شناسه خبر : 13370

بیمه‌های درمانی در خدمات روان درمانی و روانشناختی وجود ندارد

بیمه‌های درمانی در خدمات روان درمانی و روانشناختی وجود ندارد

رییس مرکز مشاوره و خدمات روان شناسی دانشگاه تربیت مدرس خدمات ارائه شده در حوزه سلامت روان در کشور را به دلیل مشکلات موجود کم‎رنگ توصیف کرد و گفت: در خدمات روان درمانی و روانشناختی بیمه های درمانی وجود ندارد و این خدمات برای مردم پرهزینه و گران است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا، پرویز آزاد فلاح روز دوشنبه در هم اندیشی گفت و گوی دانشگاه و رسانه که به صورت مجازی در دانشگاه تربیت مدرس به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، با انتقاد از کم کاری ها در حوزه سلامت روان، افزود: دانشگاهیان باید در گام هایی که برمی دارند، اصول و آموزه هایی را که می تواند در پیشگیری اولیه و ثانویه بهداشت و سلامت روان اثرگذار باشد، ارائه دهند.

وی به آماری که هفته گذشته در خصوص سلامت روان ایرانیان منتشر شد، اشاره و خاطرنشان کرد: بر اساس این آماری که معاون وزارت بهداشت مطرح کرد، حدود ۳۰ درصد مردم ایران مشکلات روحی و روانی دارند که درصد قابل توجهی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس این آمار را با آمار سازمان جهانی بهداشت مقایسه کرد و گفت: براساس آمار جهانی از هر چهار نفر، یک نفر در طول عمر خود به بیماری های حاد روانی دچار می شود و تا سال ۲۰۳۰ میلادی، افسردگی به عنوان یکی از مهم ترین اختلالاتی است که بشر تجربه می کند.

آزاد فلاح به آمار دیگری اشاره کرد و افزود: سالانه در دنیا ۹۰۰ هزار نفر خودکشی می کنند و از هر چهار نفری که بیماری روانی تجربه می کنند، سه نفر درمان مناسبی دریافت نمی کنند. بشر تا سال ۲۰۳۰ افسردگی را به عنوان یکی از مهمترین اختلالات تجربه می‌کند.

وی با بیان این که سلامت یک مقوله چند بعدی است، تصریح کرد: از هزاره سوم وقتی از سلامت در متون دانشگاهی حرف می زنیم، ابعاد زیستی، ‌روانی، اجتماعی و معنوی توامان در کنار هم قرار می گیرد. ابعادی که غفلت و نادیده گرفتن هر کدام از آنها می توانند مفهوم سلامت را تحت تاثیر قرار دهد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس یادآور شد: بدون سلامت روانی، تحقق سلامت امکان پذیر نیست و باید در این زمینه تلاش وافری داشته باشیم.

آزاد فلاح با بیان این که توجه به این آمار و ارقام برای جهانیان و جامعه علمی تکان دهنده است، تاکید کرد: این موضوع، اهمیت پرداختن به سلامت روانی را گوشزد می کند؛ در کنار این آمار و ارقام باید یادآوری کرد که در کل دنیا سلامت روانی متولی شناخته شده و مشخصی ندارد.

وی ادامه داد: درست است که سازمان ها و نهادی مختلفی در این زمینه تلاش می کنند اما با توجه به ماهیت مسایل روان شاختی، با یک مشکل جدی مواجه هستیم.

رییس مرکز مشاوره و خدمات روان شناسی دانشگاه تربیت مدرس افزود: وقتی از سلامت روانی حرف می زنیم، عوامل مختلفی وجود دارد که دستیابی به آن به سادگی امکان پذیر نیست، در سلامت و بهداشت روان، فرهنگ و ارزش ها دخیل است. مگر می شود ارزش ها و عادات را جا به جا کار کرد. ارزش هایی که رشد دهنده جامعه باشد، اگر نادرست ترویج یابد، مخل سلامت روان است.

آزاد فلاح به نقش آموزش و پرورش به معنای کلی کلمه اشاره کرد و گفت: آموزش و پرورش به معنای کلی در سلامت روان دخیل است که از خانه شروع شده و حتی در رسانه دنبال می شود. 

وی اظهار داشت: در جامعه ما مشکلاتی است که حتی منِ استادِ دانشگاه ممکن است بدون توجه به نقشی که دارم در جامعه تسری دهم اما عالم گیری کرونا شاید ما را هوشیار کرد که باید نقش آفرینی خود را جدی تر دنبال کنیم.

 

ارسال نظر