شناسه خبر : 14567

راهنمایان گردشگری تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند

راهنمایان گردشگری تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند

رئیس کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور گفت: راهنمایان گردشگری در سال ۱۴۰۰ تحت پوشش بیمه قرار خواهند گرفت.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایلنا، پس از ۲۰ سال چشم‌انتظاری، راهنمایان گردشگری تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار خواهند گرفت. منبع مالی این بیمه از محل ردیف ۱۴ تبصره ۱۴ از برنامه بودجه ۱۴۰۰ تامین خواهد شد.

محسن حاجی سعید (رییس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور) در ارتباط با بیمه راهنمایان گردشگری گفت: به طور راهنمایان گردشگری در سال ۱۴۰۰ تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند مگر اینکه حادثه‌ای پیش‌بینی نشده اتفاق بیافتد. افرادی که متقاضی بیمه راهنمایان گردشگری هستند، باید چند ویژگی داشته باشند. کانون انجمن‌های گردشگری، جلساتی با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار کردیم و درباره محدودیت بیمه گردشگران به نتایجی رسیدیم.

او ادامه داد: به منظور جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی از این بیمه و برخورداری بودن گردشگران واقعی از این بیمه، محدودیت‌هایی را مطرح کردیم. محدودیت‌ها به این شکل است که، گردشگر نباید در سالهای ۹۸ و ۹۹ تحت پوشش بیمه اجباری تامین اجتماعی قرار گرفته باشد یعنی اینکه در کارگاهی اشتغال نداشته باشد. دوم محدودیت، حداقل سابقه کاری است، گردشگر باید سه سال سابقه اشتغال داشته باشد. محدودیت سنی نیز مثل دیگر بیمه‌های تامین اجتماعی درنظر گرفته شده است. گردشگرانی که بیشتر از ۵۰ سال دارند، تحت پوشش بیمه راهنمایان گردشگری قرار نخواهند گرفت. 

 

پوشش بیمه‌ای راهنمایان گردشگری اتفاق می‌افتد مگر اینکه اتفاق پیش مدیران کانون و دولت در اجرای پوشش بودجه بیمه‌ای سال ۹۹ تعجیل کند و ما راهنمایان گردشگری را در یک ماه آینه بیمه کنیم و استمرار بیمه در سال ۱۴۰۰ ادامه داشته باشد. 

حاجی‌سعید شرح داد: در اواخر دهه هفتاد، انجمن صنفی راهنمایان گردشگری تشکیل شد. از زمان تشکیل انجمن تا به امروز، راهنمایان گردشگری بیمه تامین اجتماعی را مطالبه می‌کردند اما مطالبات آن‌ها نادیده گرفته می‌شد. راهنمایان گردشگری جزو اقشار خاص جامعه هستند و به نگاه‌های حمایتی دولت نیاز دارند. منظور دولت از اقشار خاص، گروه‌های ضعیف جامعه هستند. گروه‌هایی که به واسطه شغل خود آسیب‌پذیر هستند، مورد توجه قرار نگرفته‌اند. 

حاجی‌سعید گفت: شغل راهنمایان گردشگری فصلی و حضور آن‌ها در این صنعت کشور لازم و ضروری است. ساماندهی راهنمایان گردشگری با کارگران دیگر متفاوت است به دلیل اینکه مشاغل دیگر کارفرمای ثابت و مشخصی دارند اما راهنمایان گردشگری مشمول این موضوع نیستند. راهنمایان گردشگری توسط یک گردگشر یا مجموعه گردشگری به صورت روزمزد یا ساعتی استخدام می‌شوند. یکی دیگر از مشکلات این گروه شغلی این است که از امتیاز حق کنسلی برخرودار نیستند و در صورت کنسل شدن تور، هیچ خسارتی دریافت نمی‌کنند. 

رییس کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور تصریح کرد: وقتی بحرانی در کشور به وجود می‌آید، بخشی از نیروی کار شاغل در صنعت گردشگری، شغل خود را رها می‌کنند. بحران حال حاضر یعنی کرونا، آسیب جدی به این صنعت وارد کرده است و بخش عظیمی از گردشگران بیکار شده یا تغییر شغل داده‌اند. این روزهاریال وضعیت صنعت گردشگری مناسب نیست و راهنمایان گردشگری نیاز به دلگرمی داشتند. در این هفته، بیمه راهنمایان گردشگری مورد توجه مجلس قرار گرفت و باعث دلگرمی این گروه شغلی شد. 

حاجی‌سعید افزود: در گذشته، دولت برخی از مشاغل خاص را تحت پوشش بیمه قرار داده بود و برخورداری مختص راهنمایان گردشگری نیست. جامعه آماری راهنمایان گردشگری کوچک است و هزینه زیادی بر دولت تحمیل نخواهد کرد. سهم دولت برای بیمه راهنمایان گردشگری مورد ابهام قرار گرفته بود به همین دلیل، سازمان برنامه و بودجه، ردیف بودجه بیمه گردشگران را حذف کرده بود. حذف بودجه راهنمایان گردشگری سبب شد که ما به عنوان نمایندگان راهنمایان گردشگری، موضوع را از طریق مجلس پیگیری کنیم.

 

ارسال نظر