شناسه خبر : 13624

کاهش ۱۷.۲ درصدی مقرری‌بگیران جدید در سال ۹۸

کاهش ۱۷.۲ درصدی مقرری‌بگیران جدید در سال ۹۸

بررسی روند پرداخت بیمه بیکاری در سال‌های ۹۷ و ۹۸ نشان می‌دهد که سیاست حفظ اشتغال موجود، موثر بوده و ۱۷.۲ درصد از تعداد مقرری‌بگیران جدید کم شده است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام‌کرد: در شرایط کنونی کشور، رویکرد ایجاد اشتغال جدید ندارد بلکه به دنبال توسعه فرصت‌ها و زمینه‌های اشتغال موجود است. 
بررسی تعداد مقرری‌بگیران جدید بیمه بیکاری می‌تواند در ارزیابی میزان موفقیت این وزارتخانه در اجرای سیاست‌های اشتغال کمک کند. هم‌اکنون رویکرد جهانی نیز کاهش تعداد مقرری‌بگیران با تاکید بر حفظ اشتغال است، زیرا افزایش تعداد این افراد می‌تواند بیانگر مشکلات اقتصادی کارگاه‌ها و تعطیلی آنها باشد.
مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون گزارشی از وضعیت مقرری‌بگیران جدید بیمه بیکاری در سال‌های ۹۷ و ۹۸ منتشر کرده است. بر اساس این گزارش در حالی که تعداد مقرری‌بگیران جدید بیمه بیکاری در سال ۹۷، ۲۵۹ هزار و ۲۸۶ نفر بوده است، این میزان در سال گذشته به ۲۲۱ هزار و ۲۲۹ نفر رسیده و ۳۸ هزار و ۵۷ نفر (۱۷.۲ درصد) از تعداد آنان کم شده است. 
از بین مقرری‌بگیران جدید بیمه بیکاری در سال گذشته ۱۸۵ هزار و ۱۲۰ نفر متاهل بودند. تهران با ۵۲ هزار و ۲۷ نفر بیشترین و کهگیلویه و بویراحمد با ۶۷۰ نفر کمترین مقرری‌بگیر جدید را به نام خود در سال گذشته ثبت کردند.
به چه کسی بیکار می‌گویند؟
 از نظر قانون بیمه بیکاری، بی‌کار به شخص بیمه‌شده‌ای اطلاق می‌شود که بدون میل و اراده خود بیکار شده و اکنون آماده به کار است و می‌تواند در محیط کار جدید فعالیت خود را آغاز کند.
براساس قانون، اگر فرد بیمه‌شده به علت تغییرات ساختار اقتصادیِ محل کار و بنا به تشخیص وزارتخانه مربوطه و تایید شورای عالی کار، شغل خود را از دست دهد، «بیکار موقت» شناخته می‌شود و مشمول قانون بیمه بیکاری است. این قانون در مورد بیمه‌شدگانی که به خاطر حوادث غیرمترقبه مانند سیل، زلزله، جنگ و آتش‌سوزی شغل خود را از دست می‌دهند نیز صدق می‌کند.
ارادی یا غیرارادی بودن بیکاریِ فرد، به تشخیص کمیته‌ای متشکل از نمایندگانِ سازمان تامین اجتماعی و اداره کار و امور اجتماعی محل اشتغال بیمه‌شده بستگی دارد.
بیش از ۳۲ هزار نفر از بیکار شدگان مهارت نداشتند
براساس اعلام مرکز آمار وزارت تعاون، ۶ هزار و ۶۸۸ نفر از بیکارشدگان هیچ مهارتی نداشتند و ۲۶ هزار و ۹۸ نفر دیگر نیز تقریبا نیمه‌ماهر بودند. 
متولیان اجرای قانون بیمه بیکاری موظف هستند دوره‌های مهارت آموزشی به بیکارشدگان مقرری‌بگیر ارائه دهند و در این راستا کارگران بیکار شده از روزی که مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری می‌شوند، برای یادگیری مهارت به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای معرفی می‌شوند و دوره‌های بازآموزی و ارتقای مهارت‌آموزی را به‌طور رایگان در سازمان فنی و حرفه‌ای طی می‌کنند.
براساس این گزارش، سال گذشته ۷۲۷ نفر از بیکارشدگان به نهضت سوادآموزی و ۲۸ هزار و ۲۴۸ نفر به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای برای افزایش سطح سواد و مهارت معرفی شدند. 
ملاک پرداخت مقرری بیمه بیکاری چیست؟
براساس قانون، پرداخت مقرری بیمه بیکاری به کسانی انجام می‌شود که به‌طور غیرارادی و به علت حوادث غیرمترقبه مانند سیل، زلزله، آتش‌سوزی و مواردی همچون کرونا بیکار شده باشند.

مطابق ماده ۶ قانون بیمه بیکاری، افراد بیکار شده موظفند حداکثر در مدت ۳۰ روز مراتب بیکاری خود را به اداره‌های کار استان محل سکونت خود اعلام کنند. مجردین دست‌کم ۶ ماه و حداکثر ۳۶ ماه و کارگران متاهل حداقل ۱۲ ماه و حداکثر ۵۰ ماه با داشتن سابقه پرداخت حق بیمه می‌توانند از حمایت اجتماعی بیمه بیکاری برخوردار شوند.
مبلغ بیمه بیکاری چقدر است؟
طبق قانون، مقرری روزانه بیمه بیکاری ۵۵ درصد متوسط دستمزد، حقوق یا کارمزد روزانه فرد بیمه‌شده است. برای افراد متاهل و متکفل، به ازای هر یک از افراد تحت تکفل (حداکثر تا چهار نفر) ۱۰ درصد حداقل دستمزد زمان شروع بیکاری به این مبلغ اضافه می‌شود، اما در هر صورت مبلغ کلی آن نباید از حداقل دستمزد تعیین‌شده برای هر سال کمتر، یا از ۸۰ درصد متوسط دستمزد یا حقوق بیمه‌شده بیشتر باشد.

دلایل قطع مقرری بیمه بیکاری
کارگرانی که از مقرری بیمه بیکاری استفاده می‌کنند، در صورت اشتغال مجدد، ‌مقرری بیمه بیکاری آنان قطع می‌شود. چنان‌چه مدت پرداخت بیمه بیکاری تمام شود یا اینکه فرد به کار جدیدی مشغول شود یا در صورت پیدا شدن کار تخصصی‌اش از قبول آن خودداری کند، همچنین اینکه مشمول دریافت مستمری بازنشستگی و از کارافتادگی کلی شود، دیگر نمی‌تواند از مقرری بیمه بیکاری استفاده کند.
براساس اعلام مرکز آمار وزارت تعاون، سال گذشته مقرری ۲۴۱ هزار و ۵۶۰ نفر قطع شده است که ۲۲ هزار و ۴۴۵ نفر از آنها شغل جدید پیدا کردند. ۱۷ هزار و ۸۹۱ نفر نیز به صورت پنهان مشغول به کار بودند و همزمان مقرری بیکاری دریافت می‌کردند که سازمان تامین اجتماعی متوجه شد و مقرری آنانها را قطع کرد. دوره دریافت استحقاق مقرری ۱۸۶ هزار و ۶۸۲ نفر هم در سال گذشته به پایان رسید و مقرری آنان قطع شد.​

  • ناشناس

    سلام تورو خداماها که تا حالا یک ریال هم نگرفتم از فروردین بیکار هستم پیامک آمد شمار شبا دادم

ارسال نظر