شناسه خبر : 14215

اختصاصی چابک آنلاین؛

سهم بیمه راهنمایان گردشگری از بودجه سال آینده؛ صفر!

سهم بیمه راهنمایان گردشگری از بودجه سال آینده؛ صفر!

درشرایطی که ویروس کرونا بیشترین آسیب‌ها رابر پیکره صنعت گردشگری کشور وارد کرد و راهنمایان گردشگری به عنوان جزئی از این زنجیره بیکار شدند، برقراری پوشش بیمه‌ای این قشر در سال ۹۹ نه تنها در ابهام باقی مانده بلکه بودجه پوشش بیمه‌ای سال۱۴۰۰ آنها نیز حذف شد.!

چابک آنلاین، زهرا نامداری، صنعت گردشگری حدود ۱۰ درصددرآمد ناخالص اقتصاد جهان را به خود اختصاص داده و در رتبه پنجم در بین صنایع برتر جهان قراردارد.

صنعت گردشگری در دنیا پس از شیوع ویروس کرونا میلیاردها دلا ضرر دید، چراکه بیشتر کشورهای جهان مجبور شدند برای مهار همه گیری ویروس کرونا محدودیت‍‌هایی را اعمال کنند.

صنعت گردشگری در ایران هم در واپسین ماه‌های سال ۹۸ ونیمه نخست سال ۹۹ با کرونا وارد شرایط ویژه‌ای شد به‌طوریکه کارشناسان تا 5 ماه پس از ظهور این بیماری، از خسارت ۱۱۸ هزار میلیارد ریالی این بیماری به صنعت گردشگری کشور خبر دادند.

بنابراعلام کمیسیون گردشگری و کسب و کارهای وابسته اتاق بازرگانی ایران پس از شیوع کرونا در کشور، تا مهر ماه 99 حدود ۹۷درصد کسب و کارهای وابسته به گردشگری ایران تعطیل شد.

حتی در شش ماهه نخست سال ۹۹ به نسبت شش ماهه نخست سال ۹۸ صنعت گردشگری ایران، با کاهش 50 درصدی گردشگر بخش سلامت روبرو بود.

درواقع تنها ۱۵۰ هزار نفر گردشگر سلامت وارد کشور شدند.

در چرخه صنعت گردشگری کشور اما، راهنمایان گردشگری به عنوان فعالان این بخش که مجوز فعالیت‌های خود را از وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دریافت کرده‌اند بیشترین آسیب را دیدند.

راهنمایان گردشگری، تحت نظر معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فعالیت می کنند و بنابراعلام این وزارتخانه باشیوع کرونا نزدیک به 13 هزار راهنمای گردشگری در ایران شغل خود را از دست دادند.

نکته قابل تامل اینکه راهنمایان گردشگری کشور با وجود بیکاری پس از شیوع کرونا، به دلیل نداشتن کارفرمای مشخص از بیمه بیکاری برخوردار نشدند.

درواقع این گروه فاقد بیمه بوده و برخی نیز خویش فرما هستند.

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور، بیمه راهنمایان گردشگری را یکی از مسائل مهمی دانسته که در سال‌های اخیر با جدیت از سوی وزارت گردشگری پیگیری شده است اما با توجه به شاخص‌ها و تعاریفی که سازمان تامین اجتماعی برای پرداخت حق بیمه تعریف کرده، همواره با موانع جدی روبه‌رو بوده است.

"ولی تیموری"، افزوده: به‌دنبال پیگیری‌های بعمل آمده در سال جاری بیمه دو هزار نفر از راهنمایان گردشگری در بودجه سال ۱۳۹۹گنجانده و مقرر شد تا از محل اعتبارات هدفمندی یارانه‌ها و در قالب کمک به گروه‌های خاص، راهنمایان گردشگری نیز از این امتیاز بهره‌مند شوند.

با این وجود ، به نظر‌می‌رسد که مساله پوشش بیمه‌ای راهنمایان گردشگری در سال 99 نه تنها در هاله ای از ابهام باقی مانده بلکه بودجه پوشش بیمه‌ای سال 1400 این قشر نیز حذف شده است.!

به‌تازگی احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی، از عدم اجرا و حذف بودجه پوشش بیمه‌ای راهنمایان گردشگری در بودجه 1400 توسط دولت خبر داده و گفته این مساله در شرایطی که راهنمایان گردشگری به‌ واسطه شیوع اپیدمی ویروس کرونا در بدترین شرایط کاری خود بسر می‌برند، قابل قبول نیست.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور، به چابک‌آنلاین گفت که همچنان روند اجرایی شدن موضوع بیمه سال 99 راهنمایان گردشگری زمانبر شده است.

محسن حاجی‌سعید، افزود: در جلسات مختلفی که با وزارت گردشگری، وزارت کار، سازمن تامین اجتماعی، سازمان برنامه و بودجه و مجلس داشته ایم، تقریبا موضوعاتی که در آنها، از دید سازمان‌های مربوطه ابهام وجودداشت برطرف شده و امیدواریم تا یک ماه و نیم آینده موضوع بیمه راهنمایان گردشگری محقق شده و برای اولین بار پیاده‌سازی و اجرایی شود.

وی، در خصوص حذف بودجه پوشش بیمه‌ای راهنمایان گردشگری در بودجه 1400، گفت: به‌ ظاهر به‌واسطه ابهامی که در سهم دولت در بوجه بیمه‌ای راهنمایان گردشگری وجود داشته، سازمان برنامه و بودجه در تصمیمی یک سویه و بدون گرفتن نظر مشورتی سازمان گردشگری و دولت این تصمیم را گرفته و به‌نظر رسید موضوع مشخص نشدن رقم بودجه برقراری راهنمایان گردشگری یک سهل انگاری بوده است.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور، ادامه داد: در رایزنی‌هایی که با معاونت گردشگری و وزیر مربوطه انجام شد، موضوع افزودن بودجه پوشش بیمه‌ای راهنمایان گردشگری را به عنوان پیشنهادات مطرح کردند اما تا این لحظه این اتفاق نیافتاده است.

حاجی‌سعید، افزود: رایزینی‌هایی با نمایندگان مجلس انجام شده و نگاه همه حمایتی است و اگر اتفاق خاصی برای تایید بودجه نیافتد موضوع اضافه شدن پوشش بیمه‌ای راهنمایان گردشگری در بودجه 1400باید جزو پیشنهادات باشد.

وی، اولین مشکل بزرگ راهنمایان گردشگری را عدم وجود نگاه واقع بینانه به این قشر عنوان کرد و گفت: شناخت درستی از این زنجیره وجود ندارد و برخی از مسئولین فکر می‌کنند راهنمایان گردشگری مشکل معیشتی، شغلی و بیمه‌ای ندارند.

حاجی‌سعید، بابیان اینکه" میانگین میزان فعالیت ماهانه راهنمایان گردشگری 12 روز است."، گفت: راهنمایان گردشگری درآمد خود را از آژانس‌های مسافرتی دریافت می‌کنند و به‌صورت ارزی نیست اما مسئولان درآمد راهنمایان گردشگری را در سطح عالی می‌بینند.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور،اظهارکرد: زمانی که گردشگری در کشور آسیب می‌بیند ضعیف‌ترین قشر این صنعت راهنمایان گردشگری هستند که نمی‌توانند از عهده مخارج معیشتنی خود هم برآیند.

حاجی‌سعید، معیار دولت برای شناسایی راهنمایان گردشگری را اشتباه دانست و توضیح داد: براساس آمار صدور کارت تعداد راهنمایان گردشگری13 هزار کارت است اما تمام این افراد راهنمایان گردشگری کشور محسوب نمی‌شوند زیرا برخی از آنها بیش از 4 سال است که کارت خود را تمدید نکرده‌اند بنابراین ملاکی که دولت دارد برای شناسایی تعداد راهنمایان دارد(تعداد کارت) درست نیست.

وی، تصریح کرد که: براساس آخرین بازبینی‌های انجام شده حدود 4 هزار 500  نفر راهنمای فعال و نیمه فعال وجود دارد و از بین این افراد تعدادی 2 شغله هستند و نزدیک به 2 هزار نفر از آن‌هادر کشور تنها مشغول به راهنمایی گردشگری هستند.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور، از نمایندگان مجلس خواست تا به صنعت و راهنمایان گردشگری نگاهی حمایتی داشته باشند چراکه این صنعت در صورت حمایت به‌موقع می‌تواند در آینده اقتصادی کشور جدای از مساله ویروس کرونا تاثیر گذار و ارزآور باشد.

حاجی‌سعید اذعان داشت که پس از شیوع ویروس کرونا میزان گردشگری ورودی کشور تقریبا به صفر رسیده و فقط تعدادی گردشگر در مرحله بسیار محدودی ویزای گردشگر سلامت دریافت کردند که برای درمان بود یعنی صنعت گردشگری به واسطه عدم صدور ویزای توریستی به صفر رسیده.

وی، بیان‌کرد: طبق قوانین سازمان تامین اجتماعی، راهنمایان گردشگری به واسطه اینکه کارفرمای ثابتی ندارند نمی‌توانند تحت پوشش بیمه‌ای قرار بگیرند تا بیمه بیکاری به آنها تعلق بگیرد بنابراین در شرایط شیوع ویروس کرونا هم امکان دریافت بیمه بیکاری برای آنها نیست.

پس از شیوع ویروس کرونا در جهان، بسیاری از کسب‌وکارها دچار آسیب و تعطیلی شد و بی‌شک در این بین صنعت گردشگری از جمله نخستین مشاغلی است که با وقوع کرونا بیشترین آسیب را دید. 

معلوم نیست ویروس کرونا چه زمانی سایه سنگین خود را از روی صنعت گردشگری کشور برمی‌دارد، اما بی‌شک راهنمایان گردشگری به‌عنوان سفیران فرهنگی کشور نیاز به حمایت هرچه بیشتر دولت در بخش پوشش‌های بیمه‌ای و برقراری بیمه بیکاری دارند.

 

ارسال نظر