لایحه‌ تغییر فرمول تعیین خسارت به بهارستان رفت

لایحه‌ تغییر فرمول تعیین خسارت به بهارستان رفت

رییس کل بیمه مرکزی اظهار داشت: در بحث بیمه و پرداخت خسارت ما به خودروی متعارف و غیرمتعارف اعتقادی نداریم و این موضوع را در قالب لایحه به مجلس ارسال کردیم و تغییر میزان پرداخت‌ها در مجلس در دست بررسی است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایلنا، تقریبا از سه سال گذشته با تصویب قانون جدید بیمه شخص ثالث، نحوه پرداخت خسارت تغییر کرد و مبنا تعیین خسارت خودروهای متعارف و غیرمتعارف تعیین شد. طبق قانون جدید، خودروی متعارف، خودرویی است که قیمت آن کمتر از ۵۰ درصد دیه کامل مرد مسلمان در ماه حرام در آن سال (در حال حاضر 440 میلیون تومان است) باشد و خودرویی که قیمت آن بیشتر از این حد باشد نامتعارف محسوب می‌شود.

بنابراین خودروهایی که تا سقف 220 میلیون تومان باشند متعارف و بالاتر از آن نامتعارف است. درحالی که برای متعارف‌ها هیچ محدودیتی در پرداخت خسارت نیست اما خودروهایی که به دلیل افزایش نرخ ارز و گرانی‌ها، قیمت آنها در مدت کوتاهی به بیش از یک میلیارد تومان و بالاتر رسیده، در هر تصادفی با هر میزان آسیب از بیمه فقط 220 میلیون تومان خسارت دریافت می‌کنند.    

غلامرضا سلیمانی، رییس کل بیمه مرکزی درباره تعیین این روش برای پرداخت خسارت اظهار داشت: در بحث بیمه و پرداخت خسارت ما به خودروی متعارف و غیرمتعارف اعتقادی نداریم و این موضوع را در قالب لایحه به مجلس ارسال کردیم و تغییر میزان پرداخت‌ها در مجلس در دست بررسی است. 

وی با بیان اینکه همه خودروها متعارف هستند، گفت: این موضوع به قیمت‌هایی که در بازار تعیین و عرضه می‌شود برمی‌گردد و از نظر ما خودروی متعارف و غیرمتعارف معنا ندارد. برخی از خانوار براساس درآمد خود پراید می‌خرند و برخی دیگر می‌توانند ماشین مدل بالاتری را تهیه کنند و با توجه به افزایش قیمت‌ خودرو، این روش پرداخت خسارت باید تغییر کند.

رییس کل بیمه مرکزی افزود: وقتی می‌گوییم خودرویی نامتعارف است یعنی شرکت بیمه دیگر خسارت‌های بالای 220 میلیون تومان را متاسفانه پرداخت نمی‌کند و در تمام تصادفات با هر شدت، سقف پرداخت خسارت برای انواع خودروها 220 میلیون تومان در نظر گرفته شده که این درست نیست.

سلیمانی ادامه داد: مجلس در حال پیگیری این موضوع است و پیشنهاداتی ارایه داده‌ایم که امیدوارم هر چه سریع‌تر نسبت به آن تصمیم گیری کنند.    

 

ارسال نظر