شناسه خبر : 13951

عملکرد صنعت بیمه راضی کننده نیست

عملکرد صنعت بیمه راضی کننده نیست

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده وارد تدوین قانون برنامه هفتم توسعه می شویم و صنعت بیمه به عنوان یکی از مباحث اقتصاد کشور مدنظر ماست که اکنون براساس گزارشات رسیده، عملکرد صنعت بیمه در برنامه ششم توسعه راضی کننده و قانع کننده نیست و باید صنعت بیمه اقدامات ویژه تری انجام بدهد و مسئولان و متولیان و عوامل پیرامونی باید به این حوزه کمک کنند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، "محمدرضا پورابراهیمی" صبح امروز ۱۶ آذرماه در نشست با مدیران صنعت بیمه استان کرمان اظهار کرد: هر کشوری که می خواهد روند رسیدن به شاخص های توسعه را دنبال کند، یکی از مقوله های مهم و اساسی ضریب نفوذ بیمه در حوزه فعالیت های اقتصادی است که هر چه افزایش یابد فعالیت های اقتصادی افزایش می یابد و حائز اهمیت است زیرسات های افزایش ضریب نقوذ بیمه را فراهم و مشکلات و موانع را رفع و مسیر را هموار کنیم.

وی افزود: بخشی از مشکلات به بستر قوانین و مقررات برمی گردد؛ باید قوانینی مصوب کرد که رافع مشکلات و امیدبخش به مشارکت مردم در صنعت باشد که می تواند به عنوان ریل گذاری در اقتصاد کشور عمل کند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه یکی از موضوعات حوزه قانون گذاری این است زیرساخت اصلی بیمه را به روزرسانی، مشکلات و ایرادات را رفع و با نگاه کارشناسی و تخصصی متولیان صنعت کار را دنبال کنیم اظهار کرد: در حوزه اجرا نیز نیازمند بازنگری و تحول هستیم و بعضا شاهد عدم اجرای دقیق قوانین و مقررات در اجرا هستیم.

وی اظهار کرد: در بحث تعهدات پرداخت نسبت به بیمه شخص ثالث هیچ گزارش نظارتی درباره آثار و پیامدهای بیمه شخص ثالث در کاهش میزان خسارت ها نداریم که یکی از اشکالات حوزه اجراست و عملکرد دقیقی از محاسبه کمی میزان کاهش خسارت در دست نیست.

پورابراهیمی در ادامه تصریح کرد: سال آینده وارد تدوین قانون برنامه هفتم توسعه می شویم و صنعت بیمه به عنوان یکی از مباحث اقتصاد کشور مدنظر ماست که اکنون براساس گزارشات رسیده، عملکرد صنعت بیمه در برنامه ششم توسعه راضی کننده و قانع کننده نیست و باید صنعت بیمه اقدامات ویژه تری انجام بدهد و مسئولان و متولیان و عوامل پیرامونی باید به این حوزه کمک کنند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه برنامه هفتم توسعه از ابتدای سال آینده در دستور کار مجلس قرار می گیرد و یکی از محورها برنامه های پیشنهادی فعالان صنعت بیمه و کارهای کارشناسی استان هاست افزود: از هفته آینده وارد بررسی لایحه دولت در زمینه اصلاح بندهایی از قانون بیمه اجباری می شویم که فرصت خوبی برای ارائه پیشنهادات و نظرات کارشناسی است.

پورابراهیمی گفت: اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده نهایی شد و هفته قبل در صحن علنی به اتمام رسید و ایرادات شورای نگهبان رفع شد و اکنون در شورای نگهبان است و اگر شورا با رفع ایراد تائید نهایی را انجام بدهد طی چند هفته آینده شاهد ابلاغ قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده خواهیم بود که در آن بخشی از بار ارزش افزوده در حوزه خدمات بیمه برطرف خواهد شد.

وی با اشاره به عدد پرداخت خسارت بیمه به اتباع بیگانه تصریح کرد: درخصوص اتباع خارجی باید حتما تصمیم گیری کنیم که وضعیت کنونی به صلاح کشور نیست و داریم از حق مردم برای میهمانی که به صورت غیرمجاز آمده استفاده می کنیم که در بحث شرعی نیز باید دقت کنیم و در این زمینه بازنگری شود زیرا اتباع در حوزه های مختلف خدمات می گیرند و هزینه های زیادی تحمیل می کنند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: از ۴۳ حادثه و بلای طبیعی در دنیا بیش از ۳۰ مورد در ایران رخ می دهد و ایران کشوری حادثه خیز است و باید تصمیمات دقیق، منطقی و کارشناسی درباره بیمه بگیریم.

وی افزود: قریب به ۱۵ سال پیشنویس لایحه بیمه حوادث در دولت پیگیری می شد و سال ۹۰ در قالب لایحه دولت به مجلس آمد و کار کارشناسی کردیم؛ با این رویکرد که بخشی از منابع دولتی و بخشی سرانه حق بیمه مالکان مسکونی کشور تامین شود و اختلاف نظری بین دولت، مجلس و شورای نگهبان بود و به جایی رسیدیم دولت اعلام کرد امکان تامین منابع مالی سهم خود را ندارد و عملا لایحه استرداد شود و این همه زحمت بی نتیجه ماند.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه با رییس بیمه مرکزی جلسه گذاشتیم که بخشی از سهم خانوارها و بخشی منابع بیمه تامین شود، افزود: نظر شورای نگهبان را در این زمینه گرفتیم و آخرین اصلاحیه به این رسید خانواده هایی که به هیچ عنوان امکان پرداخت ندارند، مبلغ ناچیزی روی قبوض برق بیاید و این قانون یک هفته قبل تائید و رییس مجلس به دولت ابلاغ کرد و دولت در شش ماه آینده باید آیین نامه اجرایی مربوط به اجرای صندوق بیمه حوادث همگانی را در کشور عملیاتی کند که می توانیم یکی از اتفاقات مثبت در سال جاری برای صنعت بیمه به حساب بیاوریم و در اینجا بیمه پایه مد نظر است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به لزوم فرهگسازی در حوزه بیمه عنوان کرد: همه باید کمک کنیم فرهنگسازی اتفاق بیفتد. بیمه یک کسب و کار است و فقط خدمات حوزه بیمه ای نمی دهد و مهم ترین مولفه این است که مهم ترین رکن در اقتصاد دنیاست و بزرگ تری شرکت ها و بالاترین ارزش بازارهای سرمایه در دنیا متعلق به صنعت بیمه است.

وی با اشاره به اینکه هر شرکتی که در استان سرمایه گذاری انجام بدهد، ما پیگیر حق آن از پرتفوی صنعت بیمه استان هستیم، افزود: تشکیل مجموعه سرمایه گذاری برای تامین قطعات و کالاهای موردنیاز شرکت های بزرگ معدنی در استان کرمان را دنبال می کنیم که به زودی اجرایی می شود و کرمان شاهد آغاز تحولات اقتصادی جدید خواهد بود.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه عملکرد سرمایه گذاری شرکت های بیمه ای در سال های اخیر وضعیت مطلوبی را نشان نمی دهد که مربوط به عملیات درونی است، بیان کرد: از پوشش بیمه در استان کرمان که نسبت به متوسط کشور پایین تر است گلایه داریم و باید برای این حوزه کار شود و انتظار داریم سال آینده ضریب نفوذ بیمه در استان افزایش یابد.

 

ارسال نظر