شناسه خبر : 13384

اختصاصی چابک آنلاین؛

گرم شدن تنور رقابت‌های صنعت با حضور ۴ شرکت بیمه‌ای جدید

گرم شدن تنور رقابت‌های صنعت با حضور 4 شرکت بیمه‌ای جدید

تولد چهار شرکت جدید بیمه‌ای درآینده‌ای نزدیک؛ اولین شرکت، مجوز فعالیت خود را اخذ کرده وسه شرکت دیگر هم در آستانه صدور اجازه برای ورود به جغرافیای صنعت بیمه کشور هستند.

چابک آنلاین، زهرا نامداری، غلامرضا سلیمانی رییس‌کل بیمه مرکزی گفته است که ۳۳ شرکت بیمه‌ای مستقیم، اتکایی و مناطق آزاد در سراسر کشور درحال فعالیت هستند و افزوده که مجوز فعالیت چهار شرکت دیگر هم درحال بررسی بوده که یکی از شرکت‌ها مجوز فعالیت را دریافت کرده و مجوز سه شرکت دیگر هم در آینده نزدیک نیز صادر می‌شود.

  85سال از زمان تاسیس اولین شرکت بیمه ای در ایران می‌گذرد و صنعت بیمه در طول این سال‌ها با فراز و نشیب‌های بسیاری به حرکت خود ادامه داده است.

درسال 1329 بود که اولین شرکت بیمه خصوصی در کشور به نام شرق شکل گرفت وتا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی،در صنعت بیمه کشور 12 شرکت بیمه خصوصی و یک شرکت بیمه دولتی فعالیت می‌کردند.

درمهرماه سال 1380بود که پس از تصویب مجلس و تایید آن توسط شورای نگهبان، بیمه مرکزی  تقاضاهای تاسیس شرکت بیمه خصوصی را هم پذیرفت که در نهایت باصدور اولین مجوزها چهار شرکت بیمه خصوصی توسعه، پارسیان، رازی و کارآفرین در 28 اردیبهشت 1382، شکل گرفتند.

نا گفته نماند که در راستای عمل به سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، سهام شرکت بیمه‌ای آسیا، البرز و دانا نیز به بخش خصوصی واگذار شد.

بیمه ایران هم ، همچنان به عنوان یک بیمه‌گر دولتی به کار خود ادامه داد.

در این مدت همچنان شرکت بیمه ایران سهم اصلی بازار را در اختیار داشته اما آمارها از مجموعه عملکرد صنعت بیمه کشور نشان می‌دهد که سهم بخش خصوصی در بازار رو به افزایش است.

 چراکه سهم بخش دولتی از 46.7 درصد در سال 1391 به 34.5 درصد در سال 97 رسیده است .

غلامرضا سلیمانی، رئیس کل بیمه مرکزی بارها اشاره کرده که شرکت های بیمه خصوصی باید با قدرت بیشتری در بازار حضور پیدا کنند.

اما آیا صنعت بیمه با وجود افزایش تعداد شرکت‌های خصوصی توانسته آنگونه که باید به عنوان یک صنعت پیشرو نقش آفرینی کند؟

گفته می شود که پس از ورود شرکت‌های بیمه خصوصی، تعداد اندکی از این شرکت‌ها برای به دست آوردن سهم بیشتر از بازار، نرخ‌های غیر فنی ارایه می کنند.

مشکل بعدی این شرکت ها،کمبود نیروی متخصص و فنی بوده چراکه این مساله موجب شد تا مدیران فنی شرکت های بیمه دولتی به شرکت های بیمه خصوصی مهاجرت کنند و روش های سنتی را در شرکت های بیمه خصوصی اجرایی کنند.

یک عضو هیات مدیره شرکت بیمه اتکایی امین به چابک‌آنلاین گفت که تعداد انگشت شماری از شرکت‌های بیمه خصوصی موفق عمل کرده‌اند آن هم در بخش‌هایی که شرکت‌های بیمه بزرگتر، ورود نکرده‌اند.

فرامرزخجیر، گفت که برخی  ازشرکت‌های بیمه خصوصی، سهم چندانی از بازار بیمه کشور نداشته و چندان هم نقش آفرین نبوده‌اند و افزود که تعدادى از آنها هم حتی  به اهداف تعیین شده طبق برنامه بلند مدت  خود نرسیده‌اند.

به اعتقاد وی، صنعت بیمه نیازمندقوی‌تر شدن از نظر نیروی کار توانمند است و باید از ظرفیت‌های صنعت بیمه در خصوص تربیت نیروی فنی استفاده کرد.

به نظر می رسد که با ورود شرکت های بیمه گر جدید سرمایه و توان ریسک پذیری صنعت بیمه نیز افزایش خواهد یافت.

درواقع به شرط ورود شرکت‌های بیمه با کیفیت ،می‌توان به افزایش بیشتر ضریب نفوذ بیمه و پوشش بهتر ریسک‌ها در سطح کشور هم خوش بین بود.

یک کارشناس صنعت بیمه در گفت‌وگو با چابک‌آنلاین گفت که نمی‌توان در حال حاضر تعداد شرکت‌های بیمه‌ای را کم و یا زیاد دانست، هرچقدر شرکت خوب و با کیفیت در صنعت بیمه حضور داشته باشد باز هم کم است.

سیاوش قزلباش"، به شرایط وضعیت  کنونی اقتصاد و نگهداشت ریسک‌ در داخل کشور اشاره کرد و گفت: هر چقدر سرمایه در بیمه و بیمه‌گری جذب شود به بالارفتن ظرفیت ریسک پذیری کمک می‌کند البته به شرطی که یک شرکت بیمه‌ای راه اندازی نشود که با صدور برخی بیمه‌نامه‌ها بار اضافی برروری دوش صنعت بیمه بگذارد.

وی،وضعیت نیروی انسانی صنعت بیمه به لحاظ دانشی و علمی را نامطلوب خواند و گفت: کلاس‌های آموزشی که باید باشد وجود ندارد اما بابت نیروی انسانی شرکت های بیمه‌ای که تاسیس خواهند شد نباید نگران بود واگر شرکت بیمه ای بخواهند می تواند در مدت کوتاهی این کار را انجام دهد.

این انتظار می رود که با ورود شرکت‌های بیمه‌ای جدید رقابت بین شرکت‌ها هم شدت خواهد گرفت.

بی تردید،تحرک بیشتر در صنعت بیمه یک ضرورت آشکار است اما کارشناسان از هم اکنون هشدار می دهند که باید مراقب رقابت منفی میان شرکت‌های بیمه ای جدید با مابقی شرکت‌های بیمه‌ای بود.

به نظر می رسد که بیمه مرکزی در سیاستگذاری های خود تلاش دارد تا با اتخاذ تدابیر ویژه ای در خصوص جذب سرمایه گذار، شیوه های سرمایه گذاری و تقویت بخش خصوصی به تمامی اهداف برنامه ششم توسعه دست پیدا کند.

با این حال باید دید که صنعت بیمه تا چه حد با ورود بیمه گران جدید، پویاتر و فعالتر خواهد شد.

1

 

ارسال نظر