شناسه خبر : 13134

اختصاصی چابک آنلاین؛

اهرم اخذ مالیات بر ارزش افزوده از بیمه‌نامه تکمیل درمان؛ همچنان پرفشار

اهرم اخذ مالیات بر ارزش افزوده از بیمه‌نامه تکمیل درمان؛ همچنان پرفشار

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرده که مصوبه مالیات بر ارزش افزوده بیمه‌های تکمیل درمان هنوز به قانون تبدیل نشده است.

چابک آنلاین، زهرا نامداری، محمدعلیپور،درگفت‌وگو با چابک آنلاین، بیان کرد که در مرحله اول ایراداتی به این مصوبه وارد شده و این موضوع در حال بررسی است.

سازمان امور مالیاتی مهر ماه سال 90 خدمات درمانی را در صدر بخشنامه، معافیت مالیات بر ارزش افزوده اعلام اما در سطر آخر همان بخشنامه، خدمات درمانی را از معافیت مستثنا اعلام کرد و بر آن مالیات بر ارزش افزوده اعمال داشت.

این موضوع در سال های گذشته همواره مورد سوال بود که چرا با وجود صراحت در بند 9 ماده 12 قانون مالیات بر ارزش افزوده و اعلام انواع دارو، لوازم مصرفی، خدمات درمانی، توانبخشی و حمایتی در زمره موارد مشمول معافیت مالیاتی، این نوع مالیات از بخش درمان اخذ می شود.

این مشکل با طرح شکایت یک دستگاه دولتی به دیوان عدالت اداری کشیده شد و سرانجام دیوان، به ابطال استثنای ذکر شده در بخشنامه سازمان امورمالیاتی رای داد؛ رئیس سازمان امور مالیاتی هم، این حکم دیوان عدالت اداری را  برای اجرا ابلاغ کرده است.

براساس حکم آن زمان ( سال 96)دیوان عدالت اداری و بخشنامه جدید سازمان امور مالیاتی، بیمه گذارانی که در مدت 6 سال قبل از آن بابت خدمات بیمه درمان و تکمیلی مالیات برارزش افزوده پرداخت کرده بودند می توانستند آن را باز پس گیرند.

درست یا غلط  با شکایت سازمان امور مالیاتی،ابطال دیوان عدالت اداری  نقض شد.

پس ازآن مدیران عامل شرکت های بیمه ای در نامه ای به رئیس جمهور، مراتب گلایه خود را اعلام و تاکیدکردند که پیشتر علی طیب‌نیا، وزیر اسبق اقتصاد ، وعده معافیت خدمات بیمه‌ای از پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده را به صنعت بیمه داده بود.!

البته تلاش صنعت بیمه در خصوص حذف مالیات برارزش افزوده بیمه های درمانی به این نامه ختم نشد و سندیکای بیمه گران هم با هدف بحث و تبادل نظر درخصوص مشکلات صنعت بیمه در حوزه مالیات، نشستی را با حضور رئیس کل سازمان  امورمالیاتی کشور برگزار کرد.

ناگفته نماندکه درحاشیه این نشست امیدعلی پارسا، رئیس سازمان امور مالیاتی گفت که تمام بخش‌های اقتصادی در کشور به دنبال معافیت‌های مالیاتی است واگر معافیت برای تمام آنها اعمال شود چیزی به عنوان درآمد مالیاتی باقی نخواهد ماند اما در صنعت بیمه هم حمایت‌های مالیاتی انجام خواهد شد و در این راستا اصلاحیه‌ای برای قانون مالیات‌های مستقیم در حال انجام است که در این اصلاحیه به صنعت بیمه توجه شده است .

مدتی بعد،غلامرضا سلیمانی، رئیس کل بیمه مرکزی خبر از  منتفی شدن دریافت مالیات برارزش افزوده از بیمه های درمانی داد.

‌به تازگی اما،سیدمحمد کریمی، دبیرکل سندیکای بیمه گران ایران درنشست بررسی مسائل صنعت بیمه با حضور اعضای کمیسیون اقتصادی خانه ملت، گفته که بر اساس مصوبه مجلس قرار بود ارزش افزوده به بیمه‌های درمان تکمیلی تعلق نگیرد اما متأسفانه اجرای آن به سال آینده موکول شده است.

بی شک،اخذ مالیات برارزش افزوده به خصوص از بیمه نامه های درمان تکمیلی، قیمت تمام شده این محصول بیمه ای  را برای بیمه گذاران افزایش خواهد داد.

این امر نتیجه ای  جز تاثیر گذاری برافت ضریب نفوذ بیمه تاثیر دیگری نخواهد داشت.

واقعیت این است که حذف مالیات بر ارزش افزوده از رشته های بیمه‌ای مانند درمان سبب ارزان‌تر شدن این بیمه نامه و تسهیل در برخورداری آحاد جامعه از چتر حمایت و امنیت بیمه خواهد بود.

ناگفته پیداست که اخذ مالیات بر ارزش افزوده برای بیمه‌های درمانی از اساس امری اشتباه بوده زیرا در سایر کشورهای دنیا از بیمه های درمانی مالیاتی اخذ نمی شود.

کارشناسان تاکید دارند که اخذ مالیات بر بیمه نامه به عنوان یکی از مصارف ضروری مردم، هم به صورت مستقیم و هم از طریق افزایش هزینه‌های سرمایه‌گذاری و تولید، موجب کاهش بیشتر سهم بیمه از سبد هزینه خانوار و نیاز به جبران خسارت وارده به جامعه توسط دولت خواهد شد.

درواقع بالا رفتن هزینه ها در بخش‌های مختلف و به تبع آن افزایش قیمت‌ها در بازار و جلوگیری از سرمایه‌گذاری و رونق تولید از جمله پیامدهای اخذ نادرست عوارض و مالیات بر ارزش افزوده بر صنعت بیمه به شمار می‌رود.

با این وجود اخذ مالیات بر ارزش افزوده تنها دست انداز موجود بر سر راه صنعت بیمه نیست زیرا در کنار آن  مسائل مهمی دیگری هم وجود دارد که همچنان لاینحل باقی مانده که در صورت توجه بیشتر نمایندگان خانه ملت و دولت، رفع این مسائل ضریب نفوذ بیمه را در جامعه افزایش خواهد داد.

باید دیدکه تا چه حد دولت و مجلس برای ارزان سازی بیمه نامه وافزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور با یکدیگر همکاری خواهند کرد؟

 

ارسال نظر