شناسه خبر : 14063

عوامل تاثیر گذار روی قیمت بیمه درمان

عوامل تاثیر گذار روی قیمت بیمه درمان

با توجه به افزایش هزینه‌های درمان پزشکی، زمانی که انسان بیمار می‌شود، خطر جانی و خطر مالی او را ناتوان می‌کند.

به گزارش چابک آنلاین، برای مثال، فردی ممکن است دچار بیماری ناگواری مانند از کار افتادن کبد شود که علاوه بر ناتوان کردن جسم او باعث می‌شود هزینه‌های زیادی را نیز پرداخت کند.

با وجود این روش‌های جدیدی برای کاهش هزینه‌های درمان به وجود آمده است که یکی از این روش‌ها استفاده از بیمه درمان است.

بیمه درمان بخشی یا کلی از هزینه‌های درمان را پوشش می‌دهد. بیمه‌گر نیز با پرداخت حق بیمه ماهانه یا با کسر حق بیمه از دستمزد خود از بیمه استفاده می‌کند. در این مطلب با عواملی آشنا می‌شویم که روی قیمت بیمه درمان تاثیر می‌گذراند.

تاثیر پوشش‌های انتخابی روی قیمت بیمه درمان

بیمه درمان موارد مختلفی را پوشش می‌دهد که هر کدام می‌توانند روی قیمت بیمه تکمیلی اثرگذار باشند. پوشش‌هایی مانند هزینه‌های جراحی، بستری در بیمارستان، هزینه‌های زایمان طبیعی و سزارین، تست ورزش، نوار قلب، لیزردرمانی، آزمایش خون، عکسبرداری، آندوسکوپی و کولونوسکوپی و سایر موارد از جمله آن‌ها هستند.

اثر فرانشیز روی قیمت بیمه درمانی

بیمه بخشی از هزینه‌های درمان شما را پوشش می‌دهد و سایر هزینه‌ها را باید خودتان پرداخت کنید که بین 10 تا 30 درصد است.

فرانشیز خسارتی است که به عهده بیمه‌گذار است و بیمه‌گر نقشی در آن ندارد. به عنوان مثال، اگر هزینه درمان سیصد میلیون ریال باشد، بیمه گر دویست میلیون ریال پرداخت می‌کند و صد میلیون ریال آن را به عنوان فرانشیز کم می‌کند. اما اگر کمتر از صد میلیون ریال باشد، پرداختی انجام نمی‌شود.

سن بیمه شده

یکی از فاکتور‌های مهمی که روی حق بیمه فرد تاثیر می‌گذارد، سن او است. اگر در سنین بالا بیمه شوید، حق بیمه بیشتری باید پرداخت کنید.

اما اگر از دوران جوانی بیمه شوید حق بیمه کمتری پرداخت می‌کنید و از مزایای آن بهره‌‌مند خواهید شد. همچین باید اشاره کنیم که به دو روش گروهی یا انفرادی می‌توانید بیمه شوید. برای بیمه گروهی باید بیش از هزار نفر باشید، در غیر این صورت به حالت انفرادی بیمه خواهید شد.

بیمه انفرادی

بیمه درمان تکمیلی انفرادی طرفداران زیادی دارد، زیرا در این نوع بیمه هر فرد می‌تواند به شکل مستقل بیمه نامه خود را داشته باشد.

این بیمه انفرادی ربطی به بیمه تامین اجتماعی یا بیمه پایه ندارد. چند شرکت در حال حاضر در کنار بیمه تکمیلی سازمانی چنین بیمه‌ای را ارائه می‌دهند، مانند بیمه تکمیلی سامان، بیمه درمان تعاون و بیمه درمان ملت.

سابقه پزشکی

پرونده پزشکی شما در زمان بیمه شدن روی قیمت بیمه تکمیلی نقش مهمی دارد. اگر بیماری خاصی داشتید حق بیمه شما بیشتر می‌شود، اما اگر بدن سالم‌ و بدون هیچ سابقه بیماری خاص دارید حق بیمه شما کمتر خواهد شد.

شغل شما

ماهیت شغل شما و میزان خطری که سلامتی شما را تهدید می‌کند، روی قیمت بیمه تاثیر می‌گذارد. فرض کنید در مدرسه‌ای آموزگار هستید، حق بیمه کمتری پرداخت می‌کنید.

اما اگر شغل شما مربوط به ساخت و ساز است که خطر بیشتری شما را تهدید می‌کند، حق بیمه بالا‌تری نیز باید پرداخت کنید.

از نظر جغرافیایی

محل زندگی شما نیز در میزان حق بیمه اثرگذار است. به عنوان مثال، مواردی مانند دسترسی به غذای سالم، آب‌وهوا سالم و سایر موارد روی قیمت بیمه درمان تاثیر می‌گذارند.

BMI

این سنجش طوری طراحی شده است که علاوه بر قد و وزن، فاکتور‌هایی سن، سال و جنسیت و حتی ژنتیک افراد را نیز محاسبه می‌کند و در نظر می‌گیرد.

هر مقدار که BMI شما بالا‌تر باشد، نظر به این که ریسک‌پذیری شما از نظر سلامتی بالا‌تر است باید بیمه بالا‌تری نیز پرداخت شود. هر چقدر BMI پایین‌تر باشد، حق بیمه کمتری پرداخت می‌کنید.

در پایان باید اشاره کنیم براساس مبلغ بیمه می‌توانید از مزایای بیمه استفاده کنید. مبلغ بیمه حداکثر پولی است که می‌توانید برای موارد ضروری پزشکی از شرکت بیمه درخواست کنید.

هر چقدر مبلغ بیمه درمان بیشتر باشد، حق بیمه نیز بیشتر خواهد بود. نکته مهم این است که مبلغ بیمه هرچقدر بالاتر باشد، پشتوانه بالاتر و بهتری برای زندگی خود خواهید داشت.

پس از در نظر گرفتن همه این عوامل، شرکت بیمه با استفاده از ماشین حساب بیمه درمانی میزان نهایی حق بیمه شما را تعیین می‌کند.

همه این موارد را می توانید در دانشنامه آنلاین بیمه فرا بگیرید.

 

ارسال نظر