شناسه خبر : 1330

درخواست خواننده آواز ایرانی؛

حل مشکل بیمه‌ای هنرمندان

حل مشکل بیمه‌ای هنرمندان

علیرضا قربانی خواستار حل مشکل بیمه قراردادهای هنری و رفع دغدغه اخیر هنرمندان در این‌ زمینه شد.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایسنا، این هنرمند با تاکید بر اینکه در تمام دنیا نه تنها هنرمندان از مالیات‌های دولتی معاف هستند بلکه سوبسید نیز برای آنها درنظر گرفته می‌شود، گفت: در کشورهای جهان اول فعالیت‌های اقتصادی که بخشی از بودجه خود را به امور هنری اختصاص دهند از مالیات معاف می‌شوند و به همین دلیل حتی اگر علاقه‌ای نیز به فعالیت‌های هنری نداشته باشند به دلیل صرفه اقتصادی به این امور تشویق می‌شوند.

قربانی با بیان اینکه این اقدام اخیر به جای حمایت بسیاری از هنرمندان در مسیر فعالیت‌های خود دچار مشکل می‌شوند ادامه داد: هنرمندان اگرچه همواره حتی بدون حمایت‌های دولتی راه هنری خود را در پیش گرفته و بدون چشم‌داشتی مسیر خود را رفته‌اند ولی حداقل انتظاری که دارند این است مسایلی که باعث ایجاد دغدغه‌های جدید برای آنها می‌شود، مطرح نشود.

او بیان کرد: سازمان تامین اجتماعی چرا باید از قراردادهای هنری مبالغی را کسر کند در حالی که این پرداخت هیچ حمایت بیمه‌ای را به دنبال ندارد و از سویی اغلب هنرمندان از طریق صنوف هنری خود بیمه هستند؟

این خواننده همچنین ابراز امیدواری کرد که بر اساس یک شناخت کارشناسی از سوی مسوولان این مساله هرچه سریع‌تر رفع شود.

پیش از این حمیدرضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی و مدیر جشنواره موسیقی فجر از دوره سی‌ویکم تا سی‌وسوم ـ از اقدام سازمان تامین اجتماعی در راستای کسر مبالغی از قراردادهای هنرمندان گله کرده و گفته بود «حدود دو سال پیش، ما به طور ناگهانی با پدیده‌ای مواجه شدیم که برای همه جامعه هنری و هنرمندان شوک‌آور بود. ما یک‌باره دیدیم که در قراردادها اعداد عجیب و غریبی به نام بیمه اضافه شده است که درصد بهت‌آوری دارد.»

او با بیان اینکه این مبلغ بین ۱۶ تا ۴۰ درصد قرارداد هنرمندان است، اظهار کرده بود «از آن زمان تا امروز این طرح اجرا شده و مسؤولان تأمین اجتماعی نیز بر اجرای آن مصر هستند اما مساله اینجاست که هیچ توجیه و تشریح وضعیتی برای این مبالغ ارائه نمی‌شود تا هنرمند بداند که این اعداد را برای چه چیزی پرداخت می‌کند و ما به ازای آن چه خدماتی از سوی سازمان تأمین اجتماعی به آنان ارائه می‌شود.»

نوربخش همچنین گفته بود «هنرمندی که قرار است دو ساعت برنامه‌ای را روی سن اجرا کند و برود چرا به این بیمه نیاز دارد؟ این در حالی است که همه هنرمندان ما در مراکز مختلفی مانند مؤسسات آموزشی، فرهنگی و هنری خود یا زیرمجموعه صندوق اعتبار هنر بیمه تأمین اجتماعی هستند و حق بیمه پرداخت می‌کنند. حال مسؤولان پاسخ بدهند این پرداخت‌ها چه توجیهی دارد؟ در ازای این مبلغ چه چیزی پوشش داده می‌شود؟ آیا این مبلغ بیمه حوادث است یا خدمات دیگری را شامل می‌شود. لازم است که مسؤولان این مشکلات را رفع کنند.»

 

ارسال نظر