شناسه خبر : 13499

۱۰ درصد هنرمندان کشور تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند

۱۰ درصد هنرمندان کشور تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند

مدیرعامل مجمع ملی هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی با اشاره به عرضه صنایع دستی قاچاق و افزوده‌شدن محدودیت‌های کرونایی، گفت: گذر صنایع دستی «ویلا» یا «نجات‌الهی» تهران که به نوعی قطب خرید گردشگران خارجی است، به حمایت ویژه تمامی متولیان این صنعت نیاز دارد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، حسین بختیاری افزود: تهران به عنوان پل ورود گردشگران خارجی و خیابان ویلا به عنوان قطب عرضه صنایع دستی همواره از این حیث دارای اهمیت خاصی بوده و اکنون نیازمند توجه است.

وی با اشاره به اینکه باید توجه خود به بازارهای مهم تهران از جمله خیابان نجات‌الهی را بیش‌ازپیش متمرکز کنیم، اظهار داشت: با نظارت بیشتر، برخی تخلف‌ها به ویژه در عرضه صنایع دستی قاچاق کاهش می‌یابد و گامی در مسیر حمایت از فعالان صنایع دستی برداشته می‌شود.
«بختیاری» در عین حال گفت که محدودیت‌های کرونایی باعث شده تا فعالان بازارهای قدیمی صنایع دستی از جمله استاد نجات‌اللهی، عودلاجان، سرای هنر مرکز جهانی صنایع دستی در خیایان فردوسی، مجموعه باشگاه منطقه ۱۷ تهران و بازارچه ستارخان و خیابان طالقانی متضرر شوند.

مدیرعامل مجمع ملی هنرمندان و صنعتگران با بیان اینکه خوشبختانه فروش اجناس قاچاق با ورود متولیان صنایع دستی استان تهران کاهش چشمگیر داشته، بیان کرد: در همین حال اقبال عمومی برای خرید هم کمتر شده ‌است.

این در حالی است که بیش از ۱۰۰ مغازه عرضه صنایع دستی در خیابان نجات اللهی فعال است که با احتساب سایر فروشگاه‌های محدوده این خیابان در خیابان‌هایی مانند طالقانی، ورشو، سمیه، تعداد آنها به حدود ۱۵۰ واحد صنفی می‌رسد.

خیابان استاد نجات‌اللهی در منطقه ۶ شهرداری تهران قرار دارد که از تقاطع کریمخان شروع می‌شود و به سمت جنوب امتداد می‌یابد.

طبق آمار مسئولان میراث فرهنگی استان تهران سال گذشته حدود ۸۴ اقلام صنایع دستی شامل گلیم، سفال و سرامیک، سنگ‌های نیمه قیمتی و قیمتی، منبت و معرق چوب، شیشه‌های سنتی، چرم و رودوزی به بازارهای خارجی از جمله حوزه خلیج فارس و کشورهای اروپایی صادر شده‌است.

کیفیت و مخاطب‌سنجی نکات مغفول در صنایع دستی

مدیرعامل مجمع ملی هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی در بخشی دیگر از این گفت‌وگو اعلام کرد: یکی از مشکلات اساسی بر ای کاهش عرضه اجناس قاچاق و بی‌کیفیت در بازار داخلی توجه به نیازسنجی مخاطبان است.

وی با تاکید براینکه باید حس رقابت‌پذیری را میان هنرمندان بیش از پیش بالا برد تصریح کرد: آنچه که قاچاق را رونق داد و از نظر همه متولیان مخفی ماند، بی‌توجهی به چرخه مخاطب‌سنجی در تولید و در نظر نگرفتن قیمت رقابتی، کیفیت و بسته‌بندی در بازار داخلی است.

بختیاری اضافه کرد: در بخش مواد اولیه برای هنرهای سنتی هیچ کمبودی در کشور وجود ندارد بلکه این مواد را با بالاترین کیفیت تولید می‌کنیم.

به گفته وی و با توجه به کاهش صادرات در سال‌جاری همچنان رتبه ایران در بازار جهانی صنایع دستی در ردیف چهار کشور برتر قرار دارد که برای شکوفایی این بخش نیازمند اصلاح ساختار در بخش تولید، صادرات و آموزش از طریق کانون‌ها، اتحادیه‌ها و بخش دولتی هستیم تا شکوفایی خاصی در این بخش ایجاد شود.

مدیرعامل مجمع ملی هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی با بیان اینکه ۱۰ درصد هنرمندان کشور تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند، اضافه کرد: در این خصوص اقدام ارزشمندی در راستای افزایش پوشش بیمه هنرمندان صورت نگرفته است.

گفته می‌شود یک میلیون هنرمند در سطح کشور فعالیت دارند و سال گذشته بنا به گفته معاونت میراث فرهنگی، ۴۲۷ میلیون دلار با فروش آثار دستی و سنتی ارز وارد کشور شده است.

 

ارسال نظر