شناسه خبر : 1377

عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی :

مشکلات بیمه ها فقط کمبود اعتبار نیست / همکاری بین بخشی لازمه ارتقای شاخص‌های سلامت

مشکلات بیمه ها فقط کمبود اعتبار نیست / همکاری بین بخشی لازمه ارتقای شاخص‌های سلامت

علی محمد شاعری گفت: تمام مسائل و مشکلات در نظام سلامت و بیمه‌ها مربوط به کمبود اعتبارات نیست، بلکه هماهنگی، همکاری و اجرای دقیق قانون شرط لازم موفقیت در اجرای برنامه‌های نظام سلامت است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، دکتر علی محمد شاعری، نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه و عضوهیات رییسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، طرح تحول سلامت و بیمه رایگان همگانی را یکی از مهمترین ماموریت‌های مجلس عنوان کرد و افزود: براساس چشم انداز توسعه، انسان سالم، هدف جامعه مطلوب قلمداد شده که باید از ظرفیت‌های مناسبی برای توسعه شاخص‌های بهداشتی و درمانی برخوردار باشد.

 وی ادامه داد: نظام سلامت و بیمه باید از تمام ظرفیت منابعی که مجلس در برنامه ششم و لایحه بودجه سال ۹۷ پیش‌بینی کرده است، استفاده کنند و اگر فکر کردند که با کمبود منابع روبرو هستند، لایحه جبران کسری منابع خود را با هماهنگی کمیسیون بهداشت به مجلس شورای اسلامی با قید فوریت ارائه کند تا مجلس بتواند با استفاده از سازوکارهای قانونی حمایت‌های لازم را انجام دهد.

 دکتر شاعری گفت: بخش عمده ای از منابعی که برای پیشبرد اهداف طرح تحول و بیمه سلامت پیش بینی شده، محقق نشده است. تا زمانی که منابع محقق نشود و اقدامات انجام شده به صورت یکپارچه و همکاری بین بخشی نباشد، نمی‌توان انتظار داشت که به اهداف دست یابیم.

 وی با تاکید بر اینکه باید تمام امکانات موجود در کشور را برای ارتقای شاخص‌های سلامت به کار گیریم، افزود: این نکته را نباید فراموش کنیم که وزارت بهداشت تنها مسئول ارتقای سلامت نیست. اگر وزارت بهداشت تمامی ظرفیت خود را به کار گیرد، تنها ۲۵ درصد می تواند شاخص‌های سلامت را براساس وظایف ذاتی خود محقق کند و بقیه مسئولیت‌ها بر عهده سایر وزارتخانه‌ها و منوط به همکاری و هماهنگی بین بخشی است.

 عضوهیات رییسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: وزارتخانه‌های رفاه، جهاد کشاورزی، صنعت و معدن، نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست، نقش کلیدی در ارتقای شاخص سلامت دارند که همین موضوع تاثیر به سزایی در پیشگیری از بیماری‌ها و جلوگیری از هدررفت منابع سلامت که این روزها به خصوص بیمه‌ها را با بدهی‌های بسیاری مواجه کرده، دارند. برای مثال درخصوص مصرف سموم، کود شیمیایی و آبیاری اراضی کشاورزی توسط فاضلاب‌های آلوده باید وزارت جهاد کشاورزی اقدامات جدی‌تری انجام دهد.

 دکتر شاعری تاکید کرد: وزارت بهداشت باید نقش فرماندهی و محوری در کنار وظایف ذاتی خود نسبت به هماهنگی بین بخشی برای رسیدن به شاخص هایی که در طرح تحول سلامت پیش بینی شده است، داشته باشد. تمام مسائل و مشکلات در نظام سلامت و بیمه‌ها مربوط به کمبود اعتبارات نیست، بلکه هماهنگی، همکاری و اجرای دقیق قانون، شرط لازم موفقیت در اجرای برنامه‌های نظام سلامت است

 

ارسال نظر