شناسه خبر : 1334

مدیرعامل شرکت بیمه‌سامان تشریح کرد:

اهداف و راهبرد شرکت بیمه سامان برای آینده

اهداف و راهبرد شرکت بیمه سامان برای آینده

سهم بازار شرکت بیمه سامان در بازار بیمه‌های زندگی ۶ درصد و در بازار بیمه‌های غیر زندگی حدود ۲ درصد است.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، احمدرضا ضرابیه مدیرعامل شرکت بیمه‌سامان در نشستی خبری که در آکادمی سامان برگزار شد، با اعلام این خبر گفت: بر اساس برنامه راهبردی ۵ ساله شرکت، بیمه سامان تلاش می‌کند تا سال ۱۴۰۰ در بیمه‌های زندگی ۱۵ درصد سهم از بازار و در بیمه‌های غیرزندگی ۶ درصد سهم از بازار کشورمان داشته باشد.

وی افزود: پیش‌بینی می‌کنیم بازار بیمه کشور ظرف چهارسال آینده (تا پایان سال ۱۴۰۰) به‌صورت متوسط حداقل رشد سالانه ۲۰ درصدی را تجربه کند و به همین دلیل به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ایم که برای افزایش سهم شرکت از بازار بیمه، در هر رشته بیمه رشدی متناسب با اهداف و بیشتر از رشد بازار داشته باشیم.

مدیرعامل بیمه‌سامان تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم منطبق با توسعه بازار، کیفیت خدمات‌مان را نیز افزایش دهیم برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در هر حوزه به‌صورت «تخصصی» عمل کنیم. به عنوان مثال در حوزه ارزیابی خسارت تا حد امکان از خدمات ارزیابان مستقل خسارت به‌صورت برون‌سپاری‌شده استفاده می‌کنیم تا علاوه بر ایجاد تعاملی منصفانه و تعادلی بی‌طرفانه در ارزیابی خسارات در راستای منافع بیمه‌گذاران بتوانیم با تمرکز بر فعالیت اصلی‌مان که همان مدیریت ریسک است، کیفیت ارایه خدمات در خسارت را نیز افزایش دهیم.

وی گفت: در حوزه فناوری اطلاعات و سرمایه‌گذاری نیز از خدمات متخصصان به‌صورت برون‌سپاری شده بهره می‌بریم و این روش را برای سایر فعالیت‌هایی که بر اساس تحلیل‌های چرخه ارزش (Value Chain) شرکت بیمه قابلیت برون‌سپاری دارند استفاده خواهیم کرد.

ضرابیه درباره برنامه راهبردی شرکت بیمه سامان اظهارداشت: برنامه ما روی ارائه خدمات به خانواده‌ها تمرکز دارد. بیمه‌های زندگی، اتومبیل، درمان خانواده، منازل مسکونی و تلفن‌همراه در واقع روش‌هایی هستند که با ارائه آنها تلاش می‌کنیم ریسک خانواده‌های ایرانی را کاهش دهیم.

وی افزود: تحقیقات بسیاری در بیمه سامان انجام شده که چگونه بتوانیم بهترین پوشش بیمه‌ای را به خانواده‌های ایرانی ارائه کنیم. در روش‌های قدیم صرفاً بر فروش بیمه‌نامه تمرکز می‌شد، اما بیمه سامان منطبق با روش‌های جدید همواره برای ایجاد ارزش واقعی برای مشتریان خود اقدام می‌کند. اگر خانواده به محصول بیمه‌ای نیاز ندارد، نباید آن‌را به آنها فروخت. محصولاتی که خانواده‌ها به آن احساس نیاز می کنند باید با قیمتی مناسب و با صرفه اقتصادی از طریق کانال‌های توزیع و در دسترس مشتریان قرار گیرد.

مدیرعامل بیمه‌سامان تاکید کرد: در بیمه سامان همواره به این مساله فکر می‌کنیم که چگونه می‌توانیم به مشتریان خدمتی بهتر ارائه کنیم، چگونه می‌توانیم مشتریان خود را راضی‌تر کنیم، چگونه می‌توانیم با حس تجربه‌ای خوب این تفکر را در ذهن مشتریان تقویت کنیم که از کیفیت و قیمت خدماتی که از بیمه سامان دریافت کرده‌اند راضی باشند و اعتقاد داشته باشند که بیمه سامان به نفعشان کار کرده است.

ضرابیه با بیان اینکه در بیمه سامان می‌دانیم که نیاز و سلیقه امروز مشتریان ما با آینده می‌تواند بسیار متفاوت باشد گفت: ما باید خودمان را برای آینده‌ای کاملاً متفاوت با حال حاضر آماده کنیم. ما می‌دانیم که برخی از کسب‌وکارهای امروزی سه سال پیش وجود نداشتند و کسب‌وکارهایی سه سال پیش بودند که در حال حاضر یا دیگر نیستند یا امیدی به تداومشان نیست. در بیمه سامان می دانیم که هر روز باید به فکر انطباق با موقعیت و آینده باشیم.

عملکرد فنی شرکت بیمه سامان

مدیرعامل بیمه‌سامان در پاسخ به پرسشی درباره عملکرد فنی شرکت اظهارداشت: ما در جلسات هیأت‌عامل شرکت بیمه سامان، مرتبا عملکرد فنی شرکت را بررسی می کنیم و با تحلیل مستمر پرتفوی و بررسی Risk Profile و Loss Profile رشته‌های مختلف، همواره وضعیت پرتفوی بیمه‌ای شرکت را رصد می کنیم.

وی افزود: باید در نظر داشته باشیم که رقابت روی قیمت به‌زودی در بازار بنگاه‌های کوچک و متوسط کشور کم‌رنگ خواهد شد و بیمه‌گذاران در این بخش از بازار در حال توجه بیشتر به کیفیت خدمات ارائه‌شده هستند. این تغییر در نگاه به بیمه، فضای جدیدی برای ارائه محصولات و خدمات بیمه‌ای با قیمتی متناسب و با کیفیت ایجاد خواهد کرد. این گروه از مشتریان حاضرند برای دریافت خدماتی با کیفیت، سهل و سریع هزینه‌ای بیشتر نسبت به قبل پرداخت کنند. شرکت بیمه سامان نیز با آینده‌نگری نسبت به بازار برنامه‌های آینده خود را آماده کرده و در سال جاری و سال‌های آینده تمرکزمان روی کیفیت ارائه خدمات خواهد بود و به‌جای اینکه به‌دنبال پایین آوردن نرخ‌ها باشیم، بر افزایش کیفیت خدمات‌مان تمرکز کرده‌ایم.

تحول دیجیتال صنعت بیمه کشور

ضرابیه درباره دیجیتالی‌شدن چرخه ارزش صنعت بیمه کشور گفت: به‌نظر ما صنعت بیمه کشورمان از اقبال بسیار خوبی برخوردار است که نهاد ناظر این صنعت یعنی بیمه مرکزی، پرچمدار توسعه دیجیتال در صنعت بیمه است و فعالیت‌های بیمه مرکزی در حوزه Digital Transformation از سال‌ها قبل آغاز شده است و به نتایج منحصر به‌فردی هم دست پیدا کرده است.

وی افزود: استقرار سیستم سنهاب (سامانه نظارت و هدایت الکترونیک صنعت بیمه) توسط بیمه مرکزی، انجام تعاملات اتکایی به شرکت‌های بیمه مبتنی بر بستر دیجیتال و همچنین اعطاء کد یکتا به بیمه‌نامه‌ها که با بیمه شخص ثالث اتومبیل شروع شد و به بیمه‌نامه‌های درمان و آتش‌سوزی نیز به زودی تعمیم می یابد، همه بخشی از دستیافت‌های توسعه الکترونیک این صنعت توسط بیمه مرکزی است.

مدیرعامل بیمه‌سامان رویکرد استراتژیک شرکت را این‌گونه تشریح کرد: شرکت بیمه سامان منطبق با راهبردهای دولت و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در این حوزه رویکرد استراتژیک خود را مشخص کرده است که براساس آن، در مدل کسب‌وکار و فرآیندهای کاری بیمه سامان به‌گونه‌ای تغییر ایجاد کنیم که در پایان سال ۱۴۰۰ بخش عمده مدل کسب‌وکار شرکت مبتنی بر فناوری باشد و به‌صورت الکترونیکی اجرا شود. یعنی اکثر فعالیت‌های بیمه‌ای، مالی و پشتیبانی شرکت به‌طور دیجیتالی انجام شود و تنها در رشته‌های بیمه‌ای معدودی که الکترونیکی شدن به علت تراکنش پایین آنها مقرون به صرفه نباشد از مدل کسب‌وکار سنتی کنونی استفاده خواهد شد.

وی تصریح کرد: بیمه سامان در اقدامی دیگر، مدل جدید Insurance as a Service  (IaaS) را معرفی کرده است که روی کاربردها و تعمیم آن در حوزه‌های مختلف در حال توسعه و بررسی و پیاده‌سازی هستیم. به‌عنوان مثال رشد مستمر پرتفوی شرکت در رشته‌های غیر ثالث اتومبیل و به تبع آن کاهش چشم گیر سهم رشته ثالث اتومبیل در این شرکت (به حدود ۶درصد) وقتی برداشت نادرست عمومی این بود که ثالث اتومبیل ویترین شرکت‌های بیمه است؛ توسعه بیمه‌های زندگی در دهه ۸۰ وقتی موانع زیاد فرهنگی و زیرساختی برای توسعه این رشته در آن زمان وجود داشت؛ فروش بیمه‌های عمر و سرمایه‌گذاری با تکیه بر جنبه بیمه‌ای محصول و با نرخ تضمین ۱۲ درصد از همان ابتدا فعالیت در سال ۱۳۸۵، بر خلاف برداشت اشتباهی که در آن زمان از این محصول می‌شد که باید با تکیه به جنبه سرمایه‌گذاری آن این محصول به بازار عرضه شود و در رقابت در بازاری که نرخ‌های تضمین ۱۸ درصد بود شرکت بیمه سامان توانست موفق عمل کند، به این علت که توانست به درستی به بیمه گذاران خود منتقل کند که در ارائه این محصول این امر اهمیت دارد که شرکت بیمه مورد انتخاب مشتری بتواند تعهدات خود را ایفا کند و به مشتریان این اطمینان را بدهد که در آینده هم همواره از توانایی مالی بالایی برای ایفا تعهدات برخوردار خواهد بود.

ضرابیه بیان کرد: در حال حاضر نیز بخشی از محصولات ما تنها مبتنی بر درگاه‌های الکترونیک از طریق API و وب‌سرویس یا کانال‌های الکترونیکی مانند سامانه وب عرضه می‌شوند. بخشی از فرآیندهای کاری مربوط به رشته بیمه‌های زندگی نیز مبتنی بر ارتباطات دیجیتال طراحی شده است. همچنین شرکت از سال گذشته تحت معاونت اجرایی، مدیریتی با عنوان «توسعه کانالهای ارائه خدمات» ایجاد کرده  که رسالت اصلی این مدیریت همکاری با استارتاپ‌های بیمه‌ای، عرضه بیمه از طریق همکاری مبتنی بر فناوری و بستر دیجیتال با مجموعه‌ها، بنگاه‌های اقتصادی و فروشگاه‌های مختلف است. در این حوزه باید در نظر داشته باشیم که مقوله بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing) که مبتنی بر تحلیل داده‌ها و اطلاعاتی است که عمدتاً از طریق شبکه‌های اجتماعی قابل دسترس است، موضوعی با اهمیت و حساس است که باید با دقت و بهره‌گیری از تجارب عملی، علمی و دانشگاهی با آن برخورد کرد.

مدیرعامل بیمه‌سامان گفت: به عقیده ما یک شرکت بیمه یا استارتاپ زمانی می‌تواند با بهره‌گیری از فناوری جدید در صنعت بیمه موفق باشد که از فناوری برای توانمندسازی و حمایت از نمایندگان و کارگزاران بیمه بهره بگیرد. شرکت‌های بیمه باید با استفاده از فناوری، بسترهایی ایجاد کنند که نمایندگان بتوانند با تکیه بر آنها رشد و توسعه بیشتری داشته باشند.

وی افزود: رشد شرکت‌های بیمه و صنعت بیمه وابسته به رشد نمایندگان است. نمایندگی‌ها و کارگزاری‌های بیمه باید رشد کنند تا شرکت‌های بیمه و صنعت بیمه توسعه پیدا کنند. مقوله استارتاپ‌ها در صنعت بیمه در کشور ما مقوله ای جدید نیست. اگرچه هموطنان نخبه ای به تازگی در این صنعت وارد شده‌اند  و شرکتهای جدیدی که عمدتاً مقایسه قیمت انجام می‌دهند توسط آنها ایجاد شده است، که به‌نظر من باید به آنها خوش آمد گفت و با آغوش باز از هرگونه ورود نخبگان و کارآفرینان به این صنعت استقبال کرد. چرا که در سال‌های آینده رقابت میان صنایع مختلف برای جذب نخبگان و کارآفرینان بیشتر خواهد بود.

ضرابیه گفت: در صنعت بیمه بیش از چهل هزار کارآفرین وجود دارد. نمایندگان و کارگزاران بیمه یکی از موفق‌ترین کارآفرینان و تلاشگران در کشورمان هستند. همان‌گونه که در حوزه شرکت‌های استارتاپ، سرمایه‌گذاران و حامیان به تجربه به این نتیجه رسیده‌اند که باید با ایجاد شتاب‎‌دهنده‌ها وارد عرصه شوند تا بتوانند رشد و توسعه یابند، شرکت‌های بیمه ایران نیز باید مانند شتاب‌دهنده به نمایندگان و کارگزاران صنعت بیمه خدمات ارائه کنند. در بین نمایندگان و کارگزاران این صنعت نخبگانی هستند که ایده‌های نوین خود برای توسعه خدمات و توسعه فروش را به تجربه و با تسلط کامل بر مقضیات بازار، توان شرکت‌های بیمه و مقررات حاکم بر محیط کسب‌وکار به دست آورده‎‌اند. این ایده‌ها اگر با حمایت شرکت‌های بیمه، تجاری‌سازی شده و به‌ثمر برسند واقعاً تحول ایجاد خواهند کرد.

بیمه پیمایشی اتومبیل

مدیرعامل بیمه‌سامان درباره پروژه بیمه پیمایشی اتومبیل اظهارداشت: در این پروژه حق‌بیمه بدنه اتومبیل بر حسب میزان حرکت اتومبیل بر حسب کیلومتر محاسبه می‌شود، به پیشرفت‌های خوبی رسیده‌ایم. تغییراتی در ساختار حقوقی و همچنین فناوری این پروژه برای انطباق با مقررات کشور ایجاد شده که اگر چه پروژه را اندکی زمان‌بر کرده، اما اطمینان‌بخشی موفقیت آن‌را افزایش داده است. در حال حاضر با همکاری شرکت سامانتل (شرکت اپراتور تلفن‌همراه گروه مالی سامان) و شرکت‌های ارائه‌کننده تجهیزات تلمتیکس توانسته‌ایم چارچوب همکاری را مشخص کنیم.

فعالیت برون مرزی

ضرابیه درباره فعالیت در خارج از کشور نیز گفت: به نظر ما شرکت بیمه سامان مانند هر کسب‌وکار دیگری در کشور، باید پس از ایجاد زیرساخت خدمات‌رسانی در داخل کشور، به دنبال ارائه خدمات و همچنین فروش محصول در خارج از کشور باشد. ما باید بتوانیم ظرفیت‌های ایجادشده داخلی را برای ایجاد درآمد ارزی و صادرات استفاده کنیم. شاید این مقوله در صنعت بیمه جدید باشد یا تجارب عملیات بزرگی از فعالیت‌های برون‌مرزی توسط شرکت‌های بیمه کم باشد. ما در بیمه سامان این موضوع را بررسی می‌کنیم که در هدف‌گذاری‌هایمان سهم مشخصی از درآمدمان را از محل صادرات خدمات برنامه‌ریزی کنیم. فعالیت بین‌المللی اصولی می‌طلبد و نیاز به ایجاد زیرساخت‌هایی متفاوت دارد که اگر بتوانیم این پیش‌نیازها را تأمین و زیرساخت‌ها را ایجاد کنیم، بر کیفیت فعالیت داخل کشورمان نیز اثر می‌گذارد.

وی تصریح کرد: شاید در نگاه اول، فروش بیمه در خارج از کشور کاری دشوار یا غیرممکن تصور شود. اما باید بدانیم گستره محصولات و خدماتی که یک شرکت بیمه می‌تواند در خارج از کشور ارائه کند خیلی متنوع است. فروش بیمه‌نامه تنها یک مقوله است. ارائه خدمات کارشناسی و ارزیابی ریسک، ارائه راهکار و خدمات در حوزه فناوری، ارائه خدمات از طریق مراکز تماس، خدمات اداری مانند تجمیع مستندات و تشکیل پرونده خسارت و صدور صورتحساب‌ها و پیگیری وصول حق بیمه و غیره می‌توانند خدماتی باشند که ما می‌توانیم در خارج از کشور ارائه کنیم.

پرداخت آنی سود سهامداران

مدیرعامل بیمه‌سامان درباره عملکرد سال مالی گذشته نیز گفت: مجموع عمومی صاحبان سهام شرکت بیمه سامان برای عملکرد منتهی به اسفند سال ۱۳۹۶ روز پنجشنبه مورخ ۲۸ تیرماه ۱۳۹۷ با حضور بیش از ۸۸ درصد سهامداران شرکت و نمایندگان قانونی ایشان برگزار شد و صورت‌های مالی سال ۱۳۹۶ شرکت به تصویب سهامداران رسید.

وی افزود: سود قابل تقسیم شرکت مبلغ ۳۷۶ میلیارد ریال بود که از این مبلغ پرداخت مبلغ ۱۵۰ میلیارد ریال (به ازای هر سهم ۱۰۰ ریال) مورد تصویب سهامداران قرار گرفت که در همان ساعت به حساب سهامداران حقیقی واریز شد.

ضرابیه تاکید کرد: شرکت بیمه سامان توانست ظرف دو سال اخیر سرمایه خود را از ۶۱۸ میلیارد ریال به ۱,۵۰۰ میلیارد ریال (بیش از ۱۴۰ درصد) افزایش دهد و مجمع عمومی صاحبان سهام شرکت منتهی به اسفند ۱۳۹۶ با سرمایه ثبت شده ۱,۵۰۰ میلیارد ریال برگزار شد.

 

ارسال نظر