شناسه خبر : 13068

یک پنجم کلنی‌های عسل چهارمحال و بختیاری زیرپوشش صندوق بیمه قرار دارند

یک پنجم کلنی‌های عسل چهارمحال و بختیاری زیرپوشش صندوق بیمه قرار دارند

مدیر طیور و زنبورعسل سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: به دلیل شیوع و تشدید ویروس کرونا، سرشماری سراسری کلنی زنبوداران این استان در فصل پاییز امسال لغو و امکان انجام آن ممکن نیست.

به گزارش چابک آنلاین به نقل از ایرنا ،حسن رحمانی زمان پیش‌بینی شده برای برگزاری طرح سرشماری کلنی زنبور عسل را از ۲۲ مهرماه به مدت ۱۰ روز اعلام کرد و اظهار داشت: این طرح ملی به زمان دیگر موکول شده است.

وی، از آغاز کوچ پاییزی زنبورداران استان به مناطق گرمسیری استانهای فارس ، بوشهر و خوزستان خبر داد و اظهار داشت: با سرد شدن هوا، کوچ پاییزی زنبورداران استان از روزهای نخست پاییزی به مناطق گرمسیری انجام می‌شود.

مدیر طیور و زنبورعسل سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری تعداد کلنی‌های زنبور عسل استان را حدود ۳۰۰ هزار کلنی برآورد کرد و افزود: تعداد  کلنی زنبور کوچنده استان نیز حدود ۱۵۰ هزار کلنی است،که به دلیل شرایط آب و هوایی و سرد شدن زود هنگام هوا، رغبت ماندگانی زنبورداران در مناطق ییلاقی امسال کمتر شده است. 
رحمانی، میزان تولید عسل استان در سال گذشته را یکهزار و ۹۰۰ تن عنوان کرد و گفت: با توجه به نامساعد بودن مراتع زنبورستانهای استان در سال زراعی جاری افزایش محسوسی در تولید عسل وجود نداشته است.

به گفته وی، با توجه به مرغوبیت و کیفیت منحصربه‌فرد عسل استان، بخشی از محصول تولیدی به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شود. 
رحمانی با اشاره به اینکه تنها ۲۰ درصد از کلنی‌های عسل استان زیرپوشش صندوق بیمه قرار دارند، تاکید کرد: آشنایی نبودن با مزایای بیمه، هزینه بالای حق بیمه و پراکندگی زنبورداران علت اصلی بیمه نشدن بخش عمده‌ای از کندوهای عسل استان بیش از یکهزار و ۲۷۰ بهره‌بردار در بخش زنبورداری چهارمحال و بختیاری فعالیت دارند. 

 

ارسال نظر