ضریب نفوذ صنعت بیمه دراستان تهران ۴.۴ درصد است

ضریب نفوذ صنعت بیمه دراستان تهران  ۴.۴ درصد است

صنعت بیمه یکی از بخش‌های حیاتی در اقتصاد کلان و بازارهای مالی، جایگاه خود را در استان تهران با تولید بیش از ۴۰ درصد از حق بیمه کل کشور تثبیت کرده‌است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، یکی از آثار و دستاوردهای توسعه اقتصادی تهران و پایتختی آن در عرصه فعالیت های مالی و اقتصادی، رشد صنعت بیمه در این استان است؛ هرچند صدور بیمه نامه‌های کلان و با ابعاد ملی از سوی شرکت های بیمه در مرکز کشور را نمی توان بر این امر بی تاثیر دانست.

از سوی دیگر رتبه نخست جمعیت ساکن در استان تهران و نیز رتبه نخست پلاک گذاری و تردد خودروها و وسایل نقلیه در این استان سبب شده تا بخش اعظمی از حق بیمه تولیدی از بیمه نامه های شخص ثالث و درمان در این استان متمرکز شود که خود به توسعه صنعت بیمه در این استان دامن زده است.

منظور از صنعت بیمه در این گزارش، بیمه نامه هایی است که شرکت های بیمه بازرگانی به صورت سالیانه صادر می کنند و بیمه های اجتماعی و پایه درمان را شامل نمی شود؛ تعداد شرکت های بیمه بازرگانی در ایران به ۳۳ شرکت می رسد که مجوز فعالیت خود را از بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران دریافت می کنند و در رشته های بیمه اموال، اشخاص و مسوولیت اقدام به فروش بیمه نامه به متقاضیان می کنند.

بر اساس سالنامه آماری بیمه مرکزی که آذرماه هر سال منتشر و جزئیات و شاخص های صنعت بیمه را ترسیم می کند، سهم استان تهران از کل حق بیمه تولیدی ۴۱.۰۳ درصد و سهم آن از کل خسارت های پرداختی ۳۶.۷۵ درصد برآورد شده است.

157854787

این را باید متذکر شد که سهم استان تهران از جمعیت کل کشور ۱۶.۶۱ درصد و سهم آن از تولید ناخالص داخلی در صنعت بیمه ۲۳.۶۳ درصد محاسبه شده است.

با این اوصاف در سال ۹۸ در استان تهران سرانه حق بیمه به رقم ۱۷.۹ میلیون ریال و ضریب نفوذ صنعت بیمه ۴.۴ درصد بوده است؛ این در حالی است که ضریب نفوذ بیمه در کل کشور حدود ۲.۲ درصد ارزیابی می شود.

157854788

نگاهی به سهم شرکت های بیمه از بازار بیمه‌گری استان تهران نیز گویای آن است که شرکت بیمه ایران به عنوان تنها شرکت بیمه دولتی کشور با ۳۳.۷۸ درصد یک سوم بازار استان تهران را نیز در اختیار دارد و شرکت‌های آسیا، البرز و دانا در رده های بعدی قرار دارند.

یکی از نکاتی که سبب توسعه صنعت بیمه در استان تهران شده به طوری که ضریب نفوذ این صنعت را به ۲ برابر میانگین کشوری رسانده، پراکندگی شبکه فروش بیمه نامه در این استان است.

طبق آمارها در استان تهران ۱۴ هزار و ۶۱۲ نمایندگی فعال شرکت بیمه وجود دارد اما خراسان رضوی با فاصله بسیار زیاد و برخوردار بودن از ۶ هزار و ۳۶۴ نمایندگی در رتبه دوم قرار دارد.

البته این نکته را هم باید گفت که به همان میزان که تولید حق بیمه در استان تهران با اختلاف فاحشی نسبت به سایر استان ها پیشتاز است، در پرداخت خسارت هم رتبه نخست را دارد؛ برای نمونه نسبت خسارت در رشته بیمه شخص ثالث که بیمه‌ای اجباری است، به ۱۰۸ درصد می رسد.

157854789

ارسال نظر