وارده از حمله حیواناتی مانند گرگ، پلنگ، یوزپلنگ و ... به احشام خود را تحمل نکرده و در برخی موارد با تله گذاری اقدام به از بین بردن گونه های جانوری ‌کنند.

واقعیت این است که خسارت و آسیب رساندن به دام و محصولات کشاورزی برای دامداران و کشاورزان  همواره یک دغدغه اقتصادی  است چراکه دام و محصولات کشاورزی ، سرمایه آنها به‌شمار می‌رود.

به همین روی قانونگذار درصدد جبران خسارت‌های وارده به کشاورزان و دامداران برآمده تا مانع از بین رفتن نسل این حیوانات هم بشود.

به همین منظور سازمان محیط زیست برای ارتقای شرایط حفاظتی گونه‌های در معرض خطر انقراض در کشور،رایزنی با بیش از 13 شرکت بیمه ای را برای اجرایی کردن مدل بیمه طراحی شده را در دستور کار خود قرارداد.

از اواخر سال 92 خسارت‌های وارده یوزپلنگ ایرانی و از اواخر سال 94 هم خسارت‌های وارده پلنگ ایرانی و گرگ به‌صورت داوطلبانه و در راستای مسئولیت اجتماعی تحت پوشش دو شرکت بیمه‌ای قرار گرفت.

در این مدت خسارت‌های وارد شده این وحوش نیز پرداخت شد.

هرچند که درحال حاضر تفاهم نامه سازمان محیط زیست با شرکت‌های بیمه ، منقضی شده و این سازمان به‌دلایلی آن را تمدید نکرده است.

به تازگی اما رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، اظهار کرده که سازمان حفاظت از محیط زیست براساس قانون صید و شکار باید هزینه‌ خسارت وارده به اراضی کشاورزی و دام  دامداران ناشی از حمله وحوش را پرداخت کند اما از انجام آن امتناع کرده است.

سیدجواد ساداتی‌نژاد، گفته که کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس در خصوص بررسی طرح الحاق یک ماده در زمینه پرداخت خسارت وارده به اراضی کشاورزی و دام  ناشی از حمله وحوش به قانون بیمه محصولات کشاورزی نشستی را برگزار کرده و کلیات آن به تصویب رسیده است. 

در این طرح مقرر شده تا تمام پوشش‌های بیمه‌ای در حوزه کشاورزی تحت پوشش صندوق بیمه محصولات کشاورزی لحاظ شود.

 در این بخش سازمان محیط زیست همه ساله به تناسب جمعیت، خسارات مربوط به حمله وحوش را نزد صندوق بیمه کشاورزی پرداخت کند و صندوق بیمه محصولات کشاورزی هم مکلف است  که خسارات ناشی از حمله وحوش را که به تأیید سازمان محیط زیست در استان مربوطه می‌رسد را پرداخت کند.

این طرح در کمیته مربوطه مورد بحث و بررسی و تصویب قرار گرفته و به زودی برای اقدامات بعدی در دستور کار صحن علنی مجلس قرار خواهد گرفت.

مدیرپژوهش انجمن یوزپلنگ ایرانی درگفت‌وگو با چابک آنلاین اظهارکرد در زمانی که خسارت وارده پلنگ ایرانی تحت پوشش بیمه قرار داشت انتقاداتی به نحوه پرداخت‌ خسارت‌ها وارده بود و همیشه دامداران از این مساله شکایت داشتند.

عطیه تک تهرانی، گفت: دام برای مردم محلی همه سرمایه آنها است و بیمه در کاهش تلفات آنها تاثیر چندانی نداشته و این مساله که چگونه ثابت کنند دام آنها را پلنگ زده همیشه برای آنها یک معضل بوده  است.

وی،تصریح کرد:پس از حمله حیوانات وحشی دامداران باید گزارش دهند و کارشناس  اداره کل، دام آنها را باید بازدید کند و زمانی که در یک جنگل یا ارتفاعات یک پلنگ به دامی حمله کرده باید محیط بانی باشد که تشخیص دهد این شکار توسط پلنگ بوده که این مسائل، بخشی از سختی های کار است.

تک تهرانی، افزود: در دنیا برای اینکه چگونه بتوانند دام خود را از گوشتخواران دور کنند  اتفاقات بهتری می افتد نه اینکه منتظر باشند خسارت وارد شد و بعد هزینه آن را  بدهند.

همواره از بیمه به‌عنوان یک پوشش  حمایتی در جبران خسارات وارده به کشاورزان و دامداران یاد شده  اما مدیریت ریسک یکی از مهمترین بخش‌های کنترل خسارات به شکلی بهتر است و برای کاهش خسارت‌های پرداختی کارهای پیشگیرانه هم  می توان انجام داد.

باید دید که با واگذاری مسئولیت پرداخت خسارات وارده از حمله وحوش به صندوق بیمه محصولات کشاورزی مشکلات دامداران و کشاورزان در این خصوص حل خواهد شد یا خیر؟

 

ارسال نظر