شناسه خبر : 14279

بیمه برای هر راس گوسفند ۲.۵ تا ۳.۲ میلیون تومان غرامت می‌دهد

بیمه برای هر راس گوسفند  ۲.۵ تا ۳.۲ میلیون تومان غرامت  می‌دهد

مشاور صندوق بیمه کشاورزی گفت: بیمه کشاورزی به منظور حمایت از تولید داخلی برای هر راس گوسفند بیمه شده ۲.۵ تا ۳.۲ میلیون تومان غرامت پرداخت می کند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا،«رامین امینی زارع» افزود: پرورش دام سبک در کشور، علاوه بر تامین پروتئین دامی مرغوب گوشت قرمز، فرآورده‌های لبنی، نساجی، پوست و چرم، اشتغال‌زایی خوبی را در صنعت پرورش دام فراهم آورده است.

وی اظهار داشت: پرورش دام سبک (گوسفند و بز) همچون سایر فعالیت‌های بیولوژیک، دارای ریسک‌های بی شماری است که نتیجه رخداد آنها از دست رفتن سرمایه دامی کشور و زیان دامداران و در نهایت کاهش سرانه پروتئین مرغوب و محصولات وابسته است که می‌تواند تنش و تکانه‌های اقتصادی در بازار مصرف ایجاد کند.

مشاور صندوق بیمه کشاورزی تصریح کرد: ریسک‌های بی شمار این بخش مهم از صنعت دامپروری که پیشینه‌ای چند هزار ساله و نوستالژیک در کشور دارد، در جهان امروز قابل مدیریت است.

وی ادامه‌داد: یکی از مهم‌ترین ابزارهای مدیریت ریسک مورد تایید و تاکید فائو (FAO) و نهادهای بین‌المللی، سازوکار مشارکتی بیمه کشاورزی است که در زمینه مدیریت ریسک‌های مالی در بخش کشاورزی بسیار سودمند است.

امینی زارع افزود: براساس این سازوکار، با مشارکت بیمه‌گذاران در حق بیمه های تولیدی، با افزودن حق بیمه سهم دولت (که همواره سهمی بیش از نیمی ازکل حق بیمه را در برداشته است) و تجمیع آن در صندوق بیمه‌ای پویا،در هنگام رخداد خطرها، امکان جبران خسارت به صورت نظام‌مند، فراهم است و جامعه بیمه گذاران غرامت خود را دریافت می‌کند و می‌تواند به فعالیت ارزشمند خود در این صنعت ادامه دهد که ثمره آن سیاست فراسودمندی است.

وی تصریح کرد: اگر به سال زراعی حاضر که سال پایانی سده ۱۴ و نخستین سال سده پانزدهم خورشیدی را در بر می‌گیرد نگاهی داشته باشیم، سبد متنوع بیمه‌ای را در زیر بخش دامپروری و به‌طور خاص رشته بیمه دام سبک مشاهده می‌کنیم.

مشاور صندوق بیمه کشاورزی اضافه کرد: خطرات تولید صنعت دامپروری از بروز بیماری ها در عرصه های صنعتی، روستایی و عشایری تحت پوشش دو نوع بیمه پایه و تکمیلی قابل جبران است.

وی، خطرات تحت پوشش بیمه پایه را بیماری ها و حوادث قهری برشمرد و افزود: بیماری ها شامل بروسلوز، آبله، اکتیما، طاعون نشخوار کنندگان کوچک، هاری، تب برفکی، شاربن و بیماری نوپدید و بیماری بازپدید می شود.

امینی زارع  ادامه داد: خطرات تحت پوشش بیمه پایه برای حوادث قهری شامل صاعقه، سیل در اثر طغیان رودخانه ­ها (تلف شدن دام ها در اثر بالا آمدن آب رودخانه ­ها)،  زلزله (تلف شدن دام در اثر تخریب و آوار شدن آغل، ریزش کوه، تخریب راه و پل)، یخ زدگی و سرمای شدید (تلف شدن دام ها در اثر سرمای نامتعارف و کم سابقه) و تخریب آغل، ناشی از عوامل قهری و طبیعی می شود.

وی درباره خطرات تحت پوشش بیمه تکمیلی، گفت: در این نوع بیمه عواملی همچون آنتروکسمی، پرت شدن از کوه، حمله وحوش، ذات الریه فوق حاد یا پنومونی آنزیئوتیک، سالمونلوز، شاربن علامتی، مارگزیدگی و نفخ کفی را شامل می شود.

وی اضافه کرد: نکته جالب آن که حق بیمه ها هم جذابیت خوبی در بین دامداران و عشایر کشور دارد، به‌طوری که در جدول تعرفه های حمایتی بیمه کشاورزی مشاهده می شود در قبال پرداخت مبلغی کمتر از ۶ هزار تومان، در صورت تلف شدن دام در اثر یکی از عوامل یادشده طی یک سال خورشیدی بیش از ۴۰۰ برابر یعنی مبلغ  دو میلیون و۴۶۴هزارتومان در وجه دامدار پرداخت می شود  که این مبلغ در مورد گوسفندهای پر تولید تا سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش می یابد.

مشاور صندوق بیمه کشاورزی گفت:  پرداخت مبلغی حدود ۲۴۰ میلیارد تومان در دهه اخیر، به طور صرف  برای جبران خسارت پرورش‌دهندگان گوسفند و بز که با دوراندیشی برای گله خود بیمه نامه تهیه کرده بودند، نقش مهمی در ادامه فعالیت این کنش ارزشمند در این صنعت داشته است.

امینی زارع اضافه کرد: علاوه بر دام سبک، ۴۲ فعالیت در زیربخش زراعت، ۴۶ فعالیت در زیربخش باغبانی، ۱۷ فعالیت در زیربخش دام، ۱۰ فعالیت طیور، ۱۰ فعالیت منابع طبیعی، ۲۴ فعالیت در زمینه بیمه تنه درختان و ۱۱ فعالیت در زیر بخش آبزی پروری از پوشش حمایتی بیمه دیجیتال کشاورزی در کشور برخوردارند.

سالیانه نزدیک به ۱.۵ میلیون کشاورز تحت پوشش صندوق بیمه کشاورزی قرار دارند و نظام بیمه کشاورزی، طیف گسترده ای از ریسک های رایج بخش از جمله سیل، خشکسالی، سرما و یخبندان و بیماری های دام و طیور را زیر پوشش حمایتی خود دارد.

 

  • ناشناس

    دام من بیمه تکمیلی داشت به دلیل یکی از عوامل مندرج در بیمه مرد بیمه یک ریال هم نداد

ارسال نظر