شناسه خبر : 1435

نگاه به صنعت بیمه عمر؛

بیمه عمرنیازمند دقت بیشتر

بیمه عمرنیازمند دقت بیشتر

قراردادهای بلندمدت همیشه به هوشمندی و شناخت کافی از بازار نیازمند است حال اگر این بازار، بازار بیمه باشد، درجه هوشمندی و شناخت باید دو چندان باشد.

به گزارش چابک آنلاین، بنگاه داری بیمه ها در قراردادهای بلند مدت مانند بیمه عمر، نسبت به سایر بیمه ها بعضا محافظه کارانه تر است  به خصوص در کشوری مانند ایران که شفافیت مالی و عملیاتی عنصری کمیاب محصوب می شود و ضوروت توجه به این مقوله انرژی چند برابر نیز از منادیانش می گیرد.

وقتی صحبت از بنگاه داری مالی می شود؛ ناخودآگاه به سمت موسسات مالی و اعتباری می رویم که البته در سال های اخیر بی حاشیه و بدون دردسر هم نبوده اند. اما داستان در حوزه بیمه عمر کمی متفاوت تر بوده است. آن چیزی که در طول این سالها تحت عنوان بیمه عمر ترویج و فروخته شده است، بیشتر از آنکه به بیمه عمر شباهت داشته باشد، به اوراق قرضه شباهت دارد.  یکی از موارد استفاده اساسی از بیمه عمر و تشویق به خرید آن، جمع آوری نقدینگی از سطح جامعه است. اما هر ابزار مالی که به نوعی بتوان نام سیاست مالی بر آن نهاد، اگر درست  و به جا استفاده نشود، موجب انحراف منابع می شود.

بیمه عمر بخاطر شرایطی که دارد، نیازمند اینست که از سوی کارشناسان حوزه بیمه با دقت و ژرف نگری بیشتری بررسی شود؛ شرایطی مانند نوع قرارداد، شخصی که بیمه عمر را خریداری می کند،مقررات خاصش.

اما این نوع قرارداد نواقصی نیز دارد.ای کاش شورای عالی بیمه یک مقررات‌زدایی اساسی و مقررات‌گذاری اصولی را در کلیه آئین‌نامه‌های مربوط به بیمه عمر داشته باشد تا کمتر شاهد تعارض مقررات موجود و کاستی در ضوابط باشیم. البته جای تامل نیز دارد که ای کاش بیمه مرکزی از یک طرف حافظ حقوق بیمه‌گذاران و بیمه‌شدگان باشد و از طرف دیگر به خاطر اتکایی اجباری در عملیات بیمه‌گران ذینفع شود.

در خاتمه به نظر می رسد شرکت هایی که می بایست بیمه عمر را بفروشند باید یک سری شروط را رعایت کنند، اول اینکه حساب بیمه عمر را از حساب سایر رشته ها مانند بیمه آتش سوزی یا شخص ثالث جدا کنند و مهمتر از همه اینکه حسابداری و اسناد مربوطه را به صورت شفاف و جدا از سایر رشته های بیمه ای نگهداری کنند. چرا که در غیر این صورت  حتی اگر درجه توانگری شرکت بیمه گذار بالا باشد، ولی حساب های عمر از سایرین جدا نباشد، در اینصورت ادامه فعالیت شرکت بیمه با شائبه ها و تردیدهای فراوان روبرو خواهد شد و سرمایه های افراد نیز از بین خواهد رفت.

 

 

ارسال نظر