شناسه خبر : 13768

اختصاصی چابک آنلاین؛ ۴.۲ میلیون هکتارزمین زیر کشت گندم بیمه محصول ندارند

صندوق بیمه کشاورزی، بیماری مختص محصولات را پوشش نمی‌دهد

صندوق بیمه کشاورزی، بیماری مختص محصولات را پوشش نمی‌دهد

نائب رییس بنیاد ملی گندمکاران ایران، بابیان اینکه در بیمه محصول گندم اشکالاتی وجود دارد که باعث عدم استقبال کشاورزان شده، گفت: فرآیند طولانی بررسی خسارت منجر به دیرکرد در پرداخت خسارت به کشاورزان می‌شود که گاها تا دوره بعدی کشت هم به طول می انجامد.

چابک آنلاین، بهاره تاجرباشی،"علی قلی ایمانی" در گفت و گو با چابک آنلاین، گفت: محصول گندم تحت پوشش بیمه ای، صندوق بیمه کشاورزی قراردارد که به صورت سه گزینه ای بیمه می شود.

وی،بابیان اینکه در بیمه محصول گندم، سه گزینه وجود دارد، افزود: گزینه اول، بیمه هزینه تولید، گزینه دوم هزینه تولید به اضافه بخشی از درآمد و گزینه سوم، هزینه تولید به اضافه درآمد است که کشاورز مختاراست هرکدام از گزینه ها را انتخاب کند و معمولا کشاورزان به دلیل عدم بضاعت مالی مناسب، گزینه اول را انتخاب می کنند که حق بیمه کمتری پرداخت کنند.

نائب رییس بنیاد ملی گندمکاران ایران، خاطرنشان کرد که صندوق بیمه محصولات کشاورزی، بیماریهای مختص محصولات کشاورزی را پوشش نمی دهد و اگر یک بیماری به صورت اپیدمی وارد استانی شود و کل محصول را از بین ببرد تحت پوشش بیمه نیست.

ایمانی تصریح کرد: در بیمه محصول گندم اشکالاتی وجود دارد که باعث عدم استقبال کشاورزان شده و پرداخت حق بیمه در گزینه سوم که همان بیمه درآمد است برای یک کشاورز عدد بسیار سنگینی است.

وی،دومین نکته ای که منجر به عدم استقبال کشاورزان از بیمه محصول گندم می شود را عدم نیروی کافی برای کارشناسی خسارت وارده به زمین های کشاورزی برشمرد وگفت: این امکان وجود دارد که به صورت ناگهانی کل یک استان درگیر سیل یا خشکسالی شود و به دلیل کمبود کارشناس این پروسه بسیار طولانی خواهد شد.

نائب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران، اظهار کردکه گاهی، کشاورزانی که درسال گذشته خسارت خورده اند هنوز مبلغ خسارت خود را بعد از 8 ماه از بیمه دریافت نکرده اند که منجر به دلسردی کشاورز شده و در سال بعدی رغبتی به بیمه کردن محصول از خود نشان نمی دهد.

ایمانی ، معتقد است که اگر روند پرداخت خسارت اصلاح و تسهیل شود شاید کشاورزان را ترغیب به بیمه کردن محصول خود کند، البته سهمی را که دولت هرساله در مجلس برای صندوق بیمه کشاورزی مصوب می کند مبلغ ناچیزی است و برخی از سال ها هم این اعتبار محقق نمی شود.

وی،تاکید کردکه با برطرف کردن این مشکلات و یک برنامه ریزی مدون می توان این اطمینان را در کشاورزان ایجاد کرد که در صورت رخ دادن خسارت، توسط بیمه حمایت خواهند شد زیرا کشاورزی شغلی است که پیوسته در ریسک است.

نائب رئیس بنیاد ملی گندمکاران ایران، میانگین استقبال کشاورزان از بیمه محصولات کشاورزی درحوزه گندم  را حدود 30 درصد عنوان کرد و افزود: در کل کشور 6 میلیون هکتار زمین زیر کشت گندم وجود دارد که در حدود یک میلیون و هشتصد هزار هکتار تحت پوشش بیمه است.

ایمانی با بیان اینکه شرکت های بیمه خصوصی به دلیل ریسک بالای کشاورزی به این حوزه ورود نمی کنند، گفت: صحبت های زیادی با بخش خصوصی انجام دادیم، اما تاکنون هیچ شرکت بخش خصوصی وارد موضوع محصولات کشاورزی نشده  است.

 

ارسال نظر