شناسه خبر : 13543

۱۵۰ هزار نفر از شاغلان صنایع دستی بیمه می‌شوند

۱۵۰ هزار نفر از شاغلان صنایع دستی بیمه می‌شوند

در راستای اجرای طرح ویژه دولت برای پوشش بیمه اجتماعی یک میلیون و ۴۴۰ هزار نفر از روستاییان و عشایر فاقد بیمه ، صندوق بیمه اجتماعی و معاونت صنایع دستی و هنرهای دستی کشور برای اختصاص سهمیه ۱۵۰ هزار نفری این طرح به شاغلان و صنعتگران روستایی حوزه صنایع دستی تفاهمنامه همکاری امضا می‌کنند.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، علی شیرکانی در مراسم انعقاد تفاهمنامه همکاری با معاونت صنایع و هنرهای دستی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور گفت: صنایع دستی نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشور و به ویژه اقتصاد بخش روستایی دارد.

وی ادامه داد: به دلیل شرایط اقلیمی، فرهنگی، آداب و رسوم و علاقه ذاتی ایرانیان به هنر و صنایع دستی در نگاه به جغرافیای کشور هر منطقه از آن هنرهای دستی ویژه خود را دارد. این تفاوت حتی در صنعت دستی ثابت مانند فرش نیز در تنوع رنگ، طرح و بافت قابل مشاهده است.

شیرکانی ادامه داد: از طرف دیگر به دلیل در دسترس بودن مواد اولیه صنایع دستی، سرمایه کم و ارزش افزوده پایین نیاز است که دولت از این صنعت حمایت ویژه‌ای کند.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با اشاره به طرح پوشش بیمه‌ای بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار خانوار روستایی و عشایری دولت گفت: مقرر شده است تا به وسیله این طرح بتوان حمایت‌های دولت را در دوران شیوع کرونا و تاثیرات منفی اقتصادی آن که با از دست دادن بسیاری از بازارها نمایان شده است بهبود بخشید و امیدواریم تا این طرح نقطه اتصالی بین کار و بازار باشد.

وی ادامه داد: به دلیل فشارهای اقتصادی حاکم برجامعه شاید بیمه و صنایع دستی از اولویت‌های زندگی مردم خارج شده باشد.

شیرکانی صنایع دستی را صنعت مادر کشور دانست که می‌تواند مشکل بیکاری جوانان کشور را حل کند و گفت: این طرح با حمایت دولت، سازمان برنامه و بودجه و معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم انجام و اعتبارات آن تامین شده است و امیدواریم تا برای تمام روستاییان و عشایر کشور به ویژه شاغلان در صنایع دستی سبب خیر شود.

بیش از ۷۵ درصد شاغلان صنایع دستی را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند

در ادامه پویا محمودیان - معاون صنایع دستی و هنرهای دستی سازمان میراث فرهنگی کشور- گفت: تعداد قابل ملاحظه‌ای از جامعه بیش از دو میلیون نفری صنایع دستی کشور در روستاها مشغول به فعالیت هستند و از کل فعالان این بخش بالغ بر ۷۵ درصد آنان را زنان هنرمند توانمند و سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند و از این راه امن به تولید و ارتزاق می‌پردازند.

وی با بیان اینکه بیمه یکی از مطالبات همیشگی و بحق صنعتگران و هنرمندان کشور است، اظهارکرد: توجه به این امر از اولویت‌های معاونت صنایع دستی کشور است. با امضای این تفاهمنامه گامی در جهت تحقق حقوق این افراد و دسترسی آنان به خدمات بیمه های اجتماعی برداشته خواهد شد.

محمودیان با اشاره به اولین تفاهمنامه و همکاری سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری با صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر گفت: ماحصل اولین همکاری ما با صندوق بیش از ۴۰۰۰ بیمه شده است اما تفاهمنامه امروز ویژگی‌های منحصر به فرد دیگری از جمله پرداخت کامل حق بیمه هنرمندان در سال اول توسط دولت، اختصاص این طرح برای تمام روستاییان و عشایر و ساکنان شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و سهمیه ۱۵۰ هزار نفری برای معاونت صنایع دستی و صنعتگران صنایع دستی کشور است.

به گزارش روابط عمومی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، وی در پایان گفت: امیدواریم تا این طرح وسیله‌ای باشد تا هنرمندان و صنعتگران کشور بتوانند در روزهای بحرانی کرونا از مزایای این بیمه استفاده کنند.

 

ارسال نظر