شناسه خبر : 1404

رئیس سازمان جهاد کشاورزی البرز خبر داد:

بیمه محصولات زراعی و باغی البرز در برابر تغییرات اقلیمی

بیمه محصولات زراعی و باغی البرز در برابر تغییرات اقلیمی

مجید موسوی از اقدام صندوق بیمه محصولات کشاورزی برای کاهش خسارات ناشی از تغییرات اقلیمی برای تمام محصولات زراعی پائیزه و همچنین باغات استان، خبر داد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایلنا، سیدمجید موسوی در جمع خبرنگاران با اشاره به تاثیرتغییرات اقلیمی در فعالیت‌های بخش کشاورزی استان، گفت: البرز دارای تنوع اقلیمی مناطق کوهستانی در شهرستان ساوجبلاغ تا منطقه دشت بیابانی اشتهارد است.

وی افزود: تولید محصولات زراعی پائیزه مانند گندم، جو، کلزا و همچنین محصولات بهاره و تابستانه مانند ذرت علوفه ای، سبزی و صیفی و نباتات صنعتی مانند پنبه از جمله محصولات البرز محسوب می شود.

موسوی با عنوان تولیدات محصولات کشاورزی مناطق معتدل، نیمه سردسیر و نیمه گرمسیر استان، خاطرنشان کرد: در این مناطق، محصولات زراعی و باغی کشاورزی بسیار متاثر از تغییرات اقلیمی است به طوری که در بعضی از سالها مانند سال جاری تغییر اقلیم بهاره و افت شدید دما تا 10 درجه زیر صفر، منجربه خسارات میلیاردی در محصولات زراعی و باغی کشاورزان شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با اشاره به گرمای ماههای اخیر، یادآور شد: افزایش شدید دما در تابستان جاری که با اوج مصرف آب کشاورزی، همراه شد، باعث محدودیت منابع آبی و شدت تبخیر و تعرق در سطح مزارع شد که این روند بر روی کمیت و کیفیت محصول، تاثیرگذار است.

موسوی خبر داد: به منظور کاهش خسارات ناشی از  تغییرات اقلیمی به کشاورزان، جهاد کشاورزی به کمک صندوق بیمه محصولات کشاورزی اقدام به بیمه کردن تمام محصولات زراعی پائیزه مانند ذرت و پنبه و همچنین محصولات باغی موجود در استان در طول سال زراعی می کند.

موسوی اضافه کرد: با اجرای این طرح، سالانه 15 هزار هکتار محصولات زراعی و باغی تحت حمایت صندوق بیمه قرار گرفته و سال به سال با همایش های آموزشی برگزار شده توسط ترویج و صندوق بیمه، این سطح افزایش می یابد تا تعداد کشاورزان بیشتری تحت حمایت این صندوق قرار گیرند.

وی در ادامه با تاکید به آبیاری کشاورزان در ساعات خنک، گفت: با توجه به گرمی هوا و بحران آب بوجود آمده به کشاورزان توصیه می شود، استفاده از روش های نوین آبیاری را به صورت نوار تیپ در کشت های زراعی و سبزی صیفی، استفاده کنند تا با استفاده حداکثری آب از تبخیر آن نیز به حداقل برسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی البرز، تاکید کرد: جهاد کشاورزی استان ضمن توصیه‌های فنی در خصوص بکارگیری ارقام مختلف بذر محصولات زراعی و استفاده از نهال های سازگار با اقلیم متنوع استان، کشاورزان را در راستای مدیریت پیشگیری از خسارات ناشی از تغییرات اقلیمی و عوامل قهری، حمایت می کند

 

ارسال نظر