شناسه خبر : 14143

۸۵ درصد دام عشایر آذربایجان غربی بیمه نیستند

۸۵ درصد دام عشایر آذربایجان غربی بیمه نیستند

مدیرکل امور عشایری آذربایجان‌غربی با اشاره به بیمه بودن، ۲۸۹ هزار و ۵۹ راس از دام‌های عشایری این استان گفت: با این وجود، هنوز ۸۵ درصد دام عشایر در این استان بیمه نیستند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، علی ناجی اظهار داشت: عشایر برای جلوگیری از خسارت‌های حوادث طبیعی و غیرطبیعی و انواع بیماری‌های دام همچنین حفظ سرمایه دامی به شرکت تعاونی عشایری در شهرستان‌ها و اتحادیه تعاونی عشایر در استان مراجعه کرده و نسبت به بیمه دام‌های خود اقدام کنند.

وی ادامه داد: بیماری‌هایی از جمله تب مالت (بروسلوز )، تب برفکی، آبله، بیماری‌های عفونی قرنطینه‌ای و نوظهور همچنین تخریب آغل ناشی از عوامل و خسارات طبیعی،  زلزله، سرما و یخ‌زدگی، سیل، صاعقه،  شاربون (سیاه زخم )، طاعون نشخوارکنندگان کوچک و هاری از جمله عوامل خطری است که شامل خسارت بیمه می‌شود.

مدیرکل امور عشایری آذربایجان‌غربی با اشاره به هزینه‌های بیمه‌ای اظهار داشت: عشایر برای بیمه کردن هر راس دام خود حدود ۲۰ هزار ریال را برای بیمه پایه پرداخت می‌کند و در بخش بیمه تکمیلی نیز میزان این رقم با توجه به شرایط بیمه متفاوت است.

ناجی گفت: دولت در طرح حمایتی بیمه دام عشایر ۶۰ درصد مبلغ حق بیمه را پرداخت می‌کند.

وی ادامه داد: عشایر با امکانات محدود نقش برجسته و مهمی را در تحقق اقتصاد مقاومتی دارند و حمایت‌های لازم از این قشر صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه ۲۵ درصد محصولات دامی آذربایجان‌غربی توسط ۲ میلیون واحد دامی عشایر تولید می‌شود، گفت: عشایر استان سالانه ۵۵ هزار تن شیر، ۱۵ هزار تن گوشت و سه هزار تن پشم را تولید و روانه بازار مصرف می‌کنند.

مدیرکل امور عشایری آذربایجان‌غربی اضافه کرد: همچنین یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار مرتع و۶۰ هزار هکتار از اراضی آبی و دیم آذربایجان‌غربی در اختیار عشایر این استان است.

عشایر آذربایجان‌غربی ۲ میلیون واحد دامی دارند که ۶۰ هزار واحد از این دام‌ها، دام بزرگ و مابقی دام کوچک هستند.

۲ میلیون و ۶۷۰ هزار هکتار اراضی مرتعی در این استان وجود دارد که از این مقدار یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار با ۵۹ درصد زیرپوشش عشایر استان است؛ عشایر استان ۱۲ ایل و ۲۱ طایفه مستقل هستند و ۳۳۶ روستای آذربایجان‌غربی نیز ویژه عشایر است.

 

ارسال نظر