شناسه خبر : 14267

اختصاصی چابک آنلاین؛

خداحافظی بیمه‌نامه با پلنگ در ایستگاه محیط زیست

خداحافظی بیمه‌نامه با پلنگ در ایستگاه محیط زیست

سازمان حفاظت محیط زیست بیمه‌نامه پلنگ ایرانی را تمدید نکرد؛حامیان محیط زیست همچنان نگران افزایش تلفات این گونه جانوری درمعرض خطر انقراض!

چابک آنلاین، زهرا نامداری، پلنگ ایرانی به‌عنوان گونه جانوری بومی غرب آسیا  در فهرست جانوران «در معرض خطر انقراض» قرار دارد.

طبق برآوردی که در سال 2005 انجام شد کمترازهزارو 300 پلنگ درگستره‌ای شامل قفقاز، ترکمنستان، جنوب روسیه، پاکستان، افغانستان و ایران زیست می‌کنند.

به گفته کارشناسان، حداقل ۶۰ تا ۷۰ درصد جمعیت پلنگ ایرانی در داخل مرزهای ایران به سر می‌برند.

به همین دلیل ایران مهم‌ترین زیستگاه این گونه جانوری درغرب آسیا به شمار می‌رود.

شکارچیان غیر مجاز ، به‌تنهایی تهدید این گونه جانوری در معرض خطر انقراض نیستند چراکه فقدان طعمه‌های طبیعی درزیستگاه‌ها باعث شده تا این گونه جانوری به نزدیکی روستاها آمده تا گاو، گوسفند ویا بز شکار کند.!

این احتمال  وجود دارد تا برخی افرادبابت  خسارت وارده از حمله پلنگ به احشام خود را تحمل نکرده و دربرخی موارد با تله گذاری اقدام به ازبین بردن این گربه‌سان ارزشمند ‌کنند.

کارشناسان معتقدند که با فرهنگ‌سازی و آموزش ، می‌توان از انقراض گونه‌های درمعرض خطر انقراض جلوگیری کرد.

هرچندکه عده‌ای دیگر معتقدند که فرهنگسازی به‌تنهایی نمی‌تواند مشکل را برطرف کند.

واقعیت این است که خسارت و آسیب رساندن به دام و محصولات کشاورزی برای دامداران و کشاورزان  همواره یک دغدغه اقتصادی  بوده چراکه دام و محصولات کشاورزی ، سرمایه آنها به‌شمار می‌رود. 

برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد زمانی‌که کشاورزان و دامداران ازجبران به‌موقع خسارت وارده ناشی از حمله حیات وحش به محصولات و دام‌های خود مطمئن باشند، تله‌گذاری را فرا موش خواهند کرد.

زیرا با گزارش این موارد و پس از اثبات حادثه توسط کارشناسان رسمی، خسارت آن‌ها جبران خواهد شد.

سال 1394 بود که علی تیموری، مدیرکل وقت حفاظت و مدیریت شکار و صیدسازمان حفاظت محیط زیست، اعلام کرد که به‌منظور ارتقای شرایط حفاظتی گونه‌های در معرض خطر انقراض در کشور،رایزنی با بیش از 13 شرکت بیمه ای را برای اجرایی کردن مدل بیمه طراحی شده در دستور کارخود قرارداده است.

در اواخر سال 1394 بود که شرکت بیمه ما به عنوان شرکتی نوپا درصنعت بیمه به‌صورت داوطلبانه ودر راستای مسئولیت اجتماعی ،اقدام به صدور بیمه نامه جامع پلنگ ایرانی کرد.

بیمه نامه پلنگ برای اولین بار در دنیا اجرایی ‌شد و این اقدام شرکت بیمه ما در آن زمان موجب تحسین معاون دبیر کل سازمان ملل و مدیر اجرائی برنامه محیط زیست ملل متحد قرار گرفت.

بیمه نامه جامع پلنگ ایرانی موضوعات اصلی خسارات دام اهلی ناشی ازحمله پلنگ و یا گرگ و موارد احتمالی آسیب‌های جسمی را پوشش می‌داد.

پس از این قراردادشرکت بیمه ما تمام خسارت‌های وارده پلنگ ایرانی را پرداخت می‌کرد.

به‌طوریکه سال گذشته این شرکت بیمه‌ای اعلام کرد که تا آذر ماه سال 1397 و در چارچوب تفاهم نامه مشترک سازمان حفاظت محیط زیست،بیش از یک میلیارد تومان در حوزه بیمه پلنگ ایرانی توسط شرکت "بیمه ما" به صندوق ملی محیط زیست پرداخت شده است.

به تازگی اما یک متخصص اکولوژی ومدیریت حیات وحش گفته که تفاهم نامه سازمان حفاظت محیط زیست و شرکت بیمه ما در سالجاری منقضی شده و سازمان حفاظت محیط زیست آن را به‌دلایلی تمدید نکرده است.!

عبدالله سالاری، بیمه نبودن خسارت‌های ناشی از حمله پلنگ ایرانی را یکی از عوامل افزایش تلفات اخیر این گونه جانوری در معرض خطر انقراض دانسته و تاکید کرده که اگر جبران به‌موقع خسارات ناشی از صدمات حیات وحش تضمین شود دیگر شاهد چنین مواردی نخواهیم بود.

ناگفته نماند که شرکت بیمه ما 3 سال متوالی بدون دریافت هیچ‌گونه حق بیمه‌ای و به‌صورت اجتماعی، خسارت‌های ناشی از حمله پلنگ ایرانی را تحت پوشش بیمه قرار داده بود.

گفته می‌شودکه سازمان محیط زیست بابت قرارداد سال‌های گذشته بیمه نامه جامع پلنگ ایرانی بین این سازمان و شرکت بیمه ما به تعهدات خود عمل نکرده است.

تردیدی نیست که پلنگ ایرانی به‌عنوان یکی از گنجینه‌های ارزشمند حیات وحش برای دچار نشدن به سرنوشت ببر مازندران  و یا شیر ایرانی که گفته می شود سالها منقرض شدند نیازمند تلاشی مضاعف برای بقاست.

 

ارسال نظر